Har ett hus från sena 40-talet med utvändiga väggar av blåbetong (acceptabel nivå av strålning) och vi håller på att göra om i köket. Lagren från yttre till inre är i princip bara blåbetong, 3 lager board-liknande material och ett lager gips. Hittar ingen antydan på att det skulle finnas några träreglar och jag skulle vilja ha möjlighet att göra mer av eldragningen dold, samt hänga upp överskåp och köksfläkt utan att oroa mig för att någonting kommer ramla ner.

Nu när det ändå är öppet tänkte jag regla upp några stålreglar mot ytterväggen, isolera med cellplast och sätta upp OSB + gipsskivor för att undvika organiskt material mot ytterväggen och förhoppningsvis öka värmeisoleringen. När snickare var här och helrenoverade badrummet körde de också stålreglar + cellplast mot ytterväggen så det var därifrån jag fick idén.

Läste att cellplast klassas som brandfarligt och undrar ifall jag är helt fel ute med att sätta upp det bakom väggen till köksfläkten där jag misstänker att brandrisken är högre?
 
B
Varför inte ta glasull eller mineralull? Så slipper man brandrisken.

Generellt är det inte en bra idé att isolera för mycket innefrån, ytterväggar blir kallare och kondenspunkten flyttas. Men 5 cm för att dra kablar dolt kan nog gå bra...
 
B BSOD skrev:
Varför inte ta glasull eller mineralull? Så slipper man brandrisken.

Generellt är det inte en bra idé att isolera för mycket innefrån, ytterväggar blir kallare och kondenspunkten flyttas. Men 5 cm för att dra kablar dolt kan nog gå bra...
Blåbetong isolerar och "andas" väl rätt bra i sig själv också, så kanske är overkill. Räcker nog isåfall med stålregeln för den dolda dragningen.
 
Öppnat upp fram till ytterväggen och fått fram lagren.

Det är blåbetong, 2 cm läkt (regel? inte helt hundra på begreppen) och 2 cm glasull/mineralullsisolering mellan. Ingen indikation på fuktskada eller att läkten tagit någon skada av att sitta fäst direkt mot betongen så det borde ju vara säkert att köra organiska material där.

I och med att det är väldigt tight mellan blåbetong och fönster tror jag det kommer bli svårt att köra stålreglar, OSB och gips. Min nya plan är att ha kvar läkten, sätta upp OSB + gips på den. Jag vet att det även sitter isolering på utsidan mellan ytskikt och betong, så borde vara OK att skippa mineralullen på insidan men det kanske är lika bra att återställa det som det var förut. Tänkte att det kunde vara bra att få luftspalt emellan reglarna för att motverka problem med kondens, men har nog mest att göra med att jag inte vill åka till bygghandeln (igen..)

Dolda dragningen kan jag lösa genom att lägga in lite VP-rör innan jag stänger igen.

Låter det här vettigt eller finns det något uppenbart fel som jag bör tänka på?

Hörnet av ett rum med ett öppnat väggparti som visar lagren blåbetong, träreglar och rester av isolering nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det har ju uppenbarligen fungerat som det är. Isoleringen där kan ju tillföra att det är mindre luft som kan släppa fukt så att ta bort den och lägga luftspalt måste du se till att luften kan cirkulera/röra på sig (öppet uppe och nere) men med naken blåbetong kanske det inte är det bästa att cirkulera in den luften (även om den är lågstrålande).
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Trä är inget problem om du inte har onormalt mycket fukt som kommer in utifrån, i källare är det normalt inte rekommenderat men det funkar även där om fukten stannar på utsidan.

Insidan tycker jag inte du ska ventilera då du lär göra väggen fuktigare av det än nu av inonhusluften, väggar som dina som är öppna innåt måste putsas för att göras lufttäta men det löser du istället med skivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.