Jag har tagit upp ett gammalt golv (linoleum på spånskiva) i ett hus byggt på 30-talet. Närmast ursprungsgolvet (plankgolv) ligger en slags underlagspapp som är brungrå med en undersida av något som ser ut som tjära/asfalt. kan det vara asbest i denna typ av papp?
 
Både pappen och limmet under kan vara asbest, är det inte asbest i limmet så kan det vara höga halter PAH.
 
M Matte84 skrev:
Både pappen och limmet under kan vara asbest, är det inte asbest i limmet så kan det vara höga halter PAH.
Hur illa är det med höga halter PAH ? Kan eventuellt ha stött på PAH i mitt bjälklag? Kan man låta det ligga om det bara ligger där eller ska det bort?
Hur illa är det att bli exponerad av det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Tack! Läst igenom artikeln, men känns inte riktigt som jag fick info om hur mycket pah det kan finnas i gamla hus som påverkar. Handlar mest om mat och luften.. Spelar det t.ex. någon roll om man har detta liggandes i sitt bjälklag? Går det genom golv och plankor och är
hälsovådligt där det ligger? Om man inte rotar mer i det alltså och bara låter det vara..
 
N Niklas.A skrev:
Hur illa är det med höga halter PAH ? Kan eventuellt ha stött på PAH i mitt bjälklag? Kan man låta det ligga om det bara ligger där eller ska det bort?
Hur illa är det att bli exponerad av det?
Det är liknande asbest-stuk, bearbetar man det inte så är det ingen fara, men däremot om man ska ta bort det (slipa osv) så blir det farligt, speciellt när det värms upp... Då tränger de giftiga ämnena in genom huden och vid inandning... Ger upphov till cancer.

Kan skriva massor i ämnet men där är det korta svaret
Mvh Mats och gott nytt år :)
 
M Matte84 skrev:
Det är liknande asbest-stuk, bearbetar man det inte så är det ingen fara, men däremot om man ska ta bort det (slipa osv) så blir det farligt, speciellt när det värms upp... Då tränger de giftiga ämnena in genom huden och vid inandning... Ger upphov till cancer.

Kan skriva massor i ämnet men där är det korta svaret
Mvh Mats och gott nytt år :)
Tack för svar! Har startat en annan tråd angående detta innan jag hittade denna tråd. Enligt uppgift ska koksaska bilda svavelsyra i kontakt med fukt/vatten och bli starkt frätande mot omgivande material ganska fort. Jag testade således att stoppa ner en bit av misstänkt koksaska (som mer ser ut som någon lättebetong) i en metallbunke med vatten. Hände absolut ingenting, så troligen är det något annat än koksaska.. Angående att slipa bort, i mitt fall är det inget som behöver slipas då det inte sitter fast. Det är möjligen någon form av papp i bjälklaget och det är ju enkelt att avlägsna. ”Koksaskan”, som troligen är något annat, är också väldigt lätthanterat, inget som sitter kvar så att säga.. Men i vilket fall som helst kommer jag låta det ligga kvar i bjälklaget och inte pilla på det mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
…. Frågan är väl mest vad tusan det är jag har i bjälklaget:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.