Har märkt att nu när det går längre mellan eldningarna så sjunker trycket ,kan detta bero på att man släpper tankarna till lägre temp eller kan jag ha fått en läcka i huset.
Har också fått problem med luftNu när man släpper tankarna till 20,30,35ggr, det bubblar och lever om. När man eldat ett tag går detta över men värmen värkar liksom
försvinna genom skorstenen när pannan beter sig på detta viset.

Vad fan beror detta på!
 
För liten tryckexpansion? Vilken volym har du på tankar och expansion? Förtryck?
 
Jag har 1500l i tankarna Tryckkärlet är 200l. Tryckmätaren brukar stå på 0.6 bar före eldning men detta har sjunkit med ca 0.1bar Brukar väl stå på ca1bar med fulla tankar.
 
Någon som har bra tips på hur man får borrt all luft ur laddkretsen,så man slipper allt porlande brusande och bubblande och att överhättningsskyddet nte slår till
 
jorme skrev:
Någon som har bra tips på hur man får borrt all luft ur laddkretsen,så man slipper allt porlande brusande och bubblande och att överhättningsskyddet nte slår till
1 liter Yes per 1000 liter vatten skall ge önskad effekt enligt teknisk expertis i Marbäck. Kommer trycka i detta själv i min anläggning under semestern (och installera motdragslucka så inte pannan skenar).
 
hur fyller man på det?. kan detta inte skada pannan på något vis?
 
I din storlek på system ska du minska förtrycket mot vad det var vid leveransen. Ha du haft en riktig rörmokare gjorde han det åt dig. När väl systemet är trycksatt kan du inte kolla längre. Du ska troligen ha cirka 0,5kg i förtryck (lite osäker) - Leveranstrycket tror jag brukar vara 1,5kg. Notera att det tryck som din tryckmätare visar INTE är förtrycket - förtryck är det tryck gummibälgen i tanken håller när den är tom
 
Bossesnickargledje skrev:
I din storlek på system ska du minska förtrycket mot vad det var vid leveransen. Ha du haft en riktig rörmokare gjorde han det åt dig. När väl systemet är trycksatt kan du inte kolla längre. Du ska troligen ha cirka 0,5kg i förtryck (lite osäker) - Leveranstrycket tror jag brukar vara 1,5kg. Notera att det tryck som din tryckmätare visar INTE är förtrycket - förtryck är det tryck gummibälgen i tanken håller när den är tom
Ok, går det att kolla med en bilventilsmunstycke på kompressorn.
Tryckmätaren på pannan Har bara att göra med trycket i pannan eller?
 
Du kan kolla med ett sånt munstycke - MEN DET GÅR INTE NÄR DU TRYCKSATT SYSTEMET.

Men prata med din rörmokare - så klart att han har gjort det före installation.

Tryckmätaren på pannan visar trycket i HELA ditt system - inklusive expansionskärl
 
Du kan enkelt ställa förtrycket själv.

1: Stäng av pump(ar)
2: Vrid på säkerhetsventilen tills du har släppt ut allt tryck och lite vatten.
3: Nu kan du ställa förtrycket
4: Fyll på vatten så att trycket stiger (några hekto över förtrycket vid kalla tankar.

Förtrycket är trycket i gummiblåsan när den inte har något vattentryck på sig. Då upptas hela expansionskärlet av luft (i blåsan). Förtrycket skall vara 0,1-0,2 bar mer än höjden till ovankant på högsta element.

Har man förtrycket 0,75 bar (~6 m till högsta element) kan expansionskärlet ta emot halva sin volym med vatten sen har luftens plats minskat till hälften och luftrycket i blåsan således dubblats. Säkerhetsventilen öppnar då och börjar släppa ut vatten, om säkerhetsventilen öppnar vid 1,5 bar.
 
jorme skrev:
hur fyller man på det?. kan detta inte skada pannan på något vis?
1. Anslut en vattenslang till pannas nedre kran eller någon ackumulatortank
2. Fyll på vattenslangen med Yes
3. Anslut vattenslangens andra ända till trycksatt vattenkran och lägg på vattentryck
4. Öppna ventilen på pannan/acktanken. Yes trycks in i anläggningen.
5. Upprepa efter anläggningsstorlek och behag

Eftersom det är en välrenommerad systemleverantör på området som givit tipset litar jag på att det inte finns några negativa sideffekter. Som någon nämnde i en annan tråd så finns liknande sörja att köpa under annat varumärke och då självklart dyrare. Syftet är dock detsamma: att sänka ytspänningen i vattnet.
 
slipperman skrev:
1 liter Yes per 1000 liter vatten skall ge önskad effekt enligt teknisk expertis i Marbäck. Kommer trycka i detta själv i min anläggning under semestern (och installera motdragslucka så inte pannan skenar).
Hade nog minska 1liter till 1dl per 1000liter, annars lär du fylla hela pannrumet med lödder om du har automatluftare ;)

/Danso
 
danso skrev:
Hade nog minska 1liter till 1dl per 1000liter, annars lär du fylla hela pannrumet med lödder om du har automatluftare ;)

/Danso
10871_extra_image_skum.jpg

Var det inte här pannan stod...?

Ställde mig också milt skeptisk när de informerade mig. Men visst vore det kul för ungarna :) Kanske bättre att köpa det specialdesignade preparatet för ändamålet i stället.
 
Har ni skumparty?! Var är tjejerna i så fall?
 
Hehe

Det fungerar med bra med Yes, det bryter ytspänningen och är ofantligt mycket billigare. Bara dosera med måtta, skulle du få för mycket så slutar det löddra efter en eller två eldningar...

Gissningsvis är 2-3dl lagom till 2000liter vatten.

EDIT: Ett bra sätt att spåra läckor också.

/Danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.