Har en gammal fluke 23.
Sista tiden har skärmen vart svår att tyda. Trodde det berodde på batteriet men hjälpte inte att byta.

Är det värt att försöka laga. Eller vet någon vad det kan bero på.? Har den till hobby bruk men tycker den har funkat fint tills nu.

En gammal Fluke 23 multimeter med svårtydd skärm, demonterad och hållen i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen gammal Fluke 23 multimeter med svårtydd skärm och intern elektronik synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal Fluke 23 multimeter med svårläst skärm, placerad i sin fodral vid en arbetsbänk, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som dåliga/gamla "zebra stripes" (engelska, vet ej vad det heter på svenska). Hur som helst så är det en ledande gummi/plastlist som förbinder displayen med kretskortet.
En googling på "Fluke zebra strip" ger bland annat denna länken som kan vara till hjälp http://mrmodemhead.com/blog/fluke-8x-faded-lcd/.

Verkar som att vissa har lyckats fixa det igenom att göra rent med t.ex. isopropanol. Alternativt öka trycket på dem (lägga saker bakom kretskortet, etc. Men annars är det bara till att försöka få tag i nya och byta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har fixat en multimeter med samma problem utan att byta zebra stripes.
Rengöring kan hjälpa men ofta blir det inte bra om man inte kan öka trycket.
Jag slipade helt enkelt med ramen som sitter emellan displayen och kretskortet lite med sandpapper. :cool:
Min gamla tru-rms multimeter från 90-talet fungerar perfekt igen. :p
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.