J justusandersson skrev:
Absolut. Det är framför allt avväxlingens höjd som har betydelse.
Tack för svar, då kanske det blir ett litet mellanting mellan att lägga till vägg och ytterligare en avväxling med skruvlimmad plywood på sidorna mellan nya och gamla avväxlingen.

Om det räckte med att skruvlimma k-plywood på 50x50-regeln. Kan det räcka att sätta dit en 45x90 som ytterligare avväxling, eller bör det sättas dit ytterligare fetare dimension? Tänker mig kanske en limträ på 45x90 i så fall..
 
Okej, @justusandersson , nu har jag så här på nyårsafton grävt lite till och tagit bort dekoren framför avväxlingen så jag ser hur det faktiskt ser ut. Blev lite paff här..
Under dekoren sitter det en 95x95-regel, som inte ser särskilt ny ut. Varken spik eller regel.. Fint skick dock.
Så om jag tolkar det här rätt verkar det alltså sitta en 95x95-regel underst, sedan någon 45x-nånting eller 50xnånting upp till hammarbandet som ansluter mot reglarna på övervåningen.
Det här kan ju inte vara bra eller?
Från golvet i köket till avväxlingen är det 2,48 meter så jag har inga problem att smacka in en rejäl regel under den här 95x95-avväxlingen..
Ska man satsa på en 95x230 limträbalk eller kan jag komma undan med mindre? :)
Eller spelar det någon roll om det är 45x eller 95x?
 
  • Synlig 95x95 träregel monterad i takövergången nära en vitmålad vägg och en taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jitee
  • Laddar…
Kan du få in en limtrbalk 90x225 så vore det kanonbra. 90x180 är OK också. 95x230 tror jag inte är någon standarddimension när det gäller limträ.
 
  • Gilla
40talshuset
  • Laddar…
@justusandersson kollat in tråden några vändor, hur skulle det vara om ts skruvade med typ 10mm konstruktionsskruv för att förbinda ihop dessa 3 reglar för att få större samverkan.
 
Det har säkert effekt, frågan är bara hur stor? Det kommer att uppträda som gammaldags bladfjädrar. jag försöker hålla mig till råd som jag kan stå för, det behöver inte utesluta andra lösningar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kan du få in en limtrbalk 90x225 så vore det kanonbra. 90x180 är OK också. 95x230 tror jag inte är någon standarddimension när det gäller limträ.
En limträbalk på 90x225 är inga problem att få in. Då livar det ganska bra med en annan öppning som ungefär har samma höjd som denna i så fall kommer få.
 
Var bara en tanke jag hade, kanske svårt att beräkna hållfastheten bara då det är flera parametrar att ta in.
 
Det är ett ganska vanligt problem tycker jag att försöka hitta en beräkningsbar lösning. Ibland leder det till krystade situationer.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kan du få in en limtrbalk 90x225 så vore det kanonbra. 90x180 är OK också. 95x230 tror jag inte är någon standarddimension när det gäller limträ.
Kommer inhandla en limträbalk i veckan. Men nu kommer nästa fråga… I källaren befinner sig en vägg där den gamla väggen stått som nu är avväxlad. Precis där nuvarande stolpe för avväxling står börjar en källardörr i källaren. Enligt ritningarna har den tidigare väggen stått här och dörren mellan rummen i köket har stått i andra änden av köket, så dörr i källare och i köket står alltså inte på samma plats. Kan jag ända placera en stolpe jämter nuvarande avväxlingsstolpe utan att det blir tungt för bjälklaget? (Här har det alltså tidigare verkar vara plankvägg) Vi pratar alltså ett gjutet bjälklag på 15 cm i botten som sedan har träreglar uppepå. Exakt hur det ser ut vet jag inte.
Lite smått oklart om väggen i källaren är bärande då den inte känns lika robust som andra bärande väggar i källaren som murats upp. Den är åtminstone inte lika tjock som de andra bärande väggarna..

Uppdatering: källarväggen är väldigt tunn i jämförelse med andra väggar i källaren som jag vet är bärande. Vi pratar dörrkarmstjocklek på den väggen. Bärande väggar i källaren är 21 cm, medan denna vägg är 11cm tjock. Låter också typ ihålig.
 
Redigerat:
Kan ju uppdatera tråden med att vi i slutändan satte in en 90x270 limträbalk under 95x95-balken och bytte ut befintliga stolpar som höll gamla balken mot kortare så vi fick in limträbalken. Givetvis med uppstämpat tak. Gick utmärkt eftersom vi har så högt i tak och rummet på övervåningen slutade svikta helt. I rummet ovanpå körde vi även med skruvlimmat golvspån vilket i sig ju också hjälper mot svikt. 😊
Blev väldigt stabilt. 😊

Sen underlättade det säkert ytterligare med att vi bytte ut kutterspånen blandat med lättbetongkross som låg i bjälklaget och vägde säkert nåt halvt ton mot modernare isolering som bara vägde en bråkdel av vad den förra gjorde.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.