Hej!
Skall bygga ett Myresjöhus smart 151 och har passat på att kraftigt modifiera planlösningen mot original. Detta har jag utnyttjat då det hos Myresjöhus är gratis att ändra om och flytta om innerväggar utan extra kostnad. (Såvida man inte ökar storlek i kök och badrum.) Då betalar man endast mellanskillnaden.
Vad tycker ni om min planlösning? Hade ni gjort något annorlunda? Tack för hjälpen och gott nytt år!
 
BirgitS
Inget av badrummet ser ut att uppfylla tillgänglighetskraven, men det är svårt att se vad det är för avstånd mellan toalett och handfat i det större badrummet.

Hallen ser trång ut för en hel familj. Om familjen ska gå in via tvättstugan är det viktigt att där finns gott om plats för skor och ytterkläder.

Kaminen ser ut att vara i vägen när man går från hallen/matplasten och bort till soffan.

För långt avstånd mellan de två raderna med köksskåp. Det bör inte vara mer än 120 cm för att man enkelt ska kunna flytta saker mellan (ingredienser, heta plåtar, fryslådor). Om hällen är på köksön så måste där finnas åtminstone en liten utslagsvask. Väldigt långt att flytta t.ex. grönsaker från kylen till diskhon.

Kan vara dumt att ha tvättmaskinen mot väggen till ett barnsovrum eftersom man kan vilja köra den efter att barnet har gått och lagt sig.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar enligt min erfarenhet och kan därför vara olämpliga till sovrum.

Ingen förvaringsplats för vinterkläder sommartid, julsaker osv.

Det bör vara lätt för gäster att se vilken dörr de ska använda sig av t.ex. genom att dörrarna är olika stora eller att det finns sidofönster etc.

Sen har du inte skrivet åt vilket håll de olika väderstrecken är. Det är viktigt att anpassa planlösningen efter väderstreck, utsikt och insyn.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inget av badrummet ser ut att uppfylla tillgänglighetskraven, men det är svårt att se vad det är för avstånd mellan toalett och handfat i det större badrummet.

Hallen ser trång ut för en hel familj. Om familjen ska gå in via tvättstugan är det viktigt att där finns gott om plats för skor och ytterkläder.

Kaminen ser ut att vara i vägen när man går från hallen/matplasten och bort till soffan.

För långt avstånd mellan de två raderna med köksskåp. Det bör inte vara mer än 120 cm för att man enkelt ska kunna flytta saker mellan (ingredienser, heta plåtar, fryslådor). Om hällen är på köksön så måste där finnas åtminstone en liten utslagsvask. Väldigt långt att flytta t.ex. grönsaker från kylen till diskhon.

Kan vara dumt att ha tvättmaskinen mot väggen till ett barnsovrum eftersom man kan vilja köra den efter att barnet har gått och lagt sig.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar enligt min erfarenhet och kan därför vara olämpliga till sovrum.

Ingen förvaringsplats för vinterkläder sommartid, julsaker osv.

Det bör vara lätt för gäster att se vilken dörr de ska använda sig av t.ex. genom att dörrarna är olika stora eller att det finns sidofönster etc.

Sen har du inte skrivet åt vilket håll de olika väderstrecken är. Det är viktigt att anpassa planlösningen efter väderstreck, utsikt och insyn.
Hej!
Tack för feedback. Har du sett original planlösning?
https://www.myresjohus.se/vara-hus/...eXNdvStx0R8ndb7353HuF9lbOqzH4l5UaAiHHEALw_wcB
Jag anser att jag gjort allt mycket rymligare. Tyvärr har jag inte möjlighet att dela med mig av en måttsatt ritning just nu
 
BirgitS
Nej, jag har inte sett den förut. Tar man bort ett sovrum och en klädkammare så kan förstås de kvarvarande rummen bli större. Men man behöver mycket förvaring. Har du läst på om tillgänglighetsregler och liknande?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag har inte sett den förut. Tar man bort ett sovrum och en klädkammare så kan förstås de kvarvarande rummen bli större. Men man behöver mycket förvaring. Har du läst på om tillgänglighetsregler och liknande?
Hej Birgit.
Ja det har jag, jobbar med detta dagligen. Är byggprojektledare i den region jag bor. Jobbar inom vårdsektorn och de enda kraven jag hittar gällande tillgänglighet för villor är vändradie i badrum. (Se bilaga) resterande krav är rätt logiska och uppfylls mer eller mindre automatiskt. Std dörrar idag klarar öppningsmått och ugnar brukar inte sättas jättehögt.
Finns det något jag missat?

Badrummen är bägge 4.5m². ca 2.5x2m vilket bör vara mer än tillräckligt för att klara kraven. Jag har inte tagit mig tiden att exakt rita in placering av utrustningen utan mest bara fått in det på ritning för att se att det får plats.

Skall lägga upp en ordentligt måttsatt ritning när jag får tillfälle
 
Bilaga WC/D
 
  • Ritning av WC-layout med måttangivelser för toalett och dusch samt vändyta på 1300 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var och tittade på ett Smart 151 och de hade ett innefönster och jag tyckte det var riktigt coolt. Gav lite wow känsla då detta är väldigt unikt. Gav rummet lite rymd också. Kanske 400mm brett?

Ni bör se över att få in FTX på vinden så ni sparar plats i tvätt/grov

De högt fönster som är vid sängen bör väll centreras mot vart sängen står.
 
T Tinototem skrev:
Var och tittade på ett Smart 151 och de hade ett innefönster och jag tyckte det var riktigt coolt. Gav lite wow känsla då detta är väldigt unikt. Gav rummet lite rymd också. Kanske 400mm brett?

Ni bör se över att få in FTX på vinden så ni sparar plats i tvätt/grov

De högt fönster som är vid sängen bör väll centreras mot vart sängen står.
Hej!
Det innefönstret du pratade om har jag med sett på ett Instagram konto. Så jag ritade in det i senaste utkastet på väggsnutten mellan vardagsrum och allrum.

Gällande FTXen är det ett bra tips att ha det på vinden. Dock hade jag velat ha det i tvättstugan om möjligt (kanske möjligt att ha FTX/FJ.V ovan/under vartannat) just för att lättare rengöra och dammsuga filter i FTX så man slipper byta det lika ofta. Brukar göra det på min frånluftsvärmepump idag.

Gällande exakt placering och fönster så kommer det att justeras in inför beställning. Jag har mest ritat in fönster för att inte glömma och för att säljaren ska kunna sätta pris.

Sängarna och pax garderober är med bara inritade för att se att det är möjligt med stora sängar och förvaring i rummen.
Sen kommer man ju inte ha dubbelsäng i varje rum. :)

Det lilla sovrummet vid tvätt kommer att användas som walk in closet+ enkel gästsäng tills behov för rummet uppstår.
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Kan även tillägga att vägen och Väster ligger nedåt i bild. Söder till höger och norr åt vänster. Detta har medfört att vi spegelvänt planritning mot den som har laddats upp här
 
Jag har gjort samma resa, alltså kraftigt modifierad planlösning i ett av Myresjöhus "budgethus", men jag utgick från ett "Smart126".

Tillgänglighetskraven kommer arkitekten på huvudkontoret anmärka på o skicka tillbaka till säljaren om de inte är uppfyllda. Be om måtten så är det lättare att "göra rätt".
Det finns även tillgänglighetskrav i sovrummet på entréplan, ett fusk man kan gör här är att ge tusan i att rita in ev fastmonterade garderober som man planerar (vi hade en hel vägg i stora sovrummet med garderober)

Tänkvärt är att det även finns krav på fönsteryta kontra golvyta i ett rum, det ställde till det rätt mycket för mig i ett av rummen.
 
  • Gilla
supakmegusta
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag har gjort samma resa, alltså kraftigt modifierad planlösning i ett av Myresjöhus "budgethus", men jag utgick från ett "Smart126".

Tillgänglighetskraven kommer arkitekten på huvudkontoret anmärka på o skicka tillbaka till säljaren om de inte är uppfyllda. Be om måtten så är det lättare att "göra rätt".
Det finns även tillgänglighetskrav i sovrummet på entréplan, ett fusk man kan gör här är att ge tusan i att rita in ev fastmonterade garderober som man planerar (vi hade en hel vägg i stora sovrummet med garderober)

Tänkvärt är att det även finns krav på fönsteryta kontra golvyta i ett rum, det ställde till det rätt mycket för mig i ett av rummen.
Tack för tips. Har du bild på er planlösning? Gjorde du mycket tillval och var det dyrt?
 
BirgitS
S supakmegusta skrev:
Kan även tillägga att vägen och Väster ligger nedåt i bild. Söder till höger och norr åt vänster. Detta har medfört att vi spegelvänt planritning mot den som har laddats upp här
Det blir onödigt mörkt inne vintertid när det inte finns några söderfönster i de allmänna utrymmena. Sovrum med fönster i söder eller väster är väldigt varma vid läggdags.

Känns trist att inte kunna se ut när man sitter i soffan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir onödigt mörkt inne vintertid när det inte finns några söderfönster i de allmänna utrymmena. Sovrum med fönster i söder eller väster är väldigt varma vid läggdags.

Känns trist att inte kunna se ut när man sitter i soffan.
Tack för dina åsikter. Har du förslag på förbättringar? Vad man kan göra annorlunda för att uppnå dessa saker du anmärker på?
 
BirgitS
Det landar nog i att det är fel hustyp för tomten eller att huset bör placeras/vridas annorlunda på tomten.

Placerar man sovrummen i var sitt hörn av huset så kan man ju inte undvika att några av dem har fönster i söder eller väster så alternativet är ju att man från början planerar in markiser eller annat solskydd. Apropå sovrum kan det vara bra att begränsa antalet fönster i mindre sovrum till ett eftersom det kan bli svårt att få till en bra möblering annars.
 
S supakmegusta skrev:
Tack för tips. Har du bild på er planlösning? Gjorde du mycket tillval och var det dyrt?
Totalt sett blev det inte dyrt, med ett dubbelgarage landade totalsumman på vad ett 40-50år begagnat hus kostade.

Men om du menar själv ändringen av planlösningen så kostade det inget extra alls, förutom utvidgade våtutrymmen, men det har du ju redan koll på.
Det som kostade lite extra var att vi gjorde ryggåstak i vardagsrum/kök delen, ungefär 1000:-/kvm extra, värt varenda spänn utan tvekan, hade gjort det även om det kostat det dubbla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.