Har precis köpt ett hus med bastu. Jag är komplett nybörjare när det gäller bastu, men jag förväntade mig att det skulle ligga stenar på aggregatet.
Är det vanligt att man avlägsnar dem vid flytt eller finns det bastu-aggregat som inte är tänkta att ha stenar?
Det finns även ett "fack" för kallvatten. Är det som substitut till att manuellt hälla på vatten på stenarna?

Jag tar gärna emot andra allmänna tips, då jag som sagt är nybörjare på detta.
Huset är ca 10 år gammalt, så jag gissar att även aggregatet är från då.
 
  • Kontrollpanel för bastu med inställningar för temperatur, ångbad och tid monterad på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt bastuaggregat utan stenar i ett trärums hörn med synligt kallvattenfack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får köpa sten o sätta ditt om du har tänkt kasta vatten, tanken är till för att om du ska ha ångbastu.

Bastat i en liknande bastu och för att vara ett svenskt torkskåp så vart det ganska trevligt om man satt ångan på järnet.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
Tror inte någon tar med sig stenen vid flytt. Möjligen slänger dem i samband med flyttstädning, eller aldrig kommit sig för att skaffa sten.
 
O OlaMalmo skrev:
Har precis köpt ett hus med bastu. Jag är komplett nybörjare när det gäller bastu, men jag förväntade mig att det skulle ligga stenar på aggregatet.
Är det vanligt att man avlägsnar dem vid flytt eller finns det bastu-aggregat som inte är tänkta att ha stenar?
Det finns även ett "fack" för kallvatten. Är det som substitut till att manuellt hälla på vatten på stenarna?

Jag tar gärna emot andra allmänna tips, då jag som sagt är nybörjare på detta.
Huset är ca 10 år gammalt, så jag gissar att även aggregatet är från då.
Köp nya stenar och fyll upp, går att beställa på nätet. Utan Sten inget bra bad. Brukar inte ingå vid köp så förmodligen blev det aldrig av för de tidigare ägarna. Vattenrännan kan du också fylla upp den håller lite längre och ger lite kontinuerlig ånga.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Du får köpa sten o sätta ditt om du har tänkt kasta vatten, tanken är till för att om du ska ha ångbastu.

Bastat i en liknande bastu och för att vara ett svenskt torkskåp så vart det ganska trevligt om man satt ångan på järnet.
Nja, kanske inte ångbastu då det är något annat.
Däremot så är tanken att kunna hålla en lägre temperatur t.ex. runt 70 grader och sedan en högre luftfuktighet samt att på stenarna kasta vatten som förångas.
Nu är det ett kombinationsaggregat så det tar inte så mycket sten så du får kompensera det det med lite högre temperatur för att det ska bli behagligt. Bara att handla en paket sten då de inte spricker lika lätt som om du skulle gå ut själv och plocka.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
Klart det inte blir en riktig ångbastu, men som jag vill minnas blev det ganska bra med fukt ur dom där aggregaten om man körde på järnet samtidigt som värmen på max.

En gammal svärmor hade ett liknande aggregat för många år sedan, var faktiskt en trevlig bastu.


Gällande sten så lär iprincip varje bygghandel ha sten från harvia eller tylö.
Annars går det fint att plocka helt vanlig sten, kört det i en bastu i flera år utan problem.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.