Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Hehe, jo, det är ju lite lockande. Tyvärr är jag rätt långsam och omständig när jag tar mig an sådana projekt, så det blir nog ingen vidare ekonomisk vinst om jag räknar in den förlorade arbetsinkomsten det skulle innebära.
Så kan det kanske vara. Att renovera gammalt är kanske svårare att få upp farten än vid nybygge. Tyckte själv att att tog en förfärlig tid innan jag gav mig på att bygga ett hus. Då blev det så mycket av alla moment att man han få upp snitsen innan det var klart. Dessutom får man ju inte göra rot när man bygger nytt.

Om huset ska vara kallt delar av året är kamin grymt skönt. Perfekt att snabbt värma upp när man kommer på vårvintern. Det hade inte jag i min stuga och var grymt avundsjuk på svågern som hade det.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Bra poäng. Vilka lyxval är ni allra mest nöjda med i vardagen?
Mest helheten - att vi ändrade oss till att renovera precis allt på våningsplanet. Hade vi låtit vissa saker vara som de var hade de dragit ner helhetsintrycket samtidigt som vi hade fått ta dem om några år ändå.
 
Fasta fönster... kan vara livsviktigt med öppningsbara som utrymningsväg vid brand. Blandar man fasta och öppningsbara ser de i regel olika ut tyvärr.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Fasta fönster... kan vara livsviktigt med öppningsbara som utrymningsväg vid brand. Blandar man fasta och öppningsbara ser de i regel olika ut tyvärr.
Jag har bladat på mitt hus, dock med eftertanke och smaråd med arkitekt. Har t.ex. bara fasta fönster på fasaden mot havet, dock med dörrar i alla rum. Har även fasta i alla badrum, vilket kräver bra ventilation.

Går att blanda fasta med smal karm med öppningsbara men kräver eftertanke.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag har bladat på mitt hus, dock med eftertanke och smaråd med arkitekt. Har t.ex. bara fasta fönster på fasaden mot havet, dock med dörrar i alla rum. Har även fasta i alla badrum, vilket kräver bra ventilation.

Går att blanda fasta med smal karm med öppningsbara men kräver eftertanke.
ja precis, ser nog bra ut om man planerar och sätter på olika väggar
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Hej
Ja bygga snålt och inte dumt är en balansgång.
För mig är det inte att tänka på att ta in proffs OCH snåla!
Det är liksom motpoler och ändå inte.......
Jag som proffs skulle inte vilja anta mig ett jobb där det snålas, hålla på med rackliga material, det blir så konstigt, kvalite varar.
Men jag förstår precis vad du menar iaf.
Det enda råd jag kan ge dig är att köpa dyrare/bättre material och göra jobbet själv.

Lycka till med dina val.

/W
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack, mycket värdefullt! Låter som att vi har snarlika preferenser. Har gammalt papptak idag som behöver bytas. Hade tänkt köra med plåt för att det känns mer underhållsfritt och mer hållbart, men det kanske kostar mer än det smakar?

Är lite nyfiken på golvvärmen. Har alltid tänkt på det som en ren lyxgrej och inget för en enkel sommarstuga. Kräver det inte att man har en viss sorts grund (har plintar idag). Gissar att man dessutom måste ha huset uppvärmt året runt för att det inte ska frysa?
Du kör elvärme på allt, golvvärme och när jag tänker efter en luft-luftvärmepump. Då får du också ac på köpet och bättre effektivitet. Golvvärmen i badrum är bra och skönt (y)

Gällande tak så har jag låtit göra falsad bandplåt, men det är hemma i villan. Kommer inte ihåg exakta kostnaden, men iaf gott norr om tusen kronor per kvm. Tjärpapp får du för under hälften och det håller flera decennier. Men kanske tänker du dig plåttak av enklare modell, då är det kanske hugget som stucket.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Du kör elvärme på allt, golvvärme och när jag tänker efter en luft-luftvärmepump. Då får du också ac på köpet och bättre effektivitet. Golvvärmen i badrum är bra och skönt (y)

Gällande tak så har jag låtit göra falsad bandplåt, men det är hemma i villan. Kommer inte ihåg exakta kostnaden, men iaf gott norr om tusen kronor per kvm. Tjärpapp får du för under hälften och det håller flera decennier. Men kanske tänker du dig plåttak av enklare modell, då är det kanske hugget som stucket.
Snyggt tak men kanske lite premium.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Vi är ofta på vårta landstället på vintern. Det gör saker som grundvärme och lätt att tömma av vattnet som viktigt. T.ex en luft-luft pump för att hålla grundvärmen, och att kunna höja tempen hemifrån. För vattnet så har vi ett tappställe längst ner i anläggningen så man snabbt kan tömma rören på vatten. Vi har även värmekabel i rören eller tejpade under avloppsrören för att kunna smälta vid käle.

Öppningsbara fönster tycker jag är en självklarhet. Fy fan för att inte kunna öppna upp mitt i sommaren när luften står still. Visst, man kan köra kyla på pumpen. Men jag tycker det funkar dåligt då man måste hålla alla dörrar stängda då ungarna (och jag själv) lätt glömmer att stänga...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Värt att satsa på:
-grund
-stomme
-dubbelfalsat plåttak
-skorsten
Det mesta andra kan du snåla på.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Vad innebär det mer konkret att "inte snåla" på grundläggning och el?
Jag tänker exempelvis att satsa på gjuten platta istället för krypgrund, passa på att lägga in vattenburen golvvärme (som du kan börja med att mata med elpanna om du inte vill investera i tex Luft/vatten eller bergvärme just nu).

När det gäller el så tänker jag att se till att gör det ordentligt när det ändå görs. Mycket vägguttag, taklampsuttag och ovan fönster, etc. Kanske spots i hall och kök om ni vill ha det.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
C
Smartsnåla val tänker jag är när man kan få precis det man vill ha till ett billigt pris.
- Köpa begagnat
- Leta bästa pris, köpa saker när det är kampanj
- Göra jobbet själv
- Om man har en del kapital, köpa begagnat och sälja vidare istället för att hyra t.ex. byggnadsställning
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bygga på plintgrund, luftvärmepump , tjocka trägolv billigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Så kan det kanske vara. Att renovera gammalt är kanske svårare att få upp farten än vid nybygge. Tyckte själv att att tog en förfärlig tid innan jag gav mig på att bygga ett hus. Då blev det så mycket av alla moment att man han få upp snitsen innan det var klart. Dessutom får man ju inte göra rot när man bygger nytt.

Om huset ska vara kallt delar av året är kamin grymt skönt. Perfekt att snabbt värma upp när man kommer på vårvintern. Det hade inte jag i min stuga och var grymt avundsjuk på svågern som hade det.
Ja, kamin står helt klart på måste-listan. Och där inbillar jag mig att ett smartsnålt val är att köra på en rätt enkel modell från en känd tillverkare. Dvs inte betala extra för lite täljsten och annat krimskrams.
 
K Kurtivan skrev:
Fasta fönster... kan vara livsviktigt med öppningsbara som utrymningsväg vid brand. Blandar man fasta och öppningsbara ser de i regel olika ut tyvärr.
Har klurat på just det där. Lutar mot att köra genomgående fasta fönster, men sen även ha fönsterdörrar i varje rum. Men lite fundersam på hur det kommer se ut, särskilt i överkant, då det väl blir avsevärt tjockare karmar på dörrarna.

Vet inte om det finns vissa tillverkare som är bättre än andra på att få utseendet att harmonisera mellan dörrar och fasta fönster? Eller om det finns trick man kan ta till för att lura ögat (göra skillnaden mindre märkbar)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.