Surt att installatörer inte har kunskaper om grejer dom säljer å sätter in å lämna kunden i skiten..
 
  • Gilla
Totte87
  • Laddar…
Tomture61
bergstrum bergstrum skrev:
Hej, precis fått min bosch compress 7000 aw 13kw / awm 13-17kw installerad.
Har nu lite frågor som jag hoppas att någon kunnigare än mig kan svara på här.

Till att börja med så kunde inte installatören speciellt mycket angående inställningsfasen och fick därmed hjälp av supporten på bosch att göra grundinställningarna.

Frågor jag har.

1. Ljudet
Låter det normalt sätt "såhär" pass mycket från en lvvp?
Nu har jag inte någon film eller liknande för att demonstrera, kan fixa detta.
Låter typ som att det är en dammsugare på utanför huset, tror mest att ljudet vandrar och skapar någon resonans i vattenrören, låter inte speciellt mycket utomhus och att det låter precis vid fönstret den står förstår jag. Men jag hör tydligt ett dovt tinnitusljud även längst bort i huset.
ja, utedelen är installerad med slang
Vad innebär tystdrift mer exakt, hittar inget i böckerna vad som händer om jag kör det?

2. Förbrukning
Jagar runt i hela huset för att hitta förbrukare då jag tycker att min dagliga förbrukning på 100-130kwh/dag är ganska högt. Bifogar bilder. Installationsdatum var 14 dec så drygt 2 veckor har gått ca 700-800kwh på 14 dagar. Innan var innerdelen installerad ca 1 månad och förbrukade denna tid 3000kwh.

3. Värmen
Kommer inte riktigt upp i temperatur som jag önskar, nu är det visserligen -10 med han lyckas inte värma huset mer än 20grader.

Info om huset.
2 pers 1 barn
60 tal
tegelhus
120+80 kvm
2 glas självdrag
ca förbrukning tidigare år 25000kwh/år (innan värmepump och spabad)
vattenburna radiatorer, nybytta termostater.
1 badrum med golvvärme á 14 kvm
spabad som nu vid -10 drar ca 20kwh /dag
Alla vitvaror är även dom nya så det bör inte vara någon jätte förbrukning

Tycker ni att siffrorna angående förbrukning är rimlig?
Lägger upp ett gäng bilder
Cirkulationspumpen går i ett autoläge, och efter att utedelen installerades körs den ganska hårt dvs ca 19w konstant, visserligen längre sträcka att flytta vattnet..

Förbrukning 24 dec, julafton var vi inte hemma på hela dagen så någon förbrukning av tv, dator, lampor osv är inte aktuell
Ser ut som elpatroner förbrukar 92 kwh / dygn el i snitt , på 47 dagar
Samtidigt verkar din kompressor ha semester :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar då att dina vattenburna element är anpassade för en mycket högre framledningstemp (oljeeldning)
En värmepump har inte samma / lika hög temp , max 60-65 gr varmvatten , värmevattnet till radiatorer brukar vara ännu lägre .

Att få till en högre framledningstemp till värmen i huset kostar el till elpatroner .
Men ser samtidigt att din kompressor i LVVP kan avge 7 kw (y)

När jag kollar din elförbrukning 24-25 Dec är den hög , fast ingen var hemma !

Mitt eget hus (161 kvm + garage 35 kvm +19-20 gr) konsumerade 89 kwh , minus 7-8 gr utanför .
Den 24-25 Dec (6 vuxna + julbestyr i köket)
Har iofs inget spabad :rofl:
Har en IVT490 (FLVP) och en LLVP
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar då att dina vattenburna element är anpassade för en mycket högre framledningstemp (oljeeldning)
En värmepump har inte samma / lika hög temp , max 60-65 gr varmvatten , värmevattnet till radiatorer brukar vara ännu lägre .

Att få till en högre framledningstemp till värmen i huset kostar el till elpatroner .
Men ser samtidigt att din kompressor i LVVP kan avge 7 kw (y)

När jag kollar din elförbrukning 24-25 Dec är den hög , fast ingen var hemma !

Mitt eget hus (161 kvm + garage 35 kvm +19-20 gr) konsumerade 89 kwh , minus 7-8 gr utanför .
Den 24-25 Dec (6 vuxna + julbestyr i köket)
Har iofs inget spabad :rofl:
Har en IVT490 (FLVP) och en LLVP
Såhär ser elementen ut om det säger nånting.
25, var vi hemma, 24 kom vi hem vid läggdags typ. Så inte mycket till elförbrukning då. Ja lite göra sig fin el osv på morgonen iofs.
Ja men nu när det varit så "kallt" läs småland. Så har badet snittat ca 19kwh per dag, blir ju självklart lägre genomsnitt på året men känns bra att satt mätare på den så jag kan räkna bort det iaf. Dom pengarna är jag beredd på att betala. Men visst känns det ändå som det är mycket förbrukning.

Jag har som ovan i tråden räknat lite på snittförbrukningar dom senaste 13 dagarna (dom jag har data på)
Då skulle värme stått för 53 kwh, badet 20kwh och resten??
Ja bra fråga. Är själv elektriker och det är väll det jobbigaste i detta. haha
Börjat leta lite med tångamperemätaren på utgående grupper, men ser ingen jätte förbrukare.
Kanske får skaffa fram en logger och kolla över hela dygn.

Somsagt, det mesta i huset är nu renoverat, dvs även nya vitvaror.
Har några år gamla tvättmaskin, torktumlare och en ölkyl i källaren. Resten är max 1 år.
Känns dock som att jag behöver längre tid för att mäta ut snitt, och inte veckan det har varit kallast på året.
Men helt klart. Nått är tokigt
 
  • Värmeelement under fönster med två krukor på fönsterbrädan, i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterat element i ett rum, termostat inställd på värme, nyrenoverat hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostat under ett fönster, en svart skulptur och en växt ovanpå, diverse kablar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Surt att installatörer inte har kunskaper om grejer dom säljer å sätter in å lämna kunden i skiten..
Där finns det mer att önska, men nu är det som det är har jag kommit fram till. Bara att grotta ner sig
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som elpatroner förbrukar 92 kwh / dygn el i snitt , på 47 dagar
Samtidigt verkar din kompressor ha semester :thinking:
Stämmer inte helt, står även att innerdelen installerades tidigare, medans utedelen var restad.
Hade noll värme då gamla patronen gav upp, som nödlösning fick vi tag i innerdelen och kunde få lite värme i huset. från 9 nov till 14 dec. Från 14 dec har utedelen jobbat, som du ser på denna bilden, nedre rutan visar kwh.
Orange= elpatron
Gul= Kompressor
Röd=Avgiven energi

Att datan inte finns kvar sen tidigare är för att jag dagen innan utedelen sattes på plats bytte wifi modul i pannan, då denna inte funkade korrekt.

Så patronen har inte gått något nämnvärt, något enstaka inflik vid -10

Från 14-27 dec har elpatron gått in 14kwh
och kompressorn 679 kwh
 
  • Graf över inomhustemperatur, varmvatten och utomhustemperatur samt energiförbrukning i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne213 skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med förbrukning men om du kunde filma utedelen så vore jag tacksam. Ska precis som du fixa luft/vatten och är intresserad av ljudnivåer.

Lite tråkigt att installatören inte kan finliret så sakerna fungerar som de ska.

Svårt att visa ljud på film tycker jag, men men, skapa din egna uppfattning och besök gärna någon som har lvvp
 
bergstrum bergstrum skrev:
Där finns det mer att önska, men nu är det som det är har jag kommit fram till. Bara att grotta ner sig
Ja jag tycker du ska grotta ber dig i hur det funkar.

Jag har nästan exakt samma som hos dig. 60-tals mexitegelhus, enplan 109 kvadrat med hel källare. Var värmt med elkassett på gammal oljepanna. NV Skåne med DVUT -11 grader. Lite samma situation med elpatronerna, den drog på endast 2 faser så det var dags för uppgradering. Ingen tilläggsisolering gjord men tidigare ägare satte in 3-glas. Självdrag. Element samma sort som dina men i enrörssystem, ditt är tvårörs.

Jag ratade Bosch just för att passande modell bara fanns i enfasutförande. Jag har 16A huvudsäkring och ingen lust att säkra upp. Så jag valde just CTC 610M+i255. Den är tyst, bara lite dovt lågfrekvent väsande från fläkten när man står intill den. Inget brummande in i huset. Jag tycker du ska låta undersöka varför din brummar, kanske någon glömd transportsäkring?

Installationen gjordes sista veckan i februari i år men det är inte förrän nu i vinter jag kunnat bolla med parametrarna i pumpen. Det är en lång process då en justering tar någon dag innan man ser resultatet.
Stapeldiagram som jämför elförbrukning per vecka med föregående år.
Installatörerna kör gärna med glädjekalkyler. Detta är verkligheten. Nu bör man veta att november och december var kallare i år jämfört med förra året medan mars och del av april var kallare förra året. Baserat på vad jag ser kommer min förbrukning att sjunka från 29 000kWh till under 12 000kWh efter installationen.
Ostbågediagram som jämför årsförbrukning av kWh, 2020 fullt utnyttjat mot 56% år 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ostbågediagrammet är januari och februari 2021 med då jag förbrukade lite under 8000kWh bara under de 2 månaderna. Nu är inte hela december med då de siffrorna inte kommer förrän på nyårsdagen.

Det jag har kärt mig av min anläggning är att jag ställt max framledning på 60 grader då den gärna spetsar om jag ställer den högre. Sedan installationen har elpatronerna förbrukat 79kWh varav det mesta på juldagen då jag såg att den spetsade i onödan. En annan dag hade jag glömt varmvattenspolning i köket vilket drog ner pannan till 35 grader och den började spetsa.

Innetemperaturen har jag justerat till 21 grader genom att först öppna alla ventiler och termostater fullt och därefter pillat på kurvlutning och parallellförskjutning tills det verkar stabilt. Jag har sedan inte behövt strypa något element, systemet är tydligen väl uträknat och injusterat från början.

Det där med elkassetten på 2 faser visade sig sedan vid centralbyte inför installationen att en propp var 10A och hade poppat utan att knappen lossnat. Cest la vie.

Just nu ser det ut så här.
Diagram som visar temperaturdata för en värmepump, CTC EcoZenith i255, med olika temperaturer för inkommande och utgående vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6 grader och regn ute.
Digital display av värmesystem med status för nattsänkning, framledningstemperatur, returledning och radiatorpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 grader delta, ganska lagom. Nattsänkning råder inte, den har bara hakat upp sig där.
Bild av en värmepumpskontrollpanel som visar statusinformation såsom modell EcoAirM, laddpump på 25%, och utetemperatur på 8.2 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen bara småpyser lite lätt.
En värmepumpsenhets kontrollpanel som visar status och nuvarande värden på temperatur och strömförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket syns här, den drar 2A på L1 nu. Flyttar sig till L2 när kaffebryggaren går. När den varvar max drar den 5A på alla faser.

Kurvlutning 58 grader och justering +3 grader men här har jag inte pillat klart än.
 
Antar att det är det klickande ljudet som stör? Annars lät det inte så farligt :)

Om jag förstått det rätt så äger väl bosch ivt.

Kanske någon från dem kan hjälpa dig kalibrera systemet?
 
Logad Logad skrev:
Ja jag tycker du ska grotta ber dig i hur det funkar.

Jag har nästan exakt samma som hos dig. 60-tals mexitegelhus, enplan 109 kvadrat med hel källare. Var värmt med elkassett på gammal oljepanna. NV Skåne med DVUT -11 grader. Lite samma situation med elpatronerna, den drog på endast 2 faser så det var dags för uppgradering. Ingen tilläggsisolering gjord men tidigare ägare satte in 3-glas. Självdrag. Element samma sort som dina men i enrörssystem, ditt är tvårörs.

Jag ratade Bosch just för att passande modell bara fanns i enfasutförande. Jag har 16A huvudsäkring och ingen lust att säkra upp. Så jag valde just CTC 610M+i255. Den är tyst, bara lite dovt lågfrekvent väsande från fläkten när man står intill den. Inget brummande in i huset. Jag tycker du ska låta undersöka varför din brummar, kanske någon glömd transportsäkring?

Installationen gjordes sista veckan i februari i år men det är inte förrän nu i vinter jag kunnat bolla med parametrarna i pumpen. Det är en lång process då en justering tar någon dag innan man ser resultatet.
[bild]
Installatörerna kör gärna med glädjekalkyler. Detta är verkligheten. Nu bör man veta att november och december var kallare i år jämfört med förra året medan mars och del av april var kallare förra året. Baserat på vad jag ser kommer min förbrukning att sjunka från 29 000kWh till under 12 000kWh efter installationen.
[bild]
I ostbågediagrammet är januari och februari 2021 med då jag förbrukade lite under 8000kWh bara under de 2 månaderna. Nu är inte hela december med då de siffrorna inte kommer förrän på nyårsdagen.

Det jag har kärt mig av min anläggning är att jag ställt max framledning på 60 grader då den gärna spetsar om jag ställer den högre. Sedan installationen har elpatronerna förbrukat 79kWh varav det mesta på juldagen då jag såg att den spetsade i onödan. En annan dag hade jag glömt varmvattenspolning i köket vilket drog ner pannan till 35 grader och den började spetsa.

Innetemperaturen har jag justerat till 21 grader genom att först öppna alla ventiler och termostater fullt och därefter pillat på kurvlutning och parallellförskjutning tills det verkar stabilt. Jag har sedan inte behövt strypa något element, systemet är tydligen väl uträknat och injusterat från början.

Det där med elkassetten på 2 faser visade sig sedan vid centralbyte inför installationen att en propp var 10A och hade poppat utan att knappen lossnat. Cest la vie.

Just nu ser det ut så här.
[bild]
6 grader och regn ute.
[bild]
5 grader delta, ganska lagom. Nattsänkning råder inte, den har bara hakat upp sig där.
[bild]
Pumpen bara småpyser lite lätt.
[bild]
Vilket syns här, den drar 2A på L1 nu. Flyttar sig till L2 när kaffebryggaren går. När den varvar max drar den 5A på alla faser.

Kurvlutning 58 grader och justering +3 grader men här har jag inte pillat klart än.
Felvänd röd symbol cirkulationspump pil visar från element till värmepump för den visar röd är varmare framledning och andra blå är kallare returledning. Måste ändra programmering/uppgradera.
 
Logad Logad skrev:
Ja jag tycker du ska grotta ber dig i hur det funkar.

Jag har nästan exakt samma som hos dig. 60-tals mexitegelhus, enplan 109 kvadrat med hel källare. Var värmt med elkassett på gammal oljepanna. NV Skåne med DVUT -11 grader. Lite samma situation med elpatronerna, den drog på endast 2 faser så det var dags för uppgradering. Ingen tilläggsisolering gjord men tidigare ägare satte in 3-glas. Självdrag. Element samma sort som dina men i enrörssystem, ditt är tvårörs.

Jag ratade Bosch just för att passande modell bara fanns i enfasutförande. Jag har 16A huvudsäkring och ingen lust att säkra upp. Så jag valde just CTC 610M+i255. Den är tyst, bara lite dovt lågfrekvent väsande från fläkten när man står intill den. Inget brummande in i huset. Jag tycker du ska låta undersöka varför din brummar, kanske någon glömd transportsäkring?

Installationen gjordes sista veckan i februari i år men det är inte förrän nu i vinter jag kunnat bolla med parametrarna i pumpen. Det är en lång process då en justering tar någon dag innan man ser resultatet.
[bild]
Installatörerna kör gärna med glädjekalkyler. Detta är verkligheten. Nu bör man veta att november och december var kallare i år jämfört med förra året medan mars och del av april var kallare förra året. Baserat på vad jag ser kommer min förbrukning att sjunka från 29 000kWh till under 12 000kWh efter installationen.
[bild]
I ostbågediagrammet är januari och februari 2021 med då jag förbrukade lite under 8000kWh bara under de 2 månaderna. Nu är inte hela december med då de siffrorna inte kommer förrän på nyårsdagen.

Det jag har kärt mig av min anläggning är att jag ställt max framledning på 60 grader då den gärna spetsar om jag ställer den högre. Sedan installationen har elpatronerna förbrukat 79kWh varav det mesta på juldagen då jag såg att den spetsade i onödan. En annan dag hade jag glömt varmvattenspolning i köket vilket drog ner pannan till 35 grader och den började spetsa.

Innetemperaturen har jag justerat till 21 grader genom att först öppna alla ventiler och termostater fullt och därefter pillat på kurvlutning och parallellförskjutning tills det verkar stabilt. Jag har sedan inte behövt strypa något element, systemet är tydligen väl uträknat och injusterat från början.

Det där med elkassetten på 2 faser visade sig sedan vid centralbyte inför installationen att en propp var 10A och hade poppat utan att knappen lossnat. Cest la vie.

Just nu ser det ut så här.
[bild]
6 grader och regn ute.
[bild]
5 grader delta, ganska lagom. Nattsänkning råder inte, den har bara hakat upp sig där.
[bild]
Pumpen bara småpyser lite lätt.
[bild]
Vilket syns här, den drar 2A på L1 nu. Flyttar sig till L2 när kaffebryggaren går. När den varvar max drar den 5A på alla faser.

Kurvlutning 58 grader och justering +3 grader men här har jag inte pillat klart än.

Bra och utförligt svar. Uppskattas enormt, justerar du kurvan vid specifikt gradantal ute, tex 0 grader?
Ja jag stod i exakt samma sits som dig. Hade egentligen velat ha 610M men eftesom leveranstiden var så lång och diffus så kunde jag inte chansa och vänta. Tur de, det har varit kallt under nov/dec här.
29.000kwh, har du enbart uppvärmning som största förbrukare eller något annat som också drog innan?
Hur såg förbrukning ut nu tex, nov/dec i kwh?
har du ungefär 200 kvm uppvärmd yta med då?
jag har 1 1/2 plan + källare, fördelat på 120+80kvm (stämmer inte helt)
 
D Danne213 skrev:
Antar att det är det klickande ljudet som stör? Annars lät det inte så farligt :)

Om jag förstått det rätt så äger väl bosch ivt.

Kanske någon från dem kan hjälpa dig kalibrera systemet?
Nej, klickade ljudet är tödroppar ifrån snön som slog emot nån spade eller nått som låg jämte ;)
Det ljudet jag stör mig på upplevs inte på den videon. Kanske lite här.
Inte riktigt rättvist det heller, men det är jobbigt under natten då det blir resonans från alla rummen samtidigt, och låter som en dammsugare står på utanför varje rum typ.
 
G Gaston11 skrev:
Felvänd röd symbol cirkulationspump pil visar från element till värmepump för den visar röd är varmare framledning och andra blå är kallare returledning. Måste ändra programmering/uppgradera.
Symbolerna roterar sakta.
Värmepumpsdisplay visar temperaturer och rotationssymbol för CTC EcoZenith i255.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Logad Logad skrev:
Symbolerna roterar sakta.
[bild]
Oki, visste jag inte att den fanns roterar sakta som är i drift :)
 
bergstrum bergstrum skrev:
Bra och utförligt svar. Uppskattas enormt, justerar du kurvan vid specifikt gradantal ute, tex 0 grader?
Ja jag stod i exakt samma sits som dig. Hade egentligen velat ha 610M men eftesom leveranstiden var så lång och diffus så kunde jag inte chansa och vänta. Tur de, det har varit kallt under nov/dec här.
29.000kwh, har du enbart uppvärmning som största förbrukare eller något annat som också drog innan?
Hur såg förbrukning ut nu tex, nov/dec i kwh?
har du ungefär 200 kvm uppvärmd yta med då?
jag har 1 1/2 plan + källare, fördelat på 120+80kvm (stämmer inte helt)
Största förbrukaren är uppvärmning, övrigt uppskattar jag till 5000kWh till ett par stora kylfrysar och datorer, router, switchar och annat skräp. 29 000kWh är totalen. 109 kvadrat enplan plus hel källare men bara gillestugan är värmd till rumstemp med termostatstyrd golvslinga och resten av källaren 3 element i en slinga även den hjälpligt styrd av en annan termostat. Inte optimalt men jag har inte hunnit till den biten än, Planen är en extra shunt till golvvärmen. Våningsplanet har enbart radiatorer. Ingen termostat till slingan men en del element har egna termostater men alla är fullt öppna. Källarväggarna är betonghålsten som är näst bäst efter lecablock men isolerar lite bättre än leca.
Diagram som visar minskad total energiförbrukning från 5 898 kWh till 2 901 kWh och daglig förbrukning halverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med rådande elpriser är nog pumpen avskriven på mindre än 5 år, ursprunglig kalkyl 8-9 år.
 
Redigerat:
bergstrum bergstrum skrev:
Bra och utförligt svar. Uppskattas enormt, justerar du kurvan vid specifikt gradantal ute, tex 0 grader?
Hos CTC anger man kurvlutning som grader framledning vid -10 grader. Sedan kan man parallellförskjuta denna uppåt och ner.

Jag grundjusterar helst när det är några minus ute. Det är lite fuzzy logic över det hela så när jag petar på kurvan och avvaktar resultat tills dagen efter så har vädret förstås slagit om. Därför blir det en lång tålamodsprövande process.

Lite stöd har jag av vad huset vill ha för framledning vid olika temperaturer och jag försöker ställa in dessa två parametrar så börvärdet hamnar inom någon grad av vad det "brukade vara". Tycker jag det blir för kallt vid +5 ute minskar jag lutningen ett par grader och petar upp en grad så börvärdet stämmer någorlunda vid typ -5 och +5. Jag har en innegivare men inte inkopplad då antennen till pannan saknas och installatören har inte fått ändan ur ännu. 10 månader senare...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.