Hej!

Håller på med listning i snedtaket och har kört fast.
Ena vinkeln mellan vägg och snedtak är 120 grader, andra vinkeln är 150 grader. I taket mellan snedtaket och det raka kommer jag sätta en flexilist. Mellan vägg och snedtak moelven 135 grader hålkälslist? Och sen en vanlig 90 graders hålkäl mellan vägg och tak.

Hur skulle ni göra där listerna möts, är det ens värt att försöka gera eller skulle ni Sätta kloss, och i så fall vilken kloss?

Andra tips och förslag mottages gärna!
 
  • Interiörbild som visar taklistning vid snedtak över en dörr, med träspill på golvet under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild som visar snedtak möter vägg med pågående listningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt en fyrkantsprofil på 20*20 mm runt alla angränsningar mot vägg.
De är lätta att gera snyggt.
Jag brukar fräsa ett spår i bakkant eller tälja den, ibland kör jag den igenom hyvel, lägger en profil utåt rummet.
I tak/tak brytningen sätter jag en tunn trekantslist ser ut som en hålkälslist, fungerar med en sådan också.

Ett annat alternativ är att sätta golvsockel uppåt också, i hela rummet, sedan en profillist i takbrytningen. Inga klossar!

/P-A
 
Varför täljer du inte in hålkälslist runt väggarna och kvartsstav i brytningen?

Mvh/P-A
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Varför täljer du inte in hålkälslist runt väggarna och kvartsstav i brytningen?

Mvh/P-A
Det låter lite över min kompetensnivå även fast det säkert är ett bra sätt att göra det på

Har tänkt fuska lite i tak/tak brytningen med denna list
 
  • Hand som pekar på en taklist i en vinkel där tak och vägg möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan gång så kan du tänka på att lägga panelen åt andra hållet, då behövs ingen list i brytningen tak/tak, man sågar ur så spont/not möter in i varandra.

Annars menar jag en liknande list som denna:

Vit list hålls av en hand framför en gardin och vägg, exempel på placering mot murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De jag gör själv är lätta att anpassa efter rummet, den här är från byggmarknad, tror att den är 20*25 mm, den går att sätta lite hur som helst, på platten, liggande, stående....

Vit list mot en vit vägg bredvid en murstock, med fingertopp för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här står den på platten mot murstock, bara för att visa....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Anton Berglund
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Det låter lite över min kompetensnivå även fast det säkert är ett bra sätt att göra det på

Har tänkt fuska lite i tak/tak brytningen med denna list
Ok, men kan du ta en som inte är så bred, eller behövs bredden för att täcka spikarna?
 
P Pagno skrev:
Ok, men kan du ta en som inte är så bred, eller behövs bredden för att täcka spikarna?
Såg dina bilder, är det bara en helt vanlig fyrkantig 20x25? Den torde ju vara mycket enklare att gera
 
Min tanke är att eftersom du har de dörrfoder du har, inga profilerade, så tycker jag (min smak) att du skall hålla dig till raka, lite kantiga lister, inga profilerade, så smala du kan.

Om du har en bra klyvsåg så dela på ett foder likt de runt dörren, vänd klyvsnittsidan upp mot taket, lek med några lister innan du bestämmer dig.

Om du kör fast, skriv och fråga, någon är ofta snäll och hjälper till med att förklara.

/P-A
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Såg dina bilder, är det bara en helt vanlig fyrkantig 20x25? Den torde ju vara mycket enklare att gera
Ja, en fyrkantig med en svag rundning utåt...
Superlätt att gera, tycker jag iaf.
 
Tänkte bara spamma ditt inlägg lite.
Att tälja lister är inte så svårt som många vill ha det till.

Vitmålade lister i en hörna med tättsittande skarvar utan synlig glipa, täljteknik demonstration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en närbild, 10 cm från hörnet, sett från golvet ser man ingen glipa när listerna trycks fast mot vägg/tak.

Närbild av välpassande hörnlistningar, en utan glipa vid anslutning mot vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna listningsteknik är lite svår att få grepp om i början, sedan vet man hur man skall såga.
Vänster list är gerad 90 grader, ligger dikt an mot höger vägg/skåp.
Höger list är först gerad 45 grader upp och ner, baksidan skall vara felvänd 180 grader när den kapas 45 grader.
Gör man rätt så är den vitmålade delen i profil med vänster list, kapsnittet täljs bort och så passar den, enkelt! Ingen fogmassa behövs.
Testa gärna på småbitar först.

Höger del av höger list kapas i 90 grader, lägg gärna på några mm så att listen spänner, den får inte göras för kort.

När man täljer bör man börja med den längsta listen, helst köper man två av den längsta, det blir lite fel i början, ofta att man kapar den för kort när man täljt.


/P-A
 

Bästa svaret

List som delar vägg och snedtak med synliga svarta skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade var jag använt listen jag visade förut.
Den sitter som delning vägg/snedtak med synliga skruvar (svarta dekoration).
 
A AM86 skrev:
Det låter lite över min kompetensnivå även fast det säkert är ett bra sätt att göra det på

Har tänkt fuska lite i tak/tak brytningen med denna list
vad är detta för list och köps vart?
 
Bygg ladorna brukar ha någon flexibel list. Ex Hornbach eller bauhaus
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.