Kollar man på nedan kopplingsschema blir jag lite förbryllad. Är tanken att man ska dra två trådar från S och L (längst till höger) för att kunna använda återfjädrande dimmer från Schneider?

Nån som har en faktiskt bild på hur ni gjorde?



Kopplingsschema som visar anslutningar på en dimmer för LED-belysning, inklusive N, L, S och L-ledningar samt inställningsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tråd från vardera, ja. En fasledare ska kopplas dels till L och dels till strömbrytaren.

Det kanske är de dubbla N du frågar om? Man behöver inte koppla N till lampan via pucken såsom på schemat.
En neutralledare ska kopplas dels till pucken och dels till lampan.

Man bör undvika att använda pucken som skarvdon, utan vid behov använda Wago i dosan.
 
Vad menar du med
R Rolle85 skrev:
…för att kunna använda återfjädrande dimmer från Schneider?
Har du redan en dimmer från Schneider eller menar du bara en återfjädrande brytare av ett visst märke?
 
Jag vill sätta dit en Schneider återfjädrande dimmer men undrar var trådar ska dras från dosan på bilden till själva pushdimmern. Eller är de bara från S en kabel ska gå till pushdimmern
 
Vad menar du med ”återfjädrande dimmer”?

Om dimmern återfjädrar så kommer den automatiskt att hamna i ena ändläget (full ljusstyrka eller lägst ljusstyrka/avstängd).

Misstänker att du menar återfjädrande strömbrytare som styr dimmerpucken.

Elektriskt kretsschema med markeringar kring kopplingsklämmor som representerar en installation av en återfjädrande strömbrytare och dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändrat kretsschemat lite till så som man oftast kopplar. Gula ringarna är externa kopplingsklämmor, tex Wago 221-413.
 
Här kommer bild. Jag har Nexas grejer idag men inte någon mekanisk dimmer som på bilden som ska kunna kopplas ihop med pucken och samtidigt kunna styra den från mobilen
 
  • Enkel vit ljusströmbrytare monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rolle85 skrev:
Här kommer bild. Jag har Nexas grejer idag men inte någon mekanisk dimmer som på bilden som ska kunna kopplas ihop med pucken och samtidigt kunna styra den från mobilen
Den där strömbrytaren motsvarar den knapp jag har ringat in med blått, det som strömbrytaren eventuellt behöver kompletteras med (om det inte finns idag) är en fjäder så att strömbrytaren blir återfjädrande. Elektriskt schema med en strömbrytare inringad i blått och en potentiell fjäder inringad i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Summerar:
L (fas tråd) ska in i en wago som S också ansluts mot. Sen en ny kabel från wago till L.

N (nolla) kan jag väl klämma in båda trådar i samma N hål?
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
Summerar:
L (fas tråd) ska in i en wago som S också ansluts mot. Sen en ny kabel från wago till L.
Nej. L (fas) till Wago, från Wago till ”L” på dimmerpucken samt från Wago till ”L” på strömbrytaren, sen en tråd från ”pil ut” (på strömbrytaren) till ”S” på dimmerpucken.

R Rolle85 skrev:
N (nolla) kan jag väl klämma in båda trådar i samma N hål?
Nej, skarva via extern skarvplint istället, det är inte en säkert att tillverkaren (av dimmerpucken) godkänner två trådar i en kopplingsklämma, troligen inte eftersom det finns två N-klämmor.


Edit:
Det du vill göra är egentligen ”behörighetskrävande” arbete som en lekman inte får göra.
Det börjar luta åt att du ska lämna över arbetet till någon som kan.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
ok, försöker dra mig till minnes. Om man bara har fas och tändtråd tillgängligt =/
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
Kollar man på nedan kopplingsschema blir jag lite förbryllad. Är tanken att man ska dra två trådar från S och L (längst till höger) för att kunna använda återfjädrande dimmer från Schneider?

Nån som har en faktiskt bild på hur ni gjorde?



[bild]
Hej,

Sitter med precis samma beskymmer. Fick du löst detta?
 
M Mikaelzii skrev:
Sitter med precis samma beskymmer. Fick du löst detta?
Eh, vilket samma bekymmer…? Hur man kopplar en återfjädrande tryckknapp till universaldimmern enligt kopplingsschemat?
Ja, koppla 2 trådar, en från S(switch) på dimmern till (push)strömbrytaren, och en fasledare L, se Demmpas svar.

Hur man kopplar en Schneider dimmer till en Nexa dimmer? (Det går inte och var bara ett missförstånd alt. dåligt språkbruk).

Man kan undra varför Nexa dimmern har två N anslutningar när det ofta räcker med en, men det behövs två L terminaler men det finns bara en… Det löses bäst med 1-2 Wago-klämmor, se Bo’s inlägg.

Ett annat problem som togs upp var om man fick trycka in 2 st N ledare i samma hål på dimmer pucken. Enkla svaret är väl att det inte går att få in dem i det lilla hålet så de har gjort två N terminaler. (Två N terminaler kommer väl till pass om det är trångt i dosan och det sitter ett eluttag under strömbrytaren. L kan vidarekopplingar på (push)strömbrytaren. Det är en genomtänkt produkt. 😉 ).

Ett mycket vanligt problem är annars att N (nollan) saknas i dosan bakom en strömbrytaren.
Då köper man en annan dimmer som inte behöver N (två-tråds-dimmer, utan nolla) eller så får man anlita en elektriker som drar fram en nolla till dosan.
Tekniskt är dimmer med N (nolla) något bättre och minskar risken för blinkande, flimrande LED något och kan ha lägre dimningsnivå innan problem uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.