Pga en vattenskada är vi utan kök. Oerhört tursamt har vi ett pentry med 2 plattor och en 30 år gammal mikro med brunelement (den kirrade griljeringen av julskinkan lysande). Men vi har oxå en kakelugn. Så snälla, handfasta tips på hur man använder en kakelugn för att laga mat. Vi kan inte steka ngt i pentryt - ingen fläkt och nästa rum är vårt bibliotek.
 
B Blåbetong skrev:
Pga en vattenskada är vi utan kök. Oerhört tursamt har vi ett pentry med 2 plattor och en 30 år gammal mikro med brunelement (den kirrade griljeringen av julskinkan lysande). Men vi har oxå en kakelugn. Så snälla, handfasta tips på hur man använder en kakelugn för att laga mat. Vi kan inte steka ngt i pentryt - ingen fläkt och nästa rum är vårt bibliotek.
Den här är faktiskt riktigt bra, då kanske ni kan dra ut skarvsladd och laga mat på altanen så behövs ingen fläkt.

https://www.ikea.com/se/sv/p/tillreda-portabel-induktionshaell-1-zon-vit-10486794/

Edit. Inte svar på ursprungsfrågan ang. kakelugnen dock…
 
Men inte helt fel ändå. Har en sådan häll också, men det har sin begränsade charm att laga mat utomhus i mörker, kyla och småregn. Därav tanken om kakelugnen.
 
Glödbädden borde gå att använda för att steka på, med gjutjärnspanna förstås.
Det skulle även gå att använda kakelugnen som just ugn för att göra gratänger och grejer. Välj form noga, så det inte är några plast- eller trähandtag.
Lägg några tegelstenar i härden och ett grillgaller så kan ni grilla i kakelugnen!

(Med reservation för att jag haft kakelugn själv, men aldrig testat att laga mat i den. Det hade jag vedspisen till, men nu saknar ni tillgång till en dylik.)
 
Hade/har du någon form av plåt under glödbädden vid grillning? Tänker att man vill fånga fett.
 
Totte_S
Själv skulle jag inte tveka på att laga mat i foliepaket på glödbädden i min kakelugn om behovet skulle uppstå.
Att steka eller koka saker skulle jag helt avstå för att det är knöligt på alla sätt och vis.
Ev fett som rinner ut kommer brinna bort på nolltid, kanske blir lite rök men då är det bara att stänga luckorna.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
B Blåbetong skrev:
Hade/har du någon form av plåt under glödbädden vid grillning? Tänker att man vill fånga fett.
Om du frågar mig så har jag alltså inte testat själv att laga mat i kakelugn, utan mitt svar är baserat på annan matlagning över öppen eld.
Om du använder kakelugnen som barbecue, så kan du lägga maten på grillgallret utan plåt under, och sedan stänga luckorna. Eventuellt fett brinner upp.
 
  • Gilla
Blåbetong
  • Laddar…
Det går att grilla i de flesta eldstäder om det kniper. Jag har grillar ganska mycket korv i eldstaden i en Högfors 6A vedspis. Det var inte praktiskt men det gick.

Har man en eld kan man alltid baka potatis i askan. Så gjorde folk ofta förr.

Har man en gammal gjutjärnsstekpanna med rörformat skaft täljer man till en träkäpp så den passar inuti handtaget och så kan man steka på elden förutsatt att eldstaden är så stor att den ryms in. Det räcker med väldigt litet eld för att få värme i stekpannan. Då blir det kolbullar!

Har man en trefot så kan man koka på elden i yttersta nödfall.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Tack för era svar! Ikväll blev det (i kakelugnen) potatisgratäng och, som garnityr till desserten, rostade hasselnötter.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Som Heimlaga skriver har jag en liten gjutjärnspanna med nån sorts kvastskaft i. Som stativ för gratängen vände jag upp-o-ner på mina grillspettshållare till grillen. Dem har jag hemslöjdat av en havererad hatthylla.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Bild
 
  • Gjutjärnsgryta med sjudande innehåll över öppen eld i en tegelugn, med synliga eld och glödande kol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
jonas.o och 13 till
  • Laddar…
Cheesen
Brukar göra varma mackor i kaminen... Har ett gjutjärnsmackjärn.

Sedan är ju halstrad fisk, korv eller hamburgare en klassiker att göra i kaminen.
 
Kan du lägga upp en bild på ditt (eller ett) gjutjärnsmackjärn? Tror inte jag skulle känna igen ett sånt, om det så stod framför näsan på mig…
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Cheesen
B Blåbetong skrev:
Kan du lägga upp en bild på ditt (eller ett) gjutjärnsmackjärn? Tror inte jag skulle känna igen ett sånt, om det så stod framför näsan på mig…
här är mitt järn.. fick det i 40årspresent... Presenten jag uppskattat mest.
https://www.widforss.se/stabilother...q6ux4XGNd0IoVpZWBowSUnJGEVKVg-5MaAqbiEALw_wcB


Rostat bröd med älgmotiv från en mackjärn, presenterad på ett vitt fat med fler smörgåsar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.