Hej!

Jag antar att denna golvbrunn skall bytas om vi vill lägga klinker.
Vi har fått lite olika åsikter om detta hos kakelbutikerna på stan (utan att de sett brunnen)
Kan någon bekräfta om den måste bytas?


/Håkan
 
  • golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga bara sådär, bara för att den ser skitig och gammal ut så behöver det inte betyda att den behövs bytas. Den där ser ut att vara installerad runt 67-75 någon gång skulle jag tippa på, iaf har det sett ut så i en del hus från den årgång där jag har byggt badrum tidigare.
Är det mot platta eller övervåning först och främst? Är det en övervåning med tex trägolv under etc så lär du ju ändå tex lägga golvgips samt flyta och då kan du passa på att bryta upp denna brunn och montera en ny och se till att det är tätt. Det är en förhållandevis liten operation som kan spara mycket besvär i det långa loppet.
Jag bilade upp en gammal brunn under flytet, smällde upp nya reglar och monterade brunnen med tätmanschett samt klämring (heter det så?) och sedan flöt jag allt. Det blev mycket bra och det hade varit fuktskada just i det huset tidigare vid den gamla golvbrunnen.
Men som sagt, mot betongplatta så ser jag ingen direkt anledning att byta den även om du ska klinkra. En förhöjningsring på det där räcker gott och väl isåfall beroende på hur högt det ska upp. Du kan med fördel lägga direkt på mattan om du behandlar den med ett visst medel, då har du en fullt fungerande fuktspärr redan där.

Ps: Jag anser mig inte vara professionell på detta med badrum trots att jag har byggt en del som hantverkare, det finns säkerligen många andra som kan svara dig på detta i sömnen. Men säkerligen kan du få flera olika svar också...
 
Hej Anders&Ylva!

Tack för svaret, Huset är byggt -80 1-plan platta på mark, så brunnen sitter i plattan. Vi har dåligt med historik på huset så brunnen kan vara bytt efter det .

Ingen yrkesverksam plattis/VVS:are som har någon åsikt?

/Håkan
 
Det ser ut att vara en klämring av äldre modell med ställbar reglering. Om så är faller ska brunnen bytas. Vill minnas att det skrivits en hel del golvbrunnar tidigare. På bkr.se finns gällande branschregler.
 
Det ser ut som det finns ett sidoinlopp på den brunnen, som täcks av den vita huven som sitter fast på klämringen. Eftersom man inte får ta bort klämringen efter det nya tätskiktet med manschett är gjort, så kan det bli svårt att göra rent brunnen.
Vad jag vet så ska alla brunnar äldre än 1991 bytas om man ska ha klinkergolv, vid plastmatta är det tydligen lite luddigare regler.
 
Den ska bytas, tveklöst.

Anders&Ylva, monterade du manschetten innan du flytspacklade..?
 
jon_h skrev:
Den ska bytas, tveklöst.

Anders&Ylva, monterade du manschetten innan du flytspacklade..?
Blev lite fel där, den sattes givetvis på flytet och därefter tätskikt ovanpå allt.
 
Tack för all input, det blir att hyra en bilmaskin till helgen.

/Håkan


P.S
jon_h skrev:
Den ska bytas, tveklöst.
Jon_h: kanske denna bild skulle passa i den klistrade tråden "Lite allmän info..", med din kommentar "bytas, tveklöst" i bland säger en bild mer än tusen ord och jag tror att så kan nog vara fallet när det gäller frågor kring byte av golvbrunnar.
D.S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.