Min pelletspanna laddar en acc.tank på 1800 liter via en Laddomat med cirkulationspump.
Pumpen går att ställa på fyra hastigheter.
Vill man ha hög eller låg hastighet på denna pump..?

Pelletspanna med en Laddomat och cirkulationspump, kopplad till kopparrör och mätare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En cirkulationspump och termometer på en pelletspanna i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Du kan ju nöja på hastighet 1. Blir det för lågt flöde, så kommer ju tempen ut ur pannan gå upp (ger lägre verkningsgrad på pannan), och gör kanske att pelletsbrännaren går ner i effekt. Gör den det får du ju öka ett snäpp eller två.
 
B BSOD skrev:
Du kan ju nöja på hastighet 1. Blir det för lågt flöde, så kommer ju tempen ut ur pannan gå upp (ger lägre verkningsgrad på pannan), och gör kanske att pelletsbrännaren går ner i effekt. Gör den det får du ju öka ett snäpp eller två.
Nu har jag bytt ut cirkulationspumpen då den gamla lät illa och kärvade fast ibland.
Provar att köra den nya på läge 1 och kan inte direkt påstå att jag märker nån skillnad. Det är typ samma temp ut från pannan till laddomaten som innan.
Så den får väl stå på hastighet 1 ett tag ‍♂️
 
Laddar du hela tanken?
Vad har du för start och stopptemp?
Är tanken bra isolerad?
Rent teoretiskt borde du få lite kortare gångtid och lite mindre värmeförluster om du kör pumpen på högre hastighet.
 
dof dof skrev:
Laddar du hela tanken?
Vad har du för start och stopptemp?
Är tanken bra isolerad?
Rent teoretiskt borde du få lite kortare gångtid och lite mindre värmeförluster om du kör pumpen på högre hastighet.
Har ett BÖRVÄRDE på pannan på 75 grader. Extern tempgivare som sitter några dm ner från tanktoppen.
Har för mig botten är runt 40-50 grader när pannan stänger av.
Tankdiff är inställd på 15 grader i pannan.
1800l tank som är täckt med nån slags sprutisolering.
Även 25m2 solvärmare kopplade till tanken men dom gör ju ingen ytta så här års

Värmepanna och tank med isolering i ett förrådsutrymme med verktyg och en motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fått för mig att lägre hastighet gynnar skiktningen i tanken.. men kanske inte stämmer ‍♂️
 
Krilleman
Du har en laddomat 10, men den verkar inte vara kopplad i botten på tanken?

Skall inte köras på läge 1 enligt installationsanvisningen.
http://www.termoventiler.com/application/files/4614/5935/2152/Lm10_Manual.pdf

Textutdrag om värmeackumulatortankens temperatur, påverkan av panneffekt och vattenflöde, varning för att använda läge 1 på cirkulationspump.

Laddomat 10 ventilenhet och installationsdiagram som visar koppling till tank, panna och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram som visar koppling av Laddomat 10 i olika driftslägen; uppstart, drift och avstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den anslutningen på laddomaten som går in mot väggen på första bilden går ner mot botten av tanken..

Ok.. kanske bäst att justera upp hastigheten något
 
Då du inte värmer hela tanken bör du köra pumpen på så låg hastighet som möjligt för bra skiktning.
 
Det påverkar inte skiktningen. Flödet till tanken regleras av laddomaten. Det är hastigheten på flödet genom pannan som påverkas av pumpen.
 
"Alla" pannor är konstruerade för en viss effekt vid ett visst DeltaT (som brukar vara 10-15C), ett för högt flöde sänker detta DeltaT och medför onödig kaviation och därmed följande förslitning/oljud/energiförbrukning/funktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Det påverkar inte skiktningen. Flödet till tanken regleras av laddomaten. Det är hastigheten på flödet genom pannan som påverkas av pumpen.
Nja kan inte riktigt hålla med dig där. Lägre hastighet på pumpen ger högre temp till tank. Högre temp till tank vid samma avgiven effekt ger ett lägre flöde. Marginellt förvisso....
 
Krilleman
Jag har sagt det förut och jag påminner igen...

Inom all VVS ska man alltid följa monteringsanvisningen... Det är den enda rätta vägen att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.