(Redigerat: råkade skicka iväg ofärdigt inlägg)

Planerar en större om- och tillbyggnad av fritidshuset. I princip allt kommer att bytas. Budgeten är inte obegränsad (är den någonsin det?), så det kommer att bli kompromisser. Var tycker ni att det är värt att spendera mer pengar och var kan man "lika gärna" välja billigare/enklare alternativ?

Inser att detta är högst subjektivt och ovetenskapligt, men ändå intresserad av att höra era reflektioner. Som exempel från mitt eget liv (utanför husbyggande) så har jag alltid tyckt att det känns helt onödigt att köpa en ny bil och spenderar hellre de pengarna på att få en större/bättre bil, men med något år på nacken. Trivs också väldigt bra med endast ett fåtal klädesplagg av hög kvalitet som håller många år.

Tänker mig att det finns många liknande beslut under renovering/tillbyggnad och inköp till hus. Vilka smarta kompromisser är ni mest nöjda med?
 
Redigerat:
Det beror såklart på dina egna prioriteringar och hur din plan ser ut långsiktigt, men jag skulle rekommendera att lägga fokus och inte snåla på det grundläggande som du inte enkelt kan uppgradera i framtiden. Tex grundläggning, vattenburen värme, el, etc.

Ytskikt byter du ändå ut på sikt så dessa kanske du kan snåla lite mer på (å andra sidan är det ju sånt som syns).
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det beror såklart på dina egna prioriteringar och hur din plan ser ut långsiktigt, men jag skulle rekommendera att lägga fokus och inte snåla på det grundläggande som du inte enkelt kan uppgradera i framtiden. Tex grundläggning, vattenburen värme, el, etc.

Ytskikt byter du ändå ut på sikt så dessa kanske du kan snåla lite mer på (å andra sidan är det ju sånt som syns).
Vad innebär det mer konkret att "inte snåla" på grundläggning och el?
 
B
Svårt att säga. Stör mig en del på ett golv som jag valde ut lite billigare, för att spara en 5-6 tusen. Samma med kakel, där jag dumsparade några tusenlappar istället för att ta den variant jag egentligen ville. Och så la jag laminat istället för klinker för att spara lite tid på underarbete på ett ställe i huset.

Samtidigt kan jag tycka att det är lite skönt ibland när man har lite billigare material. T.ex. när hundens rivstartar på parketten, eller barnen gör något klantigt som skadar ytskikten. Samma när man fick en vattenskada...

Är det svårt att byta / har lång livslängd: välj rätt direkt.

Saker jag snålat som jag inte direkt ångrat mig: vitvaror.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Såhär skulle jag resonera i ett fritidshus av standardtyp, alltså inget fint från förra sekelskiftet eller dylikt.

Snåla:
  • Vitvaror - ikea eller annat billigt
  • Uppvärming - direktverkande el, kanske förbereda för annat
  • Fönster - många fasta och PVC
  • Hårdgjorda ytor utomhus - grus istället för asfalt och marksten
  • Yttertak - Papp är fint
  • Sanitetsporslin
Slösa:
  • Golv - sköna golv
  • Golvvärme i våtrum och hall
  • Stor Kamin/öppen spis
  • Möbler - tidlösa designklassiker
Bara mina personliga preferenser.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Det framgår inte hur du tänker bygga men det går att spara mycket pengar på att bygga själv. Mitt tipps är att fundera över vad du kan göra själv, om du inte redan tänker bygga helt själv.
 
B BSOD skrev:
Svårt att säga. Stör mig en del på ett golv som jag valde ut lite billigare, för att spara en 5-6 tusen. Samma med kakel, där jag dumsparade några tusenlappar istället för att ta den variant jag egentligen ville. Och så la jag laminat istället för klinker för att spara lite tid på underarbete på ett ställe i huset.

Samtidigt kan jag tycka att det är lite skönt ibland när man har lite billigare material. T.ex. när hundens rivstartar på parketten, eller barnen gör något klantigt som skadar ytskikten. Samma när man fick en vattenskada...

Är det svårt att byta / har lång livslängd: välj rätt direkt.

Saker jag snålat som jag inte direkt ångrat mig: vitvaror.
Tack! Golv har jag också varit inne på. Irriterar mig oväntat mycket på ett par billiga laminatgolv i nuvarande stuga. Ser okej ut på håll men kalla och osköna att gå på. Vilka kvadratmeterpriser ca pratar vi om mellan de golv du valde och de du önskar att du hade valt? Funderar på om det finns vissa golvmaterial som generellt är mer prisvärda.

Tycker att det är svårt det där med lång livslängd. Betalar gärna 50% mer för något som håller dubbelt så länge, men hur vet man när det verkligen är så?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Såhär skulle jag resonera i ett fritidshus av standardtyp, alltså inget fint från förra sekelskiftet eller dylikt.

Snåla:
  • Vitvaror - ikea eller annat billigt
  • Uppvärming - direktverkande el, kanske förbereda för annat
  • Fönster - många fasta och PVC
  • Hårdgjorda ytor utomhus - grus istället för asfalt och marksten
  • Yttertak - Papp är fint
  • Sanitetsporslin
Slösa:
  • Golv - sköna golv
  • Golvvärme i våtrum och hall
  • Stor Kamin/öppen spis
  • Möbler - tidlösa designklassiker
Bara mina personliga preferenser.
Tack, mycket värdefullt! Låter som att vi har snarlika preferenser. Har gammalt papptak idag som behöver bytas. Hade tänkt köra med plåt för att det känns mer underhållsfritt och mer hållbart, men det kanske kostar mer än det smakar?

Är lite nyfiken på golvvärmen. Har alltid tänkt på det som en ren lyxgrej och inget för en enkel sommarstuga. Kräver det inte att man har en viss sorts grund (har plintar idag). Gissar att man dessutom måste ha huset uppvärmt året runt för att det inte ska frysa?
 
N nybyggarn3 skrev:
Det framgår inte hur du tänker bygga men det går att spara mycket pengar på att bygga själv. Mitt tipps är att fundera över vad du kan göra själv, om du inte redan tänker bygga helt själv.
Har inte byggt något mer avancerat än ett par altaner tidigare, så det mesta kommer göras av proffs.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack, mycket värdefullt! Låter som att vi har snarlika preferenser. Har gammalt papptak idag som behöver bytas. Hade tänkt köra med plåt för att det känns mer underhållsfritt och mer hållbart, men det kanske kostar mer än det smakar?

Är lite nyfiken på golvvärmen. Har alltid tänkt på det som en ren lyxgrej och inget för en enkel sommarstuga. Kräver det inte att man har en viss sorts grund (har plintar idag). Gissar att man dessutom måste ha huset uppvärmt året runt för att det inte ska frysa?
Golvvärme i badrummet skulle jag satsa på. Då elektrisk. Hade det själv i ett enklare fritidshus som var kallställt stora delar av året. Kostar inte speciellt mycket heller.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde en större renovering av vårt hus när vi flyttade in 2 miljoner renovering på husköp 4,6).

Vi hade kunnat göra det billigare men valde lyxigare alternativ på mycket vilket vi är väldigt nöjda med i efterhand. Den extra peng vi la var liten i sammanhanget - tar lika lång tid montera en dyr kommod som en billig, för att ta ett exempel.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Har inte byggt något mer avancerat än ett par altaner tidigare, så det mesta kommer göras av proffs.
Altaner är ju en känd inkörsport för tyngre grejer. Så började jag min bana som amatörbyggare. Gick vidare till ett litet avfallshus och några år senare byggde jag vår villa i egen regi, med lite hantverkare på löpande räkning i mella åt.

Kanske nått att fundera en vända till på då det går att spara mer än vad du kan göra på att välja billigare golv mm. Kräver förstås en rejäl ansträngning vilket inte alla har möjlighet till.
 
L LoTiX skrev:
Vi gjorde en större renovering av vårt hus när vi flyttade in 2 miljoner renovering på husköp 4,6).

Vi hade kunnat göra det billigare men valde lyxigare alternativ på mycket vilket vi är väldigt nöjda med i efterhand. Den extra peng vi la var liten i sammanhanget - tar lika lång tid montera en dyr kommod som en billig, för att ta ett exempel.
Bra poäng. Vilka lyxval är ni allra mest nöjda med i vardagen?
 
Golvvärme i alla rum och ac för sommaren, inget va det behövs egentligen, men är fantastiskt skön vardagslyx
 
N nybyggarn3 skrev:
Altaner är ju en känd inkörsport för tyngre grejer. Så började jag min bana som amatörbyggare. Gick vidare till ett litet avfallshus och några år senare byggde jag vår villa i egen regi, med lite hantverkare på löpande räkning i mella åt.

Kanske nått att fundera en vända till på då det går att spara mer än vad du kan göra på att välja billigare golv mm. Kräver förstås en rejäl ansträngning vilket inte alla har möjlighet till.
Hehe, jo, det är ju lite lockande. Tyvärr är jag rätt långsam och omständig när jag tar mig an sådana projekt, så det blir nog ingen vidare ekonomisk vinst om jag räknar in den förlorade arbetsinkomsten det skulle innebära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.