D DahlEricsson1000 skrev:
Problemet är att värdet på huset minskar pga att boytan är mindre och vid framtida försäljning är jag noga med att ange korrekt information om huset.
Man kan tycka att 15-20kvm inte gör så stor skillnad men för många spekulanter har det stor betydelse, särskilt för hus under 200kvm.
För många spekulanter är antalet kvadratmeter viktiga, för andra är antal rum och en vettig planlösning det som smäller högst.
Har du kollat vad som står i bygglovet om husets boarea? Att ändra taxerad boarea kan göra att bygglovet inte stämmer överens med det faktiska huset, vilket kan ge problem för både er och kommande ägare.
 
Ok, det står boyta i handningarna. Men står det något om var uppgiften kommer ifrån? Det brukar stå ex ”uppg. från taxering” eller ”uppmätt av ...”.

Säljaren har inget speciellt ansvar för uppgiften som finns i taxeringen. Möjligen mot skatteverket. Men taxeringsinfirmationen är ofta felaktig.
 
Unikt namn
Viktor.J Viktor.J skrev:
Går ju snabbt att möta upp huset med en liten laser.
Hur snabbt går det att mäta ett hus egentligen?
Om det var en jätte enkel övning kan man ju undra varför inte det är en del av alla säljarbesiktningar.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur snabbt går det att mäta ett hus egentligen?
Om det var en jätte enkel övning kan man ju undra varför inte det är en del av alla säljarbesiktningar.
Det varierar ju förstås beroende på hur huset är utformat. Några exempel på saker som gör det komplicerat är snedtak, särskilt om det finns takfönster eller takkupor, och murstock eller annat tjockt som inkräktar på ytan. Ska det ha något värde ska mätningen göras av en utbildad person med ansvarighetsförsäkring.

Men ett hus helt ovan jord med endast hela plan utan stora murstockar är enkelt då man bara mäter avstånden mellan ytterväggarna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur snabbt går det att mäta ett hus egentligen?
Om det var en jätte enkel övning kan man ju undra varför inte det är en del av alla säljarbesiktningar.
köper jag något för flera miljoner och tycker antal kvadratmeter är viktigt så tycker jag inte 10-15 min (max) med en laser är så omständigt.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Problemet är att värdet på huset minskar pga att boytan är mindre och vid framtida försäljning är jag noga med att ange korrekt information om huset.
Man kan tycka att 15-20kvm inte gör så stor skillnad men för många spekulanter har det stor betydelse, särskilt för hus under 200kvm.
Det gissar du bara, du kan omöjligt veta vad värdet skulle vara vid en försäljning idag. Och hur tänker du dig att du skulle få köpa huset billigare om du insett att ytan är mindre än den marknadsförda i tex en budgivning eller efter en budgivning? Det är helheten och läget som påverkar priset mest, pris per m2 går tex inte att jämföra med tex Lgh i storstäder.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur snabbt går det att mäta ett hus egentligen?
Om det var en jätte enkel övning kan man ju undra varför inte det är en del av alla säljarbesiktningar.
Båda mina försäljningar (en lägenhet och en villa) gjorde mäklaren/fotografen en uppmätning av alla rum med laser för att kunna skapa en ritning/plan av alla rum för prospektet. Detta gjordes på mindre än en kvart (Villa 3 plan, 5 rum + källare). Visst, vissa mått saknas men det är relativt enkelt att i vart fall se om det är stora fel i angivna ytor.
Ritning över en villa med två våningsplan inklusive måttangivelser för rum som vardagsrum, kök och sovrum samt noteringen "Viss avvikelse kan förekomma, ritningen är ej skalenlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit planritning av en källare med rum, verkstad, tvättstuga och pannrum, inklusive dimensioner och textnotering om att mindre avvikelser kan förekomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Båda mina försäljningar (en lägenhet och en villa) gjorde mäklaren/fotografen en uppmätning av alla rum med laser för att kunna skapa en ritning/plan av alla rum för prospektet. Detta gjordes på mindre än en kvart (Villa 3 plan, 5 rum + källare). Visst, vissa mått saknas men det är relativt enkelt att i vart fall se om det är stora fel i angivna ytor.
Att mäta boyta är mer komplicerat när man ska ta hänsyn t.ex. till snedtak och takkupor. På ditt plan 2 är det inte heller enkelt att mäta mellan ytterväggarna pga. alla innerväggar.
 
Jag förstår TS besvikelse och håller med om att det kan påverka försäljningspriset och vilken målgrupp det lockar. I det stora hela är det ändå husets egenskaper som avgör mer än kvadratmeter men det är absolut inte obetydligt. Vid ett såpass nytt hus hade jag personligen lagt större vikt vid angiven yta än ett äldre hus. Jag tänker att det även bör framgå i handlingar som kommer med huset, men det är väl i normalfallet inget som presenteras vid visning. Så trist situation för dig! Det är alltid lätt att vara efterklok.
 
Kan som uppföljning/avslutning i detta meddela att säljaren kompenserade ekonomiskt för felet även om det egentligen inte kan anses som fel från säljarens sida.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.