Hej alla glada,
Vi har tvättstuga i källaren och hänger upp tvätten på en torkställning för torkning. Vi har en Woods avfuktare och en fläkt som står och går i rummet. Ändå så händer det att tvätten ibland doftar lätt surt när den har torkat.

Jag funderar på vad man kan göra för att få tvätten att torka bättre/snabbare utan att göra av med mer energi.

Tips mottages tacksamt.

Gott Nytt!
 
Hur värms tvättstugan upp ?
 
P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Vi har tvättstuga i källaren och hänger upp tvätten på en torkställning för torkning. Vi har en Woods avfuktare och en fläkt som står och går i rummet. Ändå så händer det att tvätten ibland doftar lätt surt när den har torkat.

Jag funderar på vad man kan göra för att få tvätten att torka bättre/snabbare utan att göra av med mer energi.

Tips mottages tacksamt.

Gott Nytt!
Om det luktar surt efter det torkat och om det luktar surt om kläderna när du har dem på dig och blivit blir av tex regn eller svett så kör med ättika. Mängder och mängder av ättika :cool:(y)
 
A
P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Vi har tvättstuga i källaren och hänger upp tvätten på en torkställning för torkning. Vi har en Woods avfuktare och en fläkt som står och går i rummet. Ändå så händer det att tvätten ibland doftar lätt surt när den har torkat.

Jag funderar på vad man kan göra för att få tvätten att torka bättre/snabbare utan att göra av med mer energi.

Tips mottages tacksamt.

Gott Nytt!
Tvätta i högre temperatur så att bakterierna dör
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur värms tvättstugan upp ?
Medelst vattenradiator.
 
Tack för svar hittills!
Frågeställningen kvarstår dock.
Hur kan jag förbättra torkningen?
Jag funderar på att skapa ett slutet utrymme på ngt sätt i vilket tvätten hängs, och att avtorkaren står och går därinne. Borde funka, eller?
 
Låter som en vettig setup.

Men lite snällt med info.
Storlek på rum, temperatur, modell på avfuktare.

Men generellt:
Varmare rum. Torkar fortare och avfuktaren fungerar bättre.

Mer fläktar och häng glest nog.

Frånluft på vintern hjälper till.
 
Rummets volym kan vara cirka 15-20 m3.
Dock ingen dörr in till tvättstugan, så den ansluter till övriga källaren.
Temperatur 19-20 grader. Avfuktaren är en Woods 38.
 
Torkar fortare ju varmare det är. 19-20 låter snålt.

Men om det inte är en dörr så är väl hela källaren torkrum? Låter som du borde skaffa en dörr.
 
För kallt, för dålig ventialtion och saknad dörr påverkar olika mycket, börja där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.