En dag började jag tvivla på mina multimetrar. Tyckte de visade för höga spänningar när jag mätte spänningen på batterier. Har några stycken, nån liten, en från Biltema, en gammal kinesisk.
Vilken kan man lita på?
Inte på någon?

Då plockade jag fram min gamla Escort från tidigt 90-tal!
Men på displayen var det många segment som inte fungerade.

Delvis isärmonterad multimätare med trasig display och testkablar anslutna, vid reparation på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet multimätarinnandöme med elektroniska komponenter och anslutningspunkter markerade med färgade pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontaktytorna kan rengöras med suddgummi (Dock ej oljiga kinesiska suddigum som färgar av sig) och med isopropanol (undvik sandpapper).
Plastdel till en multimätare, sandpapper och ett gult suddgummi på ett bord med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Distans och hållaren för zebra strippen. Sitter vid blå pil i bild ovan.
För att slipa lagom mycket och jämt karvade jag några jack för att ha koll på djupet.

Sen funkade den fint. :cool:

Men kalibrering då?
Det handlar sällan om att skruva på någon inställning utan om att kontrollera att instrumentet visar rätt.

Escorten hamnade i mitten när jag jämförde mätvärden mellan olika multimetrar, köket verkade rimligt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Kalibrering handlar aldrig om att skruva på någon inställning. Det är justering.
 
Är ju svårt att kalibrera om du inte har någon känd källa att mäta mot. På jobbet har jag en processkalibrator som kan generera spänning, ström, resistans (DC) med känd feltolerans som duger till enklare multimetrar. Kostar väl 50k. Billigare att lämna in för kalibrering, ligger väl runt 1kkr. Troligen då billigare med en ny multimeter om du inte har så höga krav.
 
Har man inte höga krav kan man kalibrera mot en vettig kalibrerad multimeter. Det är bättre än inget i alla fall.
 
Tycker många billiga multimetrar verkar dra iväg i mätvärde när interna batteriet för lågt värde. Farsan mätte 17volt i ett dåligt bilbatteri. 11volt efter byte av internt batteri.

Annars tycker jag det är helt rätt att regelbundet stämma av och jämföra sina mätinstrument. Jämför dem sinsemellan och jämför med kända referenser.
Det är mer värt att göra så ofta och lära känna sina instrument än att låta Swedac kalibrera instrumenten (till typ nypris) en gång per år och de ligger tappade och med krokiga nålar på verkstaden. Vet inte hur många gånger jag fått mätvärden av en mekaniker där nålen på manometern har uppenbarligen snurrat flera varv.... har du mätt med den där?? Ja vadårå?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.