Hej!

1. Vad tror ni detta är för typ av tillväxt? Den är både vitt, gult, grönaktigt och lite svart. Det vita verkar vara vanligast vid skarvarna mellan trossbottenskivorna. Men finns även en del "solar" mitt på. Kan det "läcka" fukt från huset ner i grunden?

2. Är det ohälsosamt?

3. Hur får man bort det? (Tvätta med Boracol?)

Bilderna är från min krypgrund emot trossbottenskivorna. I krypgrunden finns en avfuktare som idag håller en luftfuktighet på 60%. Vi hade översvämning för ett par månader sedan och då fylldes hela krypgrunden med vatten. Vattnet nådde dock inte skivorna utan stannade ca 20 cm nedanför innan det sjönk tillbaka. I och med översvämningen så var luftfuktigheten betydligt högre under ca 2 månader.

Mögelpåväxt i olika färger på trossbottenskivor i krypgrund, med fuktindikation vid skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögeltillväxt med vitt, gult, grönt och svart på trossbottenskivor i en fuktig krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel i olika färger på underdelen av en trossbotten i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel i olika färger sprider sig på brun trossbottenskiva med tydliga vita fläckar vid skarvar och grönaktiga utbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Magnus
 
Byt ut alla trossbottenskivor och släng avfuktaren och använd en fläkt som skapar undertryck i krypgrunden.

Om du inte redan gjort det så plockar du bort allt organiskt material i grunden och sedan plastar du
 
Magnus E K
Påväxt (kan inte uttala mig om hur illa det är). Tillväxt är när BNP ökar.
 
  • Haha
LoweW och 1 till
  • Laddar…
M MangeByggare skrev:
Hej!

1. Vad tror ni detta är för typ av tillväxt? Den är både vitt, gult, grönaktigt och lite svart. Det vita verkar vara vanligast vid skarvarna mellan trossbottenskivorna. Men finns även en del "solar" mitt på. Kan det "läcka" fukt från huset ner i grunden?

2. Är det ohälsosamt?

3. Hur får man bort det? (Tvätta med Boracol?)

Bilderna är från min krypgrund emot trossbottenskivorna. I krypgrunden finns en avfuktare som idag håller en luftfuktighet på 60%. Vi hade översvämning för ett par månader sedan och då fylldes hela krypgrunden med vatten. Vattnet nådde dock inte skivorna utan stannade ca 20 cm nedanför innan det sjönk tillbaka. I och med översvämningen så var luftfuktigheten betydligt högre under ca 2 månader.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Mvh,
Magnus
Är det spånskivor?
 
Inte spån. Det är oljehärdad trossbottenskiva.
 
M MangeByggare skrev:
Inte spån. Det är oljehärdad trossbottenskiva.
Ok. Då kanske det inte är mögel? Du bör nog låta en expert analysera ett prov.
Är det mögel så hade jag bytt ut det.
Tex mot 100mm frigolit eller minerit.
 
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Byt ut alla trossbottenskivor och släng avfuktaren och använd en fläkt som skapar undertryck i krypgrunden.

Om du inte redan gjort det så plockar du bort allt organiskt material i grunden och sedan plastar du
Ja det verkar ju smart att kasta avfuktaren som gör just det man vill, torka ut så mögel och svamp inte kan gro.

Det var en riktigt snilleblixt du kom med…… XXXXmås
 
R RalleB skrev:
Ja det verkar ju smart att kasta avfuktaren som gör just det man vill, torka ut så mögel och svamp inte kan gro.

Det var en riktigt snilleblixt du kom med…… XXXXmås
Precis det som den inte verkar göra. Torka ur krypgrunden för då hade han inte tillväxt
 
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis det som den inte verkar göra. Torka ur krypgrunden för då hade han inte tillväxt
Om man läser hela första inlägget så kan man läsa att han har haft översvämning i krypgrunden.
Det kan inte en enda avfuktare i hela världen förhindra.
Om han inte hade haft avfuktaren efteråt så hade det sett ännu värre ut.
Så nej, du har fel.
Avfuktaren är det sista man vill göra sig av med i det läget.
 
Nej, att kasta ut avfuktaren är inte ett alternativ. Efter översvämningen så installerades en ny avfuktare. Men då det varit riktigt fuktigt där nere under en period på drygt 2 månader, innan avfuktaren orkade arbeta ned luftfuktigheten till skaplig nivå, så verkar det som att denna påväxt uppkommit.

Tänkte mest om någon hade erfarenheter av den typ av påväxt som ses på mina bilder och vad ni gjorde eller inte gjorde.
Kommer att komma ut en fukttekniker och kolla under nästa vecka.
 
Det viktigaste är att säkra att det inte blir nya översvämningar. Du har rätt typ av trossbottenskiva så den behöver inte bytas ut. Möglet kommer att torka ut vartefter. Om du känner av lukt invändigt så kan du sanera ytskiktet. Trossbottenskivan tål vattenbegjutning länge och är tät så det är inga problem. Kolla på https://www.lfs-web.se/produkt-kategori/saneringsvatska för produkter. Läs även deras artiklar om fuktproblem och åtgärder mm.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.