Imorgon ligger priset på 333 öre per kWh i snitt.

Plus nätavgifter.
 
  • Mobilskärm som visar elpris-app med graf för snittpriset på el imorgon, 333 öre/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Imorgon ligger priset på 333 öre per kWh i snitt.

Plus nätavgifter.
Då väntar vi bara på att något media kablar ut att priset minsann gått ner över 30% på bara en dag så det är ingen fara på taket!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Har man rörligt elpris behöver man inte tänka på vid vilken tid på dygnet man kokar kaffe, kör diskmaskin, lagar mat. Man betalar då månadens genomsnittspris beräknat på alla månadens timmedel-spottpriser(ca 720 timmedelspottpriser). Det månadsmedel-spottpriset beräknas efter månaden har löpt ut.
Det betyder att man betalar samma elpris per kWh oberoende om man förbrukar vid kl. 08:00 eller kl. 03:00, eller den 2:a i månaden eller den sista dagen i månaden.

Att ha timmedelspottpris verkar inte så trevligt. Ska man behöva stiga upp mitt i natten och laga mat för att strömmen då är billigare, och äta kall mat (konserver) vid lunchen eftersom strömmen då är alltför dyr.
Men är det inte då man måste tänka på det. Fast elpris kanske är lite dyrare men mycket mer försägbart.
 
E Edlunn skrev:
Men är det inte då man måste tänka på det. Fast elpris kanske är lite dyrare men mycket mer försägbart.
Nej, det finns följande typer av elavtal;
1) Fastpris på olika perioder t ex 1 eller 2 år
2) Rörligt som fastställs och ändras i slutet av varje kalendermånad
3) Mixed, en kombination av fast och rörligt
4) Timpris (som jag har nu) som ändras varje timma och där morgondagens timpriser fastställs varje dag kl 13
5) Tillsvidare (även kallat anvisningspris), något man normalt får om man hoppar på ett erbjudande och inte gör något val när erbjudandet gått ut eller om man inte gör något val överhuvudtaget, detta vill man inte ha eftersom det är dyrare
 
B
Finns även rörligt pris med tak, samt fast pris med rätt att omteckna avtalet (mot ett nytt längre fastprisavtal).
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
TRJBerg
dof dof skrev:
5101 kwh :surprised:
Det är nästan hela min årsförbrukning..........
Min årsförbrukning är 85000 kWh.
 
  • Wow
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min årsförbrukning är 85000 kWh.
Ouch...... Bor du i ett slott eller?:thinking::crysmile:
 
  • Haha
CrazyAnt4
  • Laddar…
Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min årsförbrukning är 85000 kWh.
Lantbruksfastighet?
 
TRJBerg
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lantbruksfastighet?
Nej, det är en gård avstyckad från sådan.
Två bostadshus, ena värmd med bergvärme andra med direktel. Pumphus direktel. Förråd i magasin direktel.
 
richardtenggren
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej, det är en gård avstyckad från sådan.
Två bostadshus, ena värmd med bergvärme andra med direktel. Pumphus direktel. Förråd i magasin direktel.
Låter som payoff-tiden för att byta värmesystem i det eluppvärmda huset borde vara rätt kort? :surprised:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TRJBerg
richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter som payoff-tiden för att byta värmesystem i det eluppvärmda huset borde vara rätt kort? :surprised:
Troligen. Har haft det uthyrt med debitering för elen. Tyvärr har elmätaren för det huset varit felkopplad så det har inte mätt uppvärmningen... Numera är den rättkopplad.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
På nyårsafton ligger snittpriset på 58 öre. Nyårsafton kanske alltid brukar vara lågt. I vilket fall som helst är detta det lägsta snittpriset under hela denna månad.

Det ska bli intressant att se vad snittet blir för hela december. Och vad ”volymsnittpriset” landar på för december eftersom det kommer påverka mångas elräkningar i januari.
 
  • Mobilskärmdump som visar elprisgraf med snittpriset 58 öre för nyårsafton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Elpriset var 25 öre/kWh för mig förra nyårsafton... Långt kvar till de nivåerna om vi någonsin kommer tillbaka dit.

Mitt snitt för december är fram tom 28/12 169öre/kWh. Hur ligger ni andra till?

Edit: priser exklusive moms. Nätavgift och skatt tillkommer.
 
  • Graf som visar total elanvändning för december 2020 med spotpris 25,2 öre/kWh den 31:a.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp av elpriser från en mobilapp som visar dagens och morgondagens elpriser samt genomsnittliga priser.
Redigerat:
Elpris på 160 öre samt överföring och abonnemang på ca 1 kr. Så 2,60 kr
Förbrukar 1800 kwh för december. Inkomst är 4000 kr från A-kassa per månad.
 
  • Ledsen
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
K Nils Andersson1 skrev:
Elpris på 160 öre samt överföring och abonnemang på ca 1 kr. Så 2,60 kr
Förbrukar 1800 kwh för december. Inkomst är 4000 kr från A-kassa per månad.
Jobbig situation! Hoppas att nya året för med sig lycka för dig :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.