Jag bor i ett hus byggt 1957 och tillbyggt på 70-talet. Jag har planer på att renovera trappan. Idag har man lagt vanlig parkett åt båda hållen i trappen, ser lite skumt ut. Har ni något tips på hur man borde göra här? Hur brukade 50-tals trappor se ut? Sen har jag ledstången som jag upplever som original, men det kanske är fel. Men spjälorna känns mer som 70-tal. Hur hade ni gjort här, om man ska ta bort spjälorna och ersätta med något annat som är mer tidstypiskt för 50-tal?

tacksam för tips! Trappa med parkett i olika riktningar, ledstång och fönster från ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med parkett och horisontell ledstång, möjliga 70-tals spjälor vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en träledstång fastsatt på väggen med en metallbeslag, som är potentiellt från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med parkettgolv och vertikala träspjälor som räcke, samt en träledstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med parkett och träledstång från 50-talshus med 70-tals spjälor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med parkett från 70-tal, ledstång och spjälor som kan vara 50-tals original i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vårt förra hus var byggt på 50-talet. Ledstången till källartrappan var precis sådan som ni har. Jag har sett likadana även i andra 50-talskåkar.

Vår trappa var trä (lackat, inte målat), men eftersom det var en källartrappa säger det inte så mycket. Linoleum var också ganska vanligt uppepå trappstegen.

Ribborna ser väldigt 70-tal ut. Ändrades trappan eller hallen vid utbyggnaden? Annars kan ledstången ha fortsatt en bit ner utmed trappan, men inte nödvändigtvis hela vägen.

Vad är ”tidstypiskt” i ett hus som har blivit utbyggt? Vårt nuvarande hus är från 30-talet, tillbyggt på 50-talet då det även fick vatten & avlopp, och moderniserat på 70-talet då bl.a. badrummen gjordes om helt och hållet och en del dörrar och väggar har flyttat på sig. Vi har hittat omkring tio lager tapet i vardagsrummet, tre lager linoleum/vinyl på vissa golv och två lager panel i bastun :crysmile: Vi gav upp att försöka hitta nån ”årsring” att utgå ifrån och kör med vad vi själva tycker är fint istället :)
 
Det är ganska vanligt att träets riktning i trappstegen följer trappstegen, så som det gör hos er.
 
BirgitS
Hade släktingar som bodde i ett radhus som var några år äldre än ditt hus och där var det PVC-plattor i trappan, alltså tunna plastplattor lagda i 2 färger ungefär som man idag gör man med Marmoleum Click.

Där var det väggar runt trappan nertill men i översta delen var det en halvhög vägg med ledstång på mot rummet. En sån kan ju vara praktiskt för då kan man sätta krokar på den för jackor eller annat med tanke på att du har en ytterdörr där.
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.