Håller på och renoverar gammalt hus, byter golv och i bjälklaget ligger någon lätt porös sten tillsammans med kutterspån.. den lätt porösa stenen verkar vara koksaska enligt byggbeskrivningar på huset. Längst ner i facket ligger det någon svart vindpapp typ.. Googlade lite på detta och verkar som såna här material tydligen kan innehålla något som kallas PAH..
Ingen konstig lukt vad jag tycker, mer än lite gammalt.. men inte så konstigt när man öppnar ett gammalt bjälklag.

Hur illa är det att rota i detta? Hur stor risk har jag utsatt mig för? Vad bör jag göra?
Anlita en torrsugsbil och bli av med det? Kostar skjortan misstänker jag? Gör det någon skada där det ligger om det nu innehåller pah?
 
Aldrig hört ordet koksaska men verkar vara samma som kolstybb?? Det har vi i både ytterväggar och bjälklag och ska visst innehålla asbest, men jag vet inte hur farligt det är. Kanske bäst att dra på ett andningsskydd om du ska rota länge??
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Aldrig hört ordet koksaska men verkar vara samma som kolstybb?? Det har vi i både ytterväggar och bjälklag och ska visst innehålla asbest, men jag vet inte hur farligt det är. Kanske bäst att dra på ett andningsskydd om du ska rota länge??
Det är nog inte samma sak som kolstybb tror jag inte. Tror inte det är asbest i det (kan ha fel dock). Men vid lite googling verkar både koksaska och den här pappen kunna innehålla PAH.. Frågan är hur farligt det är? Värre än asbest? (Som jag inte är så rädd för vid korttidsexponering)
Har gasmask med asbestsanering när jag rotade lite i det, men det yr ju lite ganska långt efter också.. Det mesta är ju hela stenar men sen finns det ju en hel del pulvriserat också.. PAH verkar ju kunna ta sig in i kroppen via huden så där lär väl inte mask hjälpa något. Har väldigt svårt att reda ut hur hälsofarligt PAH faktiskt är, om nu mitt bjälklag innehåller det..?
 
N Niklas.A skrev:
Det är nog inte samma sak som kolstybb tror jag inte. Tror inte det är asbest i det (kan ha fel dock). Men vid lite googling verkar både koksaska och den här pappen kunna innehålla PAH.. Frågan är hur farligt det är? Värre än asbest? (Som jag inte är så rädd för vid korttidsexponering)
Har gasmask med asbestsanering när jag rotade lite i det, men det yr ju lite ganska långt efter också.. Det mesta är ju hela stenar men sen finns det ju en hel del pulvriserat också.. PAH verkar ju kunna ta sig in i kroppen via huden så där lär väl inte mask hjälpa något. Har väldigt svårt att reda ut hur hälsofarligt PAH faktiskt är, om nu mitt bjälklag innehåller det..?
Nähä, då var jag för snabb på googlingen. ;)
 
Bifogar bild på en typisk sten från vårt bjälklag. De är väldigt porösa så mycket av dessa har pulvriserats och dammar ju rätt friskt..
 
  • Porös sten från bjälklag på en ljus underlag som ser ut att damma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Niklas.A skrev:
Bifogar bild på en typisk sten från vårt bjälklag. De är väldigt porösa så mycket av dessa har pulvriserats och dammar ju rätt friskt..
Ser ut som krossad lättbetong.
 
Centano Centano skrev:
Ser ut som krossad lättbetong.
Ja det tycker jag med, det står dock bokstavligen koksaska i byggbeskrivningarna som är från början av 40-talet.
Den känns också väldigt lätt måste jag säga. Svårt att hitta bra bilder på hur koksaska ser ut..
Men man blir ju lite skrämd om det nu är farligt att rota i.
Pappen som ligger i bjälklaget ser ut som gammaldags vindpapp typ, luktar heller inget speciellt.
 
N Niklas.A skrev:
Bifogar bild på en typisk sten från vårt bjälklag. De är väldigt porösa så mycket av dessa har pulvriserats och dammar ju rätt friskt..
Hittar jag sådant i ett gammalt hus kallar jag det byggmästarfyllning, att transportera bort skräp från ett bygge var nog ovanligt förr...
 
  • Gilla
Niklas.A
  • Laddar…
Polycykliska aromatiska kolväten, PAH, är ingen hälsokur direkt, men är inte farligt på samma sätt som asbest.
Vad är syftet med ditt arbete med golvet? Ska du ändå byta ut koksaskan mot modernare isolering är det väl bara att ta bort den. Tänker du behålla askan som isolering, är det förmodligen ingen större hälsorisk där den ligger väl innesluten i bjälklaget.
 
  • Gilla
Niklas.A
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hittar jag sådant i ett gammalt hus kallar jag det byggmästarfyllning, att transportera bort skräp från ett bygge var nog ovanligt förr...
Hehe kan mycket väl vara så. Det är
dock ganska koncentrerat till just den här stenen eller pulvret av den samt spån..
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Polycykliska aromatiska kolväten, PAH, är ingen hälsokur direkt, men är inte farligt på samma sätt som asbest.
Vad är syftet med ditt arbete med golvet? Ska du ändå byta ut koksaskan mot modernare isolering är det väl bara att ta bort den. Tänker du behålla askan som isolering, är det förmodligen ingen större hälsorisk där den ligger väl innesluten i bjälklaget.
Syftet med arbetet är att byta ut golvet, rikta lite reglar och sånt. Tanken var väl egentligen inte ett hitta den här skiten i bjälklaget, men nu står man ju i valet och kvalet att låta den vara. Skotta igen det jag testgrävt i det och smälla igen hela skiten med nytt golvspån, alternativt skotta ur skiten och ersätta med stenull eller liknande.. Vet inte riktigt om det är värt det, misstänker att det är ett hiskeligt jobb..

Den här skiten i bjälklaget dammar rätt friskt så fort man börjar gräva i det.
 
Låt det ligga kvar, du behöver väl inte peta i det för att kunna byta golv? Så länge man inte rotar i det är det ingen fara.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Låt det ligga kvar, du behöver väl inte peta i det för att kunna byta golv? Så länge man inte rotar i det är det ingen fara.
det blir nog så att det får ligga kvar.. Ligger väl ändå överallt i hela huset. Kan inte tänka mig att det skiljer i andra rum.
 
Om du bygger in koksaskan igen, är det inte troligt att den ger ifrån sig emissioner av PAH-gaser efter att ha legat där i 80 år.
 
  • Gilla
Niklas.A
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du bygger in koksaskan igen, är det inte troligt att den ger ifrån sig emissioner av PAH-gaser efter att ha legat där i 80 år.
Nej det har du helt rätt i. Känns som onödigt jobb att plocka bort den och säkert onödig exponering också. Får skotta tillbaka det lilla jag grävt för att se vad det var. Och lägga i något där jag dragit sönder pappen i botten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.