Hej har planerat att riva en bärande vägg och sätta upp en stålbalk istället, tänkte börja klä av väggen från gips och nån panel som sitter under gipsen istället för skivor, ser då att inte en enda regel går från golv till tak, så jag tänker att den inte bör vara bärande men vågar inte fortsätta utan att få lite svar från mer kunniga personer, infogar bilder hur det ser ut i väggen nedan, de har satt en kort stump av en regel vid varje takstol, men som sagt går ingen regel från takstol till golv, kan de ha tänkt att själva väggen med all panel osv ändå är lite bärande? Eller vågar jag riva väggen helt? Vissa takstolar går bara rakt över hela huset med endast ytterväggar som håller upp dom, men eftersom det går en vägg ungefär mitt i huset antog vi att den bar upp många takstolar, huset är byggt kring 50-60 tal kanske har inte så bra koll
. Delvis avklädd vägg med synliga reglar och en kort regelstubbe fast vid en takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Struktur i vägg med en kort regelstump fastsatt vid takstol, synliga spikar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man stumpen som är fäst i takstolen som syns där uppe lite.

OBS: tänkte bara klä av väggen och lämna reglarna då dessa bör vara det bärande i en vägg, så tänkte aldrig chansriva väggen, ska ta in någon som ska kika på det och ifall den är bärande får de fixa balk att sätta upp osv, men ville förbereda lite bara
 
Redigerat:
Hej, Man får nog kolla vilken modell på takstol det gäller ovanför vägg. Finns självbärade sådana och då satte de bara reglarna i dessa för att få upp en vägg och sedan öppnat upp och därefter sätt igen väggen igen men förenklade montaget . Alternativt om det har rivits en bärande vägg tidigare och senare satts igen. Borde isåfall märkts på taket. Så frågan är om väggen är bärande?
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Man får nog kolla vilken modell på takstol det gäller ovanför vägg. Finns självbärade sådana och då satte de bara reglarna i dessa för att få upp en vägg och sedan öppnat upp och därefter sätt igen väggen igen men förenklade montaget . Alternativt om det har rivits en bärande vägg tidigare och senare satts igen. Borde isåfall märkts på taket. Så frågan är om väggen är bärande?
Det är w-takstolar tror jag det kallas, vet då inte hur det är byggt eller om något rivts förut, men tacksam för svar iallafall!
 
W-takstolar är självbärande mellan ytterväggarna. De halva reglarna verkar vara avsågade, vilket skulle kunna antyda en ombyggnad. Råspont på reglarnas sidor bakom gipsen är annars rätt vanligt på 50-60-talshus. Väggen är säkert inte bärande men det kunde vara trevligt att förstå varför det ser ut som det gör. Planrritningar är en bra start.
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
W-takstolar är självbärande mellan ytterväggarna. De halva reglarna verkar vara avsågade, vilket skulle kunna antyda en ombyggnad. Råspont på reglarnas sidor bakom gipsen är annars rätt vanligt på 50-60-talshus. Väggen är säkert inte bärande men det kunde vara trevligt att förstå varför det ser ut som det gör. Planrritningar är en bra start.
har ritningar men de förstår man inte mycket av, väldigt tacksam för svaret dock, bör jag ta hit någon eller vad tycks?
 
Lägg upp ritningarna här så kommer du förmodligen få bättre hjälp.
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Lägg upp ritningarna här så kommer du förmodligen få bättre hjälp.
jo har fotat dom nu, här kommer ritningar och bild på takstolarna det är den gulmarkerade väggen som ska bort
Ritning av husplan med markering på vägg som ska tas bort och måttangivelser från 1979.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre byggritningar av en takkonstruktion med handskrivna noteringar och datumet 1979 synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inifrån av vind med hemmasnickrade takstolar, isolering och brädgolv med synlig kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som takstolarna är ngt sorts hemmasnickeri med plankor osv, så hur mycket går det lita på dom tror ni?

och det står 1979 på ritningen, bör huset vara byggt då? Isåfall skrev jag väldigt fel årtal i första inlägget!

säg till ifall ni behöver något mer som jag kan fota eller ta reda på!
 
Redigerat:
Du kan ta ner den gula väggen om du vill eftersom takstolarna (både i gamla och nya delen) är fribärande mellan ytterväggarna.
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du kan ta ner den gula väggen om du vill eftersom takstolarna (både i gamla och nya delen) är fribärande mellan ytterväggarna.
och du är helt säker på det här? Eller bör jag ta in någon som kikar på det, hur vet du att dom är självbärande? tack!
 
J justusandersson skrev:
Du kan ta ner den gula väggen om du vill eftersom takstolarna (både i gamla och nya delen) är fribärande mellan ytterväggarna.
Själva bottenregeln på takstolarna är skarvade mitt på, påverkar det hur fribärande takstolarna är? Här får ni bild på hur det är skarvat Skarvad bottenregel på takstol synlig genom isoleringsmaterial på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takstolarna är av fackverkstyp i både gamla och nya delen. Det framgår av ditt foto respektive ritningen. Ett fackverk är sammansatt av stänger som bildar trianglar. Stängerna är omväxlande utsatta för tryck- och dragkrafter. Ett fackverk är ett eget konstruktionselement som genom sin sammansättning gör att förhållandevis klent virke kan klara stora spännvidder. Fackverksprincipen uppfanns av Romarna. Jag tror att 1979 är årtal för tillbyggnaden.
 
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Takstolarna är av fackverkstyp i både gamla och nya delen. Det framgår av ditt foto respektive ritningen. Ett fackverk är sammansatt av stänger som bildar trianglar. Stängerna är omväxlande utsatta för tryck- och dragkrafter. Ett fackverk är ett eget konstruktionselement som genom sin sammansättning gör att förhållandevis klent virke kan klara stora spännvidder. Fackverksprincipen uppfanns av Romarna. Jag tror att 1979 är årtal för tillbyggnaden.
ja vad menas? Luddigt svar men du anser iallafall att jag kan riva väggen, tack för svaret iallafall!
 
Det var ett kristallklart svar även om det var lite tekniskt och undervisande. Du frågar om jag är säker och svaret är ja.
 
  • Gilla
Emil Boman och 1 till
  • Laddar…
Emil Boman Emil Boman skrev:
ja vad menas? Luddigt svar men du anser iallafall att jag kan riva väggen, tack för svaret iallafall!
infogar en länk ifall någon mer funderar kring samma sak, hittade på träguiden.se där man kan se om man har w-takstolar vilka storlekar man ska ha på själva reglarna i takstolarna beroende på vilken snözon man är i och vilken spännvidd takstolarna har, läs mer här! Garanterar inget men har iallafall rivit mestadelen av väggen nu och det verkar inte säcka ihop något ännu. Tacksam för alla svar jag fått!
Underdelen skulle vara 145mm och min va 175mm så jag tyckte det var nog med säkerhetsmarginal
https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-12-27/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.