Jag har letat på flertal ställen och många säger det går att ordna för en mindre peng. Pga ekonomi så vill jag helst sikta på de billigare alternativen.

Istället för att ordna med en syreaktivator som kostar ca 20 inklusive arbete har jag läst att många testat att ha en backventil på sugslang en från det borrade hålet. Jag har hört mig för med fler rörfirmor. En del har inte ens hört talas om att man kan göra så. Den som kunnat sagt mest om pris hamnar ändå mellan 7-10 tusen. Backventilen kostar kanske 1500 kr.

Nu skulle jag behöva ha handfasta tips på vilken ventil som man behöver köpa. Hur och var man borrar hålet för ventilen.

Vi har en membranhydrofor
Membranhydrofor avsedd för vattenförsörjning, märkt med "C Lite CAD".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunnen är ca 10 m från huset.

Någon som kan tipsa mig, snälla så sambon inte kräks nästa gång hon duschar.
 
Att sätta någon form luftintag på sugsidan en pump som suger går bra om man vill byta pump efter max ett år, det kommer luft in i pumphuset och då kaviterar det, bubblorna kommer att slå sönder och äta upp pumphjulet., pumphjulet är av plast eller metall , det har ingen betydelse , det åker med än då.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att sätta någon form luftintag på sugsidan en pump som suger går bra om man vill byta pump efter max ett år, det kommer luft in i pumphuset och då kaviterar det, bubblorna kommer att slå sönder och äta upp pumphjulet., pumphjulet är av plast eller metall , det har ingen betydelse , det åker med än då.
Vi har pumpen nere i borrhålet. Innan det eventuella hålet som ska borras.
 
H håbbe1961 skrev:
Kika på denna luftinjektor
[länk]
Se där, den har jag ju sett tidigare men glömt. Tack. Vet någon om den verkligen fungerar?
 
Då har du ett tryck upp och inte ett sug , backventil i pumpen. inte riktigt säker om det fungerar, hat inte gjort det. Ett tunt rör kopplas in på tryckröret och har en krok som går in i slang/rör ca 10-15 cm och har en backventil på utsidan, då när vattnet strömmar förbi röret så blir det ett sug som drar in luft och vid stopp pump så stänger backen , så fungerar dom grejer som luftar proffsigt och är dyra, Ett problem blir att hydropress/tank kommer att bli full med luft och sluta fungera , proffsiga har ett rör och ventil i dom som avluftar. Har varit uppe för , haätr en länk www.byggahus.se/forum/threads/avhjaelpa-svavelvaete-med-hjaelp-av-hal-i-pumpslang.285548/
 
FreQa FreQa skrev:
Se där, den har jag ju sett tidigare men glömt. Tack. Vet någon om den verkligen fungerar?
Den funkar. Ger mindre mängd luft tillräkligt för att oxidera svalvätet. Många har den. Själv samma problem
 
Backventil, du måste mena ejektor. Om du har en ejektor som suger luft före hydrofor, vart ska svavelvätet och luften ta vägen, det borde ansamlas i hydrofor ändå?
 
Köp en luftinjektor (Micronizer) och om du har hydropress får du byta till en hydrofor, tex en wellmate med ett extra stigarrör.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Backventil, du måste mena ejektor. Om du har en ejektor som suger luft före hydrofor, vart ska svavelvätet och luften ta vägen, det borde ansamlas i hydrofor ändå?
Jepp det gör det och måste luftas av ut, det vara bara en lite del som kan ev göras men skrev även att luften måste ut med, genom någon avluftning.
 
S swirve skrev:
Köp en luftinjektor (Micronizer) och om du har hydropress får du byta till en hydrofor, tex en wellmate med ett extra stigarrör.
Funar även ed hydropress på minst 50L säger tillverkaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.