Jag har tidigare försökt plantera en mindre gran från skogen på min tomt, vi pratar ca 50cm. Samtliga gånger har granen dött.
Hur ska man gräva för att kunna få med sig den hem och levande?!
 
wildeside
Ta en gran som växer på ett flatberg så får du med det mesta av rötterna.
 
Kan du inte ta en som är något mindre? Jag har flyttat några stycken granplantor och alla har överlevt. Men dom har nog varit något mindre. Möjligt någon varit upp till en halvmeter. Jag har bara grävt runt omkring så jag fått med jorden den växer i och försökt gräva tillräckligt djupt för att inte skada roten. Sen har jag gett dom mycket gödning efter jag planterat dom.
 
Det man hört, men som troligtvis är en skröna, är att man ska ha koll på trädets riktning och gräva ner det åt samma håll.
Hur som helst, jag hittade en liten gran som åkt med upp vid grävning i dikeskanten på ett grustag, tog granen och en hink sand från samma hög. Blandade sanden med jord och satte ner den på tomten. Växte hur fint som helst och står sig än idag 20 år senare.
 
Magnus E K
Har gjort likadant med en tall, tog från ett grustag. Kanske 60-70 cm stor. Den hade det tufft första året och har inte växt mycket men det kommer nya gröna barr nu så den lever. Misslyckades tidigare med en mindre tall som jag flyttade inom tomten.
 
Ok så plantera om till våren då?
 
Ja, det borde inte vara så svårt.

Har själv grävt upp och planterat om Bok, Hassel, Avenbok, Fågelbär, Hägg, Skogsolvon, Benved, Murgröna, Skogskaprifol, Hagtorn, Hästkastanj, Lönn och Plommon, utöver då inköpta träd och buskar från plantskola. Med ngt enstaka undantag har de alla tagit sig. En av de svagaste plantorna är en lågväxande tall. Den står och stampar sedan flera år, men den lever åtminstone fortfarande.

Gran borde vara lätt då de har grunda rotsystem. Inte heller tycks de alltför kinkiga med jordmånen då de klarar att växa i fet Skånsk lerjord/åker. Vet att de inte gillar konkurrens från gräs och ogräs. Dock är det generellt enklare ju mindre plantorna är när man gräver upp dem. Jag har emellertid lyckats med meterhöga Bokskott trots att huvudroten kapats bara 1-2 dm från stammen, men det är bara i undantagsfall jag tar så stora skott. (Jag har egen mark så jag har markägarens tillstånd att gräva upp skotten. :p Alternativet är att kapa dem med röjsågen då de växer på fel ställe...) De blir aldrig bortskämda med gödsel eller vatten. De grävs ner på enklast möjliga sätt och får aldrig ngn omvårdnad, gödsel eller vattning. Antingen överlever de eller också inte. Då är det bara att gräva upp nya ersättningsskott. Det har dock hittills aldrig behövts. Inte ens torrsommaren 2018.

På´t igen. Det ska gå.
 
När grävde du upp den?
 
Jag har flyttat ganska många granar och jag skulle säga att 50 cm är i största laget. Chansen är bättre att lyckas med en mindre gran på 20-30cm eller så. En del dör men de flesta överlever.
Jordtorvan skall vara stor. På en 50 cm gran skall torvan vara så stor att en normalstor karl nätt och jämt orkar lyfta den i skottkärran.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Har en tall som är runt 150-200cm som står på grus, går det att flytta den tro?
 
Jag kan ta den :)
 
nino nino skrev:
Har en tall som är runt 150-200cm som står på grus, går det att flytta den tro?
Tall kan nog vara svårt. De har genomgående pålrot, och då växters rotsystem är ungefär lika stora som det man ser ovan mark så är det nog svårt att få med hela pålroten på en så pass stor tallplanta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tall kan nog vara svårt. De har genomgående pålrot, och då växters rotsystem är ungefär lika stora som det man ser ovan mark så är det nog svårt att få med hela pålroten på en så pass stor tallplanta.
Ok, flyttade en mindre, kanske 1m och det gick bra tills "trädgårdsmästaren" som hjälper mig ryckte / kapade den :D

Tänkte att iom att den står på en grusplan så kanske inte rötterna är så djupa

Jag får prova till våren att flytta, dör den så dör den
 
nino nino skrev:
Ok, flyttade en mindre, kanske 1m och det gick bra tills "trädgårdsmästaren" som hjälper mig ryckte / kapade den :D

Tänkte att iom att den står på en grusplan så kanske inte rötterna är så djupa

Jag får prova till våren att flytta, dör den så dör den
När det är sämre jord som håller mindre vatten bör roten, om det är en skillnad, vara djupare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.