Köpte villan för 2 år sedan.
Då var badrum/tvättstugan precis renoverad.

Finns två golvbrunnar i rummet. Den ena där vatten beredaren står, skulle de bli lekage på beredaren är lutningarna i skick och vattnet rinner ner i golvbrunnen.
Den andra golvbrunnen ligger vid duschen, i hörnet på rummet. Duschar man så är det inga problem 2x2 meter ut från hörnet ligger lutningen rätt och allt rinner ner i golvbrunn.

Men ida då jag duschade hunden (han hatar duscha) så fick jag stå utan för den där 2x2 metern och då ran vattnet ut mitt på badrums golvet alltså bort från båda två brunnarna.

Badrummet är på ca 5x5 meter och golvbrunnarna ligger i varsit hörn på samma vägg.

Grejen är att innan vi köpte kollade jag lutningarna, de stämde. Även vårt försäkringsbolag skickade hit Anticimex för besiktning och inte heller de gav några anmärkningar på golvet.
Och till sist, jag har duschat hunden tidigare utan att jag reagerat på att vattnet runnit fel.

Vad jag tänker är att golvbjälklaget är för klent byggt till plattan och de har nu först satt sej.
Nått som inte gick att kolla vid visning utan att börja riva.

Alternativ två tänker jag att man i ställe för flytspackel använt betong vid golvgjutning, betongen har väll en risk att krympa? Eller har jag fel?

Nån som kan komma med ett förslag hur jag ska ta reda på orsaken eller hur jag kan åtgärda den?

Underifrån kan jag komma åt med att tillexemple gjuta upp en pelare mot golvbjälklaget? Kanske försiktigt våga dunka upp den först? Eller hur stor risk är att platta eller fogar spricker?

Är fråga om millimetrar men vore skönt att åt minstone ha golvet rakt på den stora ytan i ställe för den lilla dalen som bildats där nu.

Och förstås min fråga, räknas det här som ett dolt fel?
 
Har golvet satt sig så mycket att det blir bakfall skulle du se sprickor i fog/ platta garanterat.
 
  • Gilla
Janne84 och 3 till
  • Laddar…
Du verkar göra ett problem av några millimeter. Hur vet du att golvet satt sig för det första? Enklaste sättet är att torka golvet efter hundtvätten. Inget dolt fel heller för du kollade ju fallet innan köpet.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Håller med, om det är en sättning så märker du sprickor eller lösa plattor.

Men nu har vi antagit att det är klinkers på golvet. Eller är det plastmatta?
 
Står att det är plattor på golvet.
 
Sen har ju inte lutningen på klinker en avgörande effekt, utan lutningen på underlaget. I ett så stort badrum har man garanterat olika lutning på golvet där duschen då verkar ha större lutning (vilket är rätt).
Övrig golvyta kan (enligt GVK) ligga på mellan 2 - 10 mm/m och hamnar man under 5 mm/m (vilket är godkänt) på underlaget kan klinker väldigt enkelt "luta fel" eller vara plana. Golvet är ändå enligt föreskrifter trots att det kan bli "pölar" i klinker (eftersom det som sagt är underlaget under klinkern som avgör).
 
  • Gilla
Janne84 och 1 till
  • Laddar…
När hunden hatar att duscha så man måste stå ända ute i köket å spruta vatten på den, och när hallen blir blöt så måste de ju vara ett dolt fel :crysmile:(y)
 
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
När hunden hatar att duscha så man måste stå ända ute i köket å spruta vatten på den, och när hallen blir blöt så måste de ju vara ett dolt fel :crysmile:(y)
Kräv kenneln på en ny hund som inte skyr vatten?
 
fahlis fahlis skrev:
Kräv kenneln på en ny hund som inte skyr vatten?
Jo där har vi nog lösningen på ts problem (y)
 
wildeside
Kan vara ett problem om han har en
Stor Sankt Bernhardshund som står utomhus med sjö och skog i bakgrunden.
 
Eftersom det är enkelt att se att fallet inte är korrekt så är det inte dolt. Med största sannolikhet så är det enbart kosmetiskt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom det är enkelt att se att fallet inte är korrekt så är det inte dolt. Med största sannolikhet så är det enbart kosmetiskt.
Så du menar att i ett 25 kvm stort badrum ska hela golvet luta mot brunnen, galet.. kosmetiskt fel skulle det också bli. Riktigt fult haha
 
J Janne84 skrev:
Grejen är att innan vi köpte kollade jag lutningarna, de stämde. Även vårt försäkringsbolag skickade hit Anticimex för besiktning och inte heller de gav några anmärkningar på golvet.
En ny mätning så här 2 år senare på samma sätt som förra gången, har du gjort det?
 
B Bopåzoo skrev:
Så du menar att i ett 25 kvm stort badrum ska hela golvet luta mot brunnen, galet.. kosmetiskt fel skulle det också bli. Riktigt fult haha
Läs.gärna mitt inlägg igen.
 
  • Gilla
hampouspous
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.