S
Maskintok skrev:
jag som plogar åt många andra och vägar lämnar ingen snö i infarter..
Jag kör vägen först sedan tar jag infarterna..
Jag skottar våra infarter med snöskopa på "gammeltraktorn" och det tar några minuter men jag har inte bråttom för det är ju bara åt oss själva...
 
P paralun skrev:
Som jag tidigare skrev så gör snöröjarna sitt bästa att få bort snön på bästa sätt, sen måste man se detaljerna just för dig, det kanske inte finns något alternativt vettigt sätt? Försök att diskutera det här med snöröjaren så brukar det bli bättre. (eller har du skällt ut snöröjaren så då får man stå sitt kast)
Nej du förstod nog inte. De lämnar en decimeter i hela byn, kommunen. Det är alltså systematiskt. Kan säkerligen vara kommunen som förhandlat till sig att de inte ska ploga utan bara frisera snön.
Även i staden lämnar de en decimeter snö så att de inte går att köra :D
 
F frasen_36 skrev:
Ok tack, ser lätt ut. Men vad jag också menade var om den som kör kan anse att det blir orationellt på nåt vis? Bara en undran..?
Det är lätt =)
Det är nog mest lite lathet att inte räta upp bladet lite för att få med sig snö mellan infarter.
När jag tar så är det hela vägen ner. Sen salt och sand på det så har man asfalten framme sen.
 
F
S sonabr4000 skrev:
Jag skottar våra infarter med snöskopa på "gammeltraktorn" och det tar några minuter men jag har inte bråttom för det är ju bara åt oss själva...
Men då är det bara din egen, kanske annat om man ska klara alla andras? Bara undrar.:D
 
S
F frasen_36 skrev:
Men då är det bara din egen, kanske annat om man ska klara alla andras? Bara undrar.:D
Jo självklart, men de har ju inte samma gamla häck (till maskin) som jag har...:)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
ullberg
Jag plogade den lokala vägen för första gången idag, nu är ju jag nybörjare men försökte ändå räta upp bladet vid infarter och det gick hyggligt men inte helt lätt att helt undvika att släppa på infarter. Jag har bara förvisso bara rakt, men ställbart blad - moderna maskiner har väl normalt vikplog, dessutom ibland med ställbara vingar så de kan ju lättare undvika detta.

Men kan samtidigt förstå att när det är lite tidskrav, vilket jag inte hade - även om jag hade tagit betalt för plogningen hade jag knappast gått runt på det med min (låga) hastighet, är det kanske inte görbart att ständigt justera för alla infarter. Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att dumpa de mängder som TS verkar råkat ut för, lite (med)känsla kan väl även de i snösvängen ha…

Från dagens bravader (dubblett från ”vad har du gjort med verktyg/maskiner”-tråden:
Gul snöplog på en lokal snötäckt väg omgiven av vintertidens natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
R Rkarlsson skrev:
Nej du förstod nog inte. De lämnar en decimeter i hela byn, kommunen. Det är alltså systematiskt. Kan säkerligen vara kommunen som förhandlat till sig att de inte ska ploga utan bara frisera snön.
Även i staden lämnar de en decimeter snö så att de inte går att köra :D
Ok, där jag bor så ska det vara minst 8 cm snö för att skicka ut hela snösvängen (kostar miljoner), det är en tjänsteman på kommunen som ger klartecken till de upphandlade snöröjarna.
Sen kan man då ibland kosta på sig mellanliggande plogningar om budgeten tillåter det.
För bussgator tror jag sedan att man har gränsen 6 cm.
Helt Ok och jag och många andra vill inte ha högre skatt.
 
A
S sonabr4000 skrev:
Jag skottar våra infarter med snöskopa på "gammeltraktorn" och det tar några minuter men jag har inte bråttom för det är ju bara åt oss själva...
frontblad och bakblad samt vinge på frontbladet.. ;)
 
S
Maskintok skrev:
frontblad och bakblad samt vinge på frontbladet.. ;)
Fasen vad avundsjuk jag blir..härliga grejer. .. Kanske måste lätta på plånboken..;)
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
S sonabr4000 skrev:
Fasen vad avundsjuk jag blir..härliga grejer. .. Kanske måste lätta på plånboken..;)
egentillverkade grejer förutom bakbladet..
ett sami shacktblad som de ville slänga..
Det hade fått rostskador mm efter att ha legat ute.. köpte det för 1000 kr en fredag för 7 år sedan.. :ok:

far jobbade på hymas och tillverkade frontbladet. vingen är efter en gammal v plog:D
 
  • Gilla
galento och 6 till
  • Laddar…
S
Maskintok skrev:
egentillverkade grejer förutom bakbladet..
ett sami shacktblad som de ville slänga..
Det hade fått rostskador mm efter att ha legat ute.. köpte det för 1000 kr en fredag för 7 år sedan.. :ok:

far jobbade på hymas och tillverkade frontbladet. vingen är efter en gammal v plog:D
Härligt att använda egentillverkade och återanvända och laga utdömda delar. Stor eloge till dig!! :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S sonabr4000 skrev:
Härligt att använda egentillverkade och återanvända och laga utdömda delar. Stor eloge till dig!! :)
Jajemän (y)
jag plogade som bredast 3.40m brett.
räckte med 2 vändor på de flesta ställen.
Nu kör jag mest med frontbladet i byarna..
Men bakbladet får hänga med..
:cool:

kört skogsbilsvägar idag.
Och nu ringde de om plogning i hembyn..
Jag tar 500 kr per gång för all plogning.
Sedan får alla med infarter lägga en slant i en kassa som jag tömmer till nyår..
valfritt belopp..
(har inte fått mindre än 100 kr någon gång)
Brukar hamna på ca 2000-3000 kr varje år.. (y)
 
P paralun skrev:
Ok, där jag bor så ska det vara minst 8 cm snö för att skicka ut hela snösvängen (kostar miljoner), det är en tjänsteman på kommunen som ger klartecken till de upphandlade snöröjarna.
Sen kan man då ibland kosta på sig mellanliggande plogningar om budgeten tillåter det.
För bussgator tror jag sedan att man har gränsen 6 cm.
Helt Ok och jag och många andra vill inte ha högre skatt.
Det behövs inte högre skatt här om de bara hade jobbat från det kommit 8 cm och kört till de slutar. En halvmeter är ju inte riktigt okej. Jag fick ju parkera bilen på tomgång en bit från min uppfart för att först ploga så att jag kunde backa ner med bilen i garaget. Dvs min bil plogade all snö :p
Den omgången kom en onsdag, 2 veckor senare hade de inte tagit ordentligt.

Hade våra gubbar i stadshuset inte kladdat så hade vi haft pengarna =)

Jag menar, 2010, snö från oktober till april och det var lättare att komma fram då överallt.
 
F
S sonabr4000 skrev:
Jo självklart, men de har ju inte samma gamla häck (till maskin) som jag har...:)[/QUQUOTE Du kanske får byta upp dig till en med joystick ;)
 
F
Du får kanske byta upp dig till en med joystick ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.