Som topic lyder, "sprang på" en strandtomt i helgen.



- Finns ingen el framdraget
- Ingen möjlighet till kommunalt v/a
- Stuga på tomten
- Förhandsbeked

Vad bör/kan jag kolla upp innan jag vågar ge ett bud?
 
Frågan du bör ställa dig är kanske: Vad vill jag göra med den och är det genomförbart?
 
Ring till kommunen och fråga vad du får lov att göra på den.
 
Det är gjort, liggare utanför planeringen ärlikamed bra.

Krav på minireningsverk. (Någon med erfarenhet?)

Någon som fått ett chockpris på el-framdragning? 250m (fågelvägen) till närmsta hus.
 
Hemmakatten
Elanslutning från transformatorstation 250 m inkl borrning under väg blev 50´ för oss. Minireningsverk ca 100´. Egen borrad brunn ca 50´inkl. pump mm.
 
Hemmakatten skrev:
Elanslutning från transformatorstation 250 m inkl borrning under väg blev 50´ för oss. Minireningsverk ca 100´. Egen borrad brunn ca 50´inkl. pump mm.
Det är inte värre alltså. Elen trodde jag skulle rusa iväg ordenligt. Det kan den förvisso göra ändå.

Har ni minireningsverk?
 
JohanOLinda skrev:
Det är gjort, liggare utanför planeringen ärlikamed bra.

Krav på minireningsverk. (Någon med erfarenhet?)

Någon som fått ett chockpris på el-framdragning? 250m (fågelvägen) till närmsta hus.
Nu är jag kanske hlt ute och cyklar, men hur är det med strandskyddet? Får du överhuvudtaget bygga någonting på tomten?
 
Är tomten redan exploaterad så brukar strandskyddet inte vara något hinder för att uppföra mindre slott.
 
hempularen skrev:
Nu är jag kanske hlt ute och cyklar, men hur är det med strandskyddet? Får du överhuvudtaget bygga någonting på tomten?
Något dom kallar dispens har nämts, sen är det lite trix med bonden.
 
Det där med trix med bonden skulle jag vilja veta lite mera om...
 
haddirajan skrev:
Det där med trix med bonden skulle jag vilja veta lite mera om...
Varför? :surprised:)
 
Haha, just det...
 
Det där med att dispen har nämnts låter lite luddigt tillsammans med att det är "trix med bonden".

vet inte hur insatta ni är i byggregler.

Men det finns ett generellt förbud mot att bebygga strandmark, eller strandnära mark i hela Sverige. Kommer inte ihåg hur långt bort som gränsen går men har för mig att det är minst 300m. Det innebär att en byggnadsnämnd får inte godkänna bebyggelse som ligger närmre. Detta är ett totalt förbud det gäller båthus, bastuanläggningar etc.

Sedan går det att begära dispens för strandskyddet. Dispens beviljas "i undantagsfall" för bebyggelse. Det vanligaste skälet till att bevilja dispens är om det redan finns byggnader på platsen, dvs allmänhetens tillgång till stranden är redan begränsad. Dispens beviljas av länstyrelsen, byggnadsnämnden har alltså inte fått förtroende att bestämma över strandexploatering. Det finns säkert fler sätt att lyckas få dispens.

Så skall man köpa en strandtomt måste man ha järnkoll på möjligheten att få dispens, för i normalfallet så går det inte. Och här gäller det att inte tro blint på en mäklare som lovar att "dispens fixar jag".
 
hempularen skrev:
Det finns säkert fler sätt att lyckas få dispens.
I vissa fall kan dispens från strandskyddet beviljas. För att dispens skall beviljas måste det finnas särskilda skäl. Här kan som exempel nämnas

* Komplementbyggnad inom ianspråktagen tomtplats
* Ersättningsbyggnad för exempelvis nedbrunnen byggnad eller för byggnad med samma ändamål
* Åtgärd inom plats helt avskild från stranden
* Lucktomt inom befintligt bebyggelseområde
* Anläggning för det rörliga friluftslivet
* Anläggning som måste ligga vd vattnet


Linköpings kommun - Strandskydd
 
hempularen skrev:
Det där med att dispen har nämnts låter lite luddigt tillsammans med att det är "trix med bonden".

vet inte hur insatta ni är i byggregler.

Men det finns ett generellt förbud mot att bebygga strandmark, eller strandnära mark i hela Sverige. Kommer inte ihåg hur långt bort som gränsen går men har för mig att det är minst 300m. Det innebär att en byggnadsnämnd får inte godkänna bebyggelse som ligger närmre. Detta är ett totalt förbud det gäller båthus, bastuanläggningar etc.

Sedan går det att begära dispens för strandskyddet. Dispens beviljas "i undantagsfall" för bebyggelse. Det vanligaste skälet till att bevilja dispens är om det redan finns byggnader på platsen, dvs allmänhetens tillgång till stranden är redan begränsad. Dispens beviljas av länstyrelsen, byggnadsnämnden har alltså inte fått förtroende att bestämma över strandexploatering. Det finns säkert fler sätt att lyckas få dispens.

Så skall man köpa en strandtomt måste man ha järnkoll på möjligheten att få dispens, för i normalfallet så går det inte. Och här gäller det att inte tro blint på en mäklare som lovar att "dispens fixar jag".



Tomtgränsen är 30 meter från strandlinjen. Enligt byggnämnden i kommunen så får som du säger inget byggas där pga att allmänheten skall ha tillgång till strandlinjen.

På tomten, står det en stuga idag...
Bonden som säljer, kommer fortsatt äga dom sista 30 metrerna... men vill att det gärna sköts efter lite av ägarna till tomten - vassrensning, stenrensning, grässådd, etc... en hyfsat oskyldig träbrygga.

Tomten ligger utanför planen.

Närmsta grannhus ligger enligt uppgifter idag, 500m fågelvägen, och innåt landet.


Kommer det 13 tyskar en sommar, så har dom laglig rätt att bada där...

I kontraktet av tomtköpet har jag kommit överrens med säljarn och mäklaren att nånting om möjlighet att häva köp vid avslag av bygglov.


Kommun och miljönämnd har inte hittat några hinder för att ej godkänna bygglov (förutsatt det här med bl.a minireningsverket). Jag har pratat med dom om en villa på upp till 160m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.