Hej!
Håller på med listning i snedtaket och har kört fast.
Ena vinkeln mellan vägg och snedtak är 120 grader, andra vinkeln är 150 grader. I taket mellan snedtaket och det raka kommer jag sätta en flexilist. Mellan vägg och snedtak moelven 135 grader hålkälslist? Och sen en vanlig 90 graders hålkäl mellan vägg och tak.
Hur skulle ni göra där listerna möts, är det ens värt att försöka gera eller skulle ni Sätta kloss, och i så fall vilken kloss?
Andra tips och förslag mottages gärna!
Håller på med listning i snedtaket och har kört fast.
Ena vinkeln mellan vägg och snedtak är 120 grader, andra vinkeln är 150 grader. I taket mellan snedtaket och det raka kommer jag sätta en flexilist. Mellan vägg och snedtak moelven 135 grader hålkälslist? Och sen en vanlig 90 graders hålkäl mellan vägg och tak.
Hur skulle ni göra där listerna möts, är det ens värt att försöka gera eller skulle ni Sätta kloss, och i så fall vilken kloss?
Andra tips och förslag mottages gärna!
Jag hade satt en fyrkantsprofil på 20*20 mm runt alla angränsningar mot vägg.
De är lätta att gera snyggt.
Jag brukar fräsa ett spår i bakkant eller tälja den, ibland kör jag den igenom hyvel, lägger en profil utåt rummet.
I tak/tak brytningen sätter jag en tunn trekantslist ser ut som en hålkälslist, fungerar med en sådan också.
Ett annat alternativ är att sätta golvsockel uppåt också, i hela rummet, sedan en profillist i takbrytningen. Inga klossar!
/P-A
De är lätta att gera snyggt.
Jag brukar fräsa ett spår i bakkant eller tälja den, ibland kör jag den igenom hyvel, lägger en profil utåt rummet.
I tak/tak brytningen sätter jag en tunn trekantslist ser ut som en hålkälslist, fungerar med en sådan också.
Ett annat alternativ är att sätta golvsockel uppåt också, i hela rummet, sedan en profillist i takbrytningen. Inga klossar!
/P-A
Det låter lite över min kompetensnivå även fast det säkert är ett bra sätt att göra det påP Pagno skrev:
Har tänkt fuska lite i tak/tak brytningen med denna list
En annan gång så kan du tänka på att lägga panelen åt andra hållet, då behövs ingen list i brytningen tak/tak, man sågar ur så spont/not möter in i varandra.
Annars menar jag en liknande list som denna:
De jag gör själv är lätta att anpassa efter rummet, den här är från byggmarknad, tror att den är 20*25 mm, den går att sätta lite hur som helst, på platten, liggande, stående....
Här står den på platten mot murstock, bara för att visa....
Mvh P-A
Annars menar jag en liknande list som denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De jag gör själv är lätta att anpassa efter rummet, den här är från byggmarknad, tror att den är 20*25 mm, den går att sätta lite hur som helst, på platten, liggande, stående....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här står den på platten mot murstock, bara för att visa....
Mvh P-A
Min tanke är att eftersom du har de dörrfoder du har, inga profilerade, så tycker jag (min smak) att du skall hålla dig till raka, lite kantiga lister, inga profilerade, så smala du kan.
Om du har en bra klyvsåg så dela på ett foder likt de runt dörren, vänd klyvsnittsidan upp mot taket, lek med några lister innan du bestämmer dig.
Om du kör fast, skriv och fråga, någon är ofta snäll och hjälper till med att förklara.
/P-A
Om du har en bra klyvsåg så dela på ett foder likt de runt dörren, vänd klyvsnittsidan upp mot taket, lek med några lister innan du bestämmer dig.
Om du kör fast, skriv och fråga, någon är ofta snäll och hjälper till med att förklara.
/P-A
Tänkte bara spamma ditt inlägg lite.
Att tälja lister är inte så svårt som många vill ha det till.
Tog en närbild, 10 cm från hörnet, sett från golvet ser man ingen glipa när listerna trycks fast mot vägg/tak.
Denna listningsteknik är lite svår att få grepp om i början, sedan vet man hur man skall såga.
Vänster list är gerad 90 grader, ligger dikt an mot höger vägg/skåp.
Höger list är först gerad 45 grader upp och ner, baksidan skall vara felvänd 180 grader när den kapas 45 grader.
Gör man rätt så är den vitmålade delen i profil med vänster list, kapsnittet täljs bort och så passar den, enkelt! Ingen fogmassa behövs.
Testa gärna på småbitar först.
Höger del av höger list kapas i 90 grader, lägg gärna på några mm så att listen spänner, den får inte göras för kort.
När man täljer bör man börja med den längsta listen, helst köper man två av den längsta, det blir lite fel i början, ofta att man kapar den för kort när man täljt.
/P-A
Att tälja lister är inte så svårt som många vill ha det till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog en närbild, 10 cm från hörnet, sett från golvet ser man ingen glipa när listerna trycks fast mot vägg/tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna listningsteknik är lite svår att få grepp om i början, sedan vet man hur man skall såga.
Vänster list är gerad 90 grader, ligger dikt an mot höger vägg/skåp.
Höger list är först gerad 45 grader upp och ner, baksidan skall vara felvänd 180 grader när den kapas 45 grader.
Gör man rätt så är den vitmålade delen i profil med vänster list, kapsnittet täljs bort och så passar den, enkelt! Ingen fogmassa behövs.
Testa gärna på småbitar först.
Höger del av höger list kapas i 90 grader, lägg gärna på några mm så att listen spänner, den får inte göras för kort.
När man täljer bör man börja med den längsta listen, helst köper man två av den längsta, det blir lite fel i början, ofta att man kapar den för kort när man täljt.
/P-A