Hej!

Vad säger ni om det här avloppsröret som går från garaget upp mot köket och vidare till diskbänken där.

behöver vi byta ut det?

Ni ser rostfläckarna på rörets utsida. Är rätt små, men kan det vara början på läckage?

insidan av röret är fint, i alla fall där vi kapade i köket under diskbänken.
 
  • Avloppsrör längs en vägg med rostfläckar, nära taket där det svänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör med rostfläckar som löper längs rörets kurva i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt avloppsrör i betongvägg med rostfläckar, synlig skarv och stödklammrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt avloppsrör längs en murad vägg med rostfläckar synliga, går upp mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör som sticker upp från golv med rostfläckar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl inget akut med rosten. Sen är det ju sannolikt att det läckt i flänsen som kanske borde tätas bättre.
Man kan känna på rosten mha en stålborste.

Hur är det nedströms? Öppnat rensluckan någongång? Är det bra nedströms så står det ju vatten enbart kortare stunder där du har rost. Själv rensar jag mina avloppsrör i källaren någon gång om året mha mitt högtrycksaggregat och en spolslang (aldrig några problem)
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Vi har gjutjärns avlopp och så länge det inte läcker är jag inte oroligt. Jag har sett mycket värre än det du har. Slipa bort runt rostfläckar och måla Gjutjärns avloppsrör målade i rött mot en vit vägg, med synliga rostfläckar att slipa och måla över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
funkar bra.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Düsseldorff
Det ser ut som du håller på att byta kök? I så fall skulle jag passa på att byta avlopp till plast. Enkelt och billigt, värt att göra när man ändå håller på.

Edit: Alltså de delar du kommer åt utan att behöva bila upp plattan.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det ser ut som du håller på att byta kök? I så fall skulle jag passa på att byta avlopp till plast. Enkelt och billigt, värt att göra när man ändå håller på.
Det stämmer. Vi har rivit ut det gamla köket och ska nu montera upp ett nytt. Samtidigt ska vi renovera badrummet och den hantverkaren tyckte vi skulle passa på att byta stammen till köket samtidigt. Där av min fundering om det behövs eller ej.
 
Düsseldorff
JollanBygg JollanBygg skrev:
Det stämmer. Vi har rivit ut det gamla köket och ska nu montera upp ett nytt. Samtidigt ska vi renovera badrummet och den hantverkaren tyckte vi skulle passa på att byta stammen till köket samtidigt. Där av min fundering om det behövs eller ej.
Nej, det "behövs" inte. Men det är enkelt och billigt och lika bra att passa på.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Oftast rostar det allra mest i böjar/krökar så det kan vara vanskligt att bedöma skicket på hur mycket gods som är kvar på de raka delarna.

Jag tycker inte att det kapade röret ser speciellt bra ut, rätt tunt med gods till vänster.
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Huddingebo Huddingebo skrev:
Oftast rostar det allra mest i böjar/krökar så det kan vara vanskligt att bedöma skicket på hur mycket gods som är kvar på de raka delarna.

Jag tycker inte att det kapade röret ser speciellt bra ut, rätt tunt med gods till vänster.
Helt omöjligt att veta hur det ser ut längre ner. Att godset ser klent ut till vänster i mynningen kan exempelvis bero på hur flödet från tidigare kök sett ut. Men oavsett det så är vi ju överens om att det är värt att byta.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Hade utan tvekan bytt nu. Väldigt lite extra jobb. Jämfört med hur mycket jobbigare det blir senare.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Helt omöjligt att veta hur det ser ut längre ner. Att godset ser klent ut till vänster i mynningen kan exempelvis bero på hur flödet från tidigare kök sett ut. Men oavsett det så är vi ju överens om att det är värt att byta.

Tack, blir nog ett byte, passar på!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hade utan tvekan bytt nu. Väldigt lite extra jobb. Jämfört med hur mycket jobbigare det blir senare.
Tack för input. Lutar åt att vi byter ut.
 
JollanBygg JollanBygg skrev:
Tack för input. Lutar åt att vi byter ut.
Njau.... jag vet inte vad ni har för römokare? men de jag stött på är klart försiktiga med att ge sig på gjutjärn pga det spricker så lätt.

Sen har ni sannolikt även en avluftning som drar iväg någonstans och dyker upp på vinden och ut på taket. Har ni otur ligger den dold i bjälklaget. (eller så vet ni var den går?)

Jag ser inga risker med den här rosten, fullt synlig och ni själva har ju bollen att se till att det funkar nedströms rensluckan. Skulle det börja läcka är ju det heller inget större problem att täta till.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
De gjutjärnsrör jag sågat har inte varit särskilt symetriska. Ganska ojämn godstjocklek.
 
De är centrifugalgjutna och har i regel tämligen jämn godstjocklek.
Mest sannolikt har godstjockleken minskat under åren så som det brukar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.