Krypgrund LB-hus ventilering.
Finns nya sätt att lösa problem med fukt och lukt i krypgrund i LB-hus? Jag har för närvarande en fläkt med värme från Anicimex.
Denna blir dyr med dagens elpriser. Finns någon annan metod att ventilera grunden,
Mvh Anita
 
R
Fläkt med värme? Är det en avfuktare du har?
 
R RalleB skrev:
Fläkt med värme? Är det en avfuktare du har?
Ja det är det
 
Långt ifrån alla hus med krypgrund behöver avfuktare eller fläktar. Har ni problem med fuktig mark/grund?
 
Tack för intressant info. Hur vet man om man måste ha avfuktare i krypgrunden eller inte?
Går man efter fuktighetsmätning?/Anita
 
Mät luftfuktighet, gräv lite i marken , kolla om det finns påväxt på trossbottenskivor under grunden. Jag gissar att många kör aparaten i onödan.
 
Tyvärr är det ju så att LB-hus-byggarna impregnerade syllar i krypgrunden med ett medel som avger en unken doft när syllarna blir fuktiga och denna odör sprider sig upp i huset. Därför måste man hålla krypgrunden torr. I annat fall får man upp odören i bostadshusen och lukten sätter sig fast i möbler, textilier och annat.
 
A Anita Bergquist1 skrev:
krypgrunden
Lukten sprider sig upp i "bostadsdelen" ska det vara
 
R
Har du mätt hur mycket din avfuktaren drar?
Min kondensavfuktare i krypgrunden kostar inte många kronor om året i drift.
Och på din beskrivning så hade jag inte stängt av avfuktaren och få dålig lukt för att spara några kronor om året.

Du ska nog titta över de stora förbrukarna i huset om du är nojig över elkostnader.

värme, vvb, tvättmaskin, diskmaskin etc.

Se över isolering, tätningslister runt fönster och dörrar.
 
R RalleB skrev:
Har du mätt hur mycket din avfuktaren drar?
Min kondensavfuktare i krypgrunden kostar inte många kronor om året i drift.
Och på din beskrivning så hade jag inte stängt av avfuktaren och få dålig lukt för att spara några kronor om året.

Du ska nog titta över de stora förbrukarna i huset om du är nojig över elkostnader.

värme, vvb, tvättmaskin, diskmaskin etc.

Se över isolering, tätningslister runt fönster och dörrar.
Om jag låter avfuktaren vara igång bara en timme per dygn i st f hela dygnet går min elkonsumtion ner med 30 % per månad.
Med dessa elpriser skulle jag tro att jag får betala 400 (inkl skatt och nätavgifter) kr för elen per månad för avfuktaren.
/Anita
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.