Dra inte för stora växlar på detta nu.
Det gäller alltså nyinstallation, alltså i utrymme där det inte funnits eldstad innan. Eller väsentlig ändring, om man ändrar från en kamintyp till vedspis. Det borde röra sig om relativt få fall.

Gamla hus som har befintlig vedspis går absolut att renovera spisen i. Man kan även byta ut den mot en annan vedspis av liknande modell med ungefär samma prestanda utan att det räknas som en väsentlig ändring.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Påminner om den kokta grodan.

Litet i gången försöker de tvinga fler och fler till dyrare och dyrare lösningar och folk tröstar sig med att det drabbar ju inte alla.
 
...på ett sätt håller jag med... men, vår miljö måste vi värna om... så vissa regler och restriktioner måste vi ha om vi inte ska förpesta vår natur...

Men nu verkar man ju få installera gamla kaminer i gamla hus... Många kommuner i storstadsområden har redan regler för hur ofta man får elda...

Nu ska jag inte dra iväg tråden för långt från ämnet, men tex det tilltänkta förbudet att köra euro5 fordon. Detta är alltså fordon som är runt 5 år gamla. Med tullar, miljö- och vinderdäcksförbudszoner straffar man ut de som inte har god nog ekonomi att hålla sig med ny bil. Medan stadsjeeparna med v8 susar runt inom tullarna hela dagarna gratis.

Själv tycker jag att alla fordon som körs tex mindre än 500 mil / år skulle vara befriade från dessa bestämmelser, alternativt att man får göra x passager med en gammal bil "gratis", men att det efter säg 20 passager blir väldigt dyrt... Den som besöker stockhom som turist, eller har en bil som man använder ytterst sällan borde inte tvingas köpa en ny bil.

På detta sätt borde man resonera om eldstäder, Den som i storstad används som huvudsaklig uppvärmning och nyinstalleras, skulle man kunna ställa krav på. Men köksspisar etc borde man kunna låta vara, ganska få eldas i så mycket att det bör spela så stor roll...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja men varför skall restriktionerna sättas så den fattiga förlorar möjligheten till ett eget hem och ett drägligt liv på grund av att kostnaderna skenar på grund av alla stämplar och typgodkännanden medan de inte alls drabbar rikas luxkonsumtion?

Jag föreslår ett förbud mot överstora fönster och glasväggar i nybyggen. De läcker mycket värme och ingen behöver dem och det är billigare att bygga trävägg.
Jag föreslår ett förbud mot takhöjder över 3 meter i bostadsrum i nybyggen. De kräver mycket uppvärmning och ingen behöver dem.
Jag föreslår ett absolut förbud mot mer än två ytterdörrar (plus eventuella garagedörrar) i nybyggda bostadshus avsedd att bebos av ett hushåll oberoende av husets storlek.
Jag föreslår ett förbud mot ytterdörrar utan kallfarstu i nya hus.
Jag föreslår ett förbud mot uppvärmda trotoarer och gångar utomhus med undantag för rullstolsramper vid offentliga byggnader och branta körramper som trafikeras av arbetsfordon.
Jag föreslår ett förbud mot stadsjeepar som har form och bränslekonsumtion som en terrängbil utan att ha differentialspärrar på kardanen och på bakaxeln och utan lågväxellåda för terrängkörning. Förbud mot automatväxellåda i dylika bilar. Det skulle leda till förre jeepar i trafik och mindre utsläpp.
Jag föreslår en rejäl extraskatt på att ha en sommarstuga som står uppvärmd när ingen är där.

Litet måste väl ni också kunna ställa upp för miljön ni som kan lyda såna här förbud utan att det vänder er privatekonomi på ända så som kraven på typgodkännanden och CE-märkning ställer till det för en fattig.
 
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
Som vanligt. Man slår ner på ngr få köksspisar men folk får fortsätta att nöjesflyga till utlandet. Undrar vilket som påverkar mest...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Som vanligt. Man slår ner på ngr få köksspisar men folk får fortsätta att nöjesflyga till utlandet. Undrar vilket som påverkar mest...
Miljöpåverkan kan definieras lite olika.

Småskalig vedeldning påverkar ofta närmiljön med sina partikelutsläpp.
Flygresande påverkar det globala klimatet genom sina klimatgasutsläpp.

Tar inte parti för något här men det är säkert förklaringen. Är lättare att klanka ner på grannen som stinker ur skorstenen än att se bjälken i sitt eget öga med den påverkan som de årliga flygresorna skapar. Läste nyligen på annat forum om någon som blivit miljömedveten och skulle dra ner på flygresorna från 6-8 gånger årligen till bara en. 6-8 flygresor årligen.. haja det.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
När det gäller vedeldade eldstäder, oavsett årsmodell och märkning, så är det ju den som eldar i dem som avgör hur miljö(o)vänligt det är.
 
Oldboy Oldboy skrev:
När det gäller vedeldade eldstäder, oavsett årsmodell och märkning, så är det ju den som eldar i dem som avgör hur miljö(o)vänligt det är.
Ja, men gamla eldstäder har inte förutsättningar för att nå upp till samma låga utsläpp som d nya miljögodkända, oavsett hur man eldar. De nya har helt enkelt tekniska förutsättningar som möjliggör renar förbränning än de gamla.
 
Jag lyfter en gammal tråd med hopp om ett enkelt ja eller nej-svar.

Vi har en enklare täljstenskamin i ett rum idag. Vid en renovering skulle jag vilja ersätta den med en renodlad öppen spis med separat tilluft-kanal. Vi tänker oss en lösning baserad på en Isokern Magnum, och dekorerad med natursten i new-englandstil enl. bild.

Orsaken är att vi vill få till den stilen, men framför allt att vi inte kan trivsel-elda i täljstenskaminen när vi har gäster för att det helt enkelt blir för varmt för snabbt, och när vi renoverar och tilläggsisolerar utrymmet kommer det bli ännu värre.

Vår primära värmekälla är bergvärme med vattenburen golvvärme.

Kommer vi tillåtas installera en sådan kamin med regelverket som det är idag om det betraktas som nyinstallation?

Ja / Nej?

murstock-mur-kaminkultur.jpg
 
Japp! Såhär gjorde vi. Nytt hus 2019
 
  • Modernt vardagsrum i nytt hus med stor stenklädd öppen spis, vita väggar och stora fönster med utsikt över grönområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Så vackert!! Precis så som vi vill göra med glas på sidorna!

Och trots att jag fick precis det svar jag efterfrågade (och oxå uppskattade) kommer följdfrågan om det var någon särskild diskussion om det eller bara en del av bygglovet som vilket som helst?

Är det förresten just Isokern Magnum?

Gott Nytt!!
 
D David_Berglund skrev:
Jag lyfter en gammal tråd med hopp om ett enkelt ja eller nej-svar.

Vi har en enklare täljstenskamin i ett rum idag. Vid en renovering skulle jag vilja ersätta den med en renodlad öppen spis med separat tilluft-kanal. Vi tänker oss en lösning baserad på en Isokern Magnum, och dekorerad med natursten i new-englandstil enl. bild.

Orsaken är att vi vill få till den stilen, men framför allt att vi inte kan trivsel-elda i täljstenskaminen när vi har gäster för att det helt enkelt blir för varmt för snabbt, och när vi renoverar och tilläggsisolerar utrymmet kommer det bli ännu värre.

Vår primära värmekälla är bergvärme med vattenburen golvvärme.

Kommer vi tillåtas installera en sådan kamin med regelverket som det är idag om det betraktas som nyinstallation?

Ja / Nej?

[bild]
Varför skulle det inte vara tillåtet?
 
Har läst olika publikationer ang. de nya reglerna från 2019 och vissa talar om undantag och andra inte.

Och en vän valde nyligen en insats istället för öppen med hänsyn till dessa regler vid en nybyggnation, så jag sökte ett aktuellt svar på vad som gäller.
 
Noterar förvisso byggår 2019 i @kuggmodul s fall, så frågan är om det är relevant för nuvarande regler, hur vackert det än är..
 
Ingen installerar väl öppensispis efter 1990?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.