Hej allihopa och god fortsättning!

Jag har tidigare målat mitt köksbord i vitt med Sadolin grundfärg och sedan snickerifärg V med glans på 70. Färgen i sig blev väldigt bra precis som jag vill ha den men däremot har det kommit flera kaffefläckar som uppstått på bara ett fåtal minuter. Lite opraktiskt för ett köksbord.

Min kompis som är målare sa då att jag måste slipa ner och ta bort all färg och måla med en oljebaserad färg för att slippa fläckar.

Min fråga är därför måste jag slipa bort all färg eller finns det någon annan färg eller skydd man kan lägga på som ett toppskikt för att slippa fläckar?

Hälsningar
Christopher
 
Johhhan
Akrylfärg, som du målat med, har tyvärr en tendens att lätt få kvarstående fläckar. Färgtypen ger en relativt mjuk yta, som också har mikroskopiska porer, och den brukar därför inte rekommenderas för ytor med den typ av användning eller belastning som köksbord har. Det finns akrylbaserade lacker som ger en lite tåligare yta, som då är hårdare och har färre porer, men helt bra skydd blir det ändå inte. Jag håller med din målarkompis, det bästa är att börja om från början med en oljebaserad färg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.