T
Samtliga utrymmen avses. Hund, katt, barn, grus, villa på landet=hårt slitage. Torpargrund så är en fördel om golvet kan hantera och absorbera och avge en viss fukt pga torpargrund i huset. (grunden ska ses över så kan bli så att denna nte kommer att läcka fuktig luft framgent sedan men vi antar det härnu) Alla golvmaterial har sina nackdelar, trägolv pallar inte hund och slag från leksaker och i viss mån inte vattenbaltande heller (möjligen Thermowood-behandlat), laminat halt och bullrigt, klinker bullrigt och hårt att gå på och kallt om inte golvvärme (och med golvvärme i betong en väldigt tråkig värmetröghet vår/höst) Plastmatta andas inte.
Inte så bra koll på linoliummatta, vinylkork, lergolv samt en mämgd varianter av klickgolv gjorda utan träfibrer som kommit på senare år.
Erfarenheter av golv som är behagliga samt pallar med tufft slitage?
 
Efter din uppräkning av nackdelar återstår väl bara stampat jordgolv.

Vårt hus låg på landet när det byggdes. Det blev säkert trista repor i trägolvet efter ett tag, men nu 200 år senare märks de inte längre. Massivt trä utan infärgning kan slitas snyggt. Och det går att slipa nästan hur många gånger som helst.

Kombinera med sten eller klinker i hallen som tar det värsta slabbet och gruset.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vitsåpad ask är mycket bra. Hårt som tusan, hundklor repar inte, och ytan återskapas varje våttorkning. Fläckar av bär och vin kan blekas bort genom att detta klorin.
 
T
Hep Hep skrev:
Efter din uppräkning av nackdelar återstår väl bara stampat jordgolv.

Vårt hus låg på landet när det byggdes. Det blev säkert trista repor i trägolvet efter ett tag, men nu 200 år senare märks de inte längre. Massivt trä utan infärgning kan slitas snyggt. Och det går att slipa nästan hur många gånger som helst.

Kombinera med sten eller klinker i hallen som tar det värsta slabbet och gruset.
Vad skulle vara bra med jordgolv men antar att du va ironisk där...polerad betong väljer vissa men inte jag så massivt trägolv är absolut intressant, men skiljer väl markant mellan träslag och behandlingar. Har också ett typ 100år gammalt massivt trägolv av gran själv, som är duktigt repigt men inte så det stör och hunden lyckas inte repa det så farligt heller. Då gran idag växer hysteriskt snabbt för bästa avkastning för skogsägarna, är det nog ett grannlaga arbete att finna lika bra golvplank idag. Har lagt ett solitt, modernt björkgolv och det fixade inte hund etc alls, blev hemskt grova repor, inte bara såna där ytliga som är fula i början tills det blir fullt av dom och allt ser lite jämnslitet ut, det va en flopp. Kommande ägare kan slipa upp det men jag la en plastmatta över det för funkar inte alls hos oss.
 
T
H hapazard skrev:
Vitsåpad ask är mycket bra. Hårt som tusan, hundklor repar inte, och ytan återskapas varje våttorkning. Fläckar av bär och vin kan blekas bort genom att detta klorin.
Konkret och bra input där, tackar! Ask och lärk har jag span på nu
 
T
Hep Hep skrev:
Efter din uppräkning av nackdelar återstår väl bara stampat jordgolv.

Vårt hus låg på landet när det byggdes. Det blev säkert trista repor i trägolvet efter ett tag, men nu 200 år senare märks de inte längre. Massivt trä utan infärgning kan slitas snyggt. Och det går att slipa nästan hur många gånger som helst.

Kombinera med sten eller klinker i hallen som tar det värsta slabbet och gruset.
Klinker i hallen helt klart vettigt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Konkret och bra input där, tackar! Ask och lärk har jag span på nu
Ask är MYCKET hårdare och tåligare än lärk. Bra också med såpad då det inte finns någon lack att repa och stänga in fukt. Istället kan man verkligen slabba på med såplösning vid städning vilket reser mindre tryckskador. Bättre också än hårdvax eftersom såpskiktet förnyas varje städning. Men klinker hall där man riskerar att dra in grus och mycket vatten är inte en dålig idé.
 
Redigerat:
T
H hapazard skrev:
Ask är MYCKET hårdare och tåligare än lärk. Bra också med såpad då det inte finns någon lack att repa och stänga in fukt. Istället kan man verkligen slabba på med såplösning vid städning vilket reser mindre tryckskador. Bättre också än hårdvax eftersom såpskiktet förnyas varje städning. Men klinker hall där man riskerar att dra in grus och mycket vatten är inte en dålig idé.
Min far slipade upp gamla golv i 3st rum och ytbehandlade olika, såpskurgolv, oljat. Det oljade är snyggast och skönast att gå på och det som krävt minst underhåll så blir det massivt lutar det starkt åt oljat
 
T Träkåk skrev:
Min far slipade upp gamla golv i 3st rum och ytbehandlade olika, såpskurgolv, oljat. Det oljade är snyggast och skönast att gå på och det som krävt minst underhåll så blir det massivt lutar det starkt åt oljat
Stor skillnad mellan mjukt furu/gran och hård ask eller ek.
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
Japp, Ask är stenhårt. Det slår gnistor om yxan när man hugger i knastar...

Vitoljat är ljust och fint.
 
T
Oldboy Oldboy skrev:
Japp, Ask är stenhårt. Det slår gnistor om yxan när man hugger i knastar...

Vitoljat är ljust och fint.
Ja vitoljat är snyggt men blir det inte mörka stråk där man nöter hårdast, som när det kommer dit kräver att man slipar av hela golvet och vitoljar det på nytt, för det är väl väldigt svårt att vitolja just bara de stråk där det nötta bort eller? Jag provade att använda vitpigment vid hårdvaxoljat golv och det blev inte kul i gångstråken efter några år....
 
T
Lyfter tråden lite med kompletterande frågeställning vilka golvtyper som lämpar sig bäst i ett nybygge med golvvärme, som ligger i en gjuten kaka på topp i golvkomstruktionen, alltså betongyta överst? Här finns ingen fukt ifrån grunden att ta hänsyn till, så blir ju lite annan förutsättning än med gammal torpargrund under. Avser vardagsrum, hall, tvättstuga och badrum. Vardagsrum känns askgolv även här intressant men funderar på badrummet. Upplever man inte klinker kallare att gå på än en våtrumsmatta av plast vid samma temp i golvet? I tvättstugan är klinker rätt givet pga grus ifrån arbetskläder och så men badrummet är frågan främst
 
T Träkåk skrev:
Ja vitoljat är snyggt men blir det inte mörka stråk där man nöter hårdast, som när det kommer dit kräver att man slipar av hela golvet och vitoljar det på nytt, för det är väl väldigt svårt att vitolja just bara de stråk där det nötta bort eller? Jag provade att använda vitpigment vid hårdvaxoljat golv och det blev inte kul i gångstråken efter några år....
Det är därför du vitsåpar istället, ytan förnyas varje våttorkning.
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Upplever man inte klinker kallare att gå på än en våtrumsmatta av plast vid samma temp i golvet?
Jo, om golvet är kallare än kroppstemp/fottemp, och ju kallare golv desto större upplevd skillnad tycker jag.
Med golvvärme, och särskilt där golvvärmen värmer hela badrummet, dvs inte enbart komfortvärme, så funkar det fint med klinker. De känns då varma att gå på. Iaf min begränsade erfarenhet.

T Träkåk skrev:
Ja vitoljat är snyggt men blir det inte mörka stråk där man nöter hårdast,
Det finns nog sådana tendenser. Vi har dock inte alls skött om vårat enl anvisningarna så det är inte förvånande. Oljade golv ska ju också såpskuras, så om man använder vanlig såpa eller vitpigmenterat är ju valfritt och bör rimligtvis fungera lika bra oavsett om golvet är obehandlat eller vitoljat från början. Sedan ska det vitoljade golvet vitoljas igen enl ngt tidsschema som jag inte har koll på. Misstänker att om man sköter sitt vitoljade golv så som rekommenderat så tar det nog väsentligt mer än 10 år för det att mörkna på trafikerade delar. Sedan är ju frågan huruvida man bryr sig? Det är inga dramatiska eller knivskarpa nyansskillnader vi talar om. Dessutom är det ju lite liv i ett riktigt trägolv med naturligt olikfärgade delar så det gör ju att det inte märks särskilt mkt. Endast om man specifikt granskar golvet med argusögon för just nyansskillnader kan man se det. Vårat golv är nu drygt 10 år, utan annan omvårdnad än dammsugning bortsett från 1-2 såpskurningar första halvåret... :oops:
 
T
Oldboy Oldboy skrev:
Jo, om golvet är kallare än kroppstemp/fottemp, och ju kallare golv desto större upplevd skillnad tycker jag.
Med golvvärme, och särskilt där golvvärmen värmer hela badrummet, dvs inte enbart komfortvärme, så funkar det fint med klinker. De känns då varma att gå på. Iaf min begränsade erfarenhet.


Det finns nog sådana tendenser. Vi har dock inte alls skött om vårat enl anvisningarna så det är inte förvånande. Oljade golv ska ju också såpskuras, så om man använder vanlig såpa eller vitpigmenterat är ju valfritt och bör rimligtvis fungera lika bra oavsett om golvet är obehandlat eller vitoljat från början. Sedan ska det vitoljade golvet vitoljas igen enl ngt tidsschema som jag inte har koll på. Misstänker att om man sköter sitt vitoljade golv så som rekommenderat så tar det nog väsentligt mer än 10 år för det att mörkna på trafikerade delar. Sedan är ju frågan huruvida man bryr sig? Det är inga dramatiska eller knivskarpa nyansskillnader vi talar om. Dessutom är det ju lite liv i ett riktigt trägolv med naturligt olikfärgade delar så det gör ju att det inte märks särskilt mkt. Endast om man specifikt granskar golvet med argusögon för just nyansskillnader kan man se det. Vårat golv är nu drygt 10 år, utan annan omvårdnad än dammsugning bortsett från 1-2 såpskurningar första halvåret... :oops:
Björkgolvet vi la och behandlade med vitpigmenterad hårdvaxolja, nötte vi igenom så att ganska markant mörkare gångstråk uppstod på oacceptabelt kort tid, skulle tippa maxmax 5år. Det va inte alls snyggt. Därav skeptiskt med vitpigment men att såpa in det då så att det aldrig får gå så långt innebär klart mindre jobb än att slipa om golvet. Att såpa med vitsåpa är ju inte lika svårt att få tummen ur att göra, även för en stressad själ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.