P
Keiller Keiller skrev:
Bakgrunden var att under 1973 slöt sig oljeländerna i arabvärlden samman i en kartell och genom att minska världens oljeproduktion skulle man trissa upp priset. Oljetillgången är begränsad och kommer snart att ta slut, menade man.
Den utlösande orsaken var Jom Kippur-kriget i oktober 1973. Arabstaterna lyckades inte krossa Israel den gången heller så man försökte sig på indirekt krigföring genom att pressa västvärlden (främst USA) till att sluta stödja Israel.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi får inte glömma att sossarna med Palme i spetsen var på god väg mot Venezuelas öde. Så inte för rosa glasögon nu bara :)
Palme var oentusiastisk när det gällde löntagarfonderna. Kjell-Olov Feldt tyckte de var "ett jävla skit". Det var LO som drev på.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
USA:s politik kom aldrig riktigt åt oljan (gas) trots energikrisen och de är idag fortfarande mycket beroende av fossila bränslen.
Skillnaden är att idag är USA världens största oljeproducent.
 
P
L lat skrev:
Sen kändes det väl så där att man även planerade att producera vapen-plutonium i Ågestaverket.
Den planen höll inte. USA mutade Sverige till att låta bli.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag minns att ransoneringskort trycktes upp, men jag har inget minne av att de faktiskt användes. Wikipedia skriver att ransonering av (bl.a.) bensin infördes i januari 1974 och avskaffades under första kvartalet samma år, vilket tyder på att ransoneringarna aldrig kom igång eller eventuellt fanns under en mycket kort period.
Min pappas analys av ransoneringen var att det var Sverige's (och andra länders (som vidtog liknande åtgärder)) sätt att visa att man inte skulle vika ner sig för Opec, och att man istället skulle förbruka mindre.
Alltså visa sig handlingskraftiga och typ avväpna OPEC.
Och som sagt, det kom liksom aldrig igång någon ransonering på riktigt, det upphörde innan det riktigt börjat.
Farsan hade kvar ransoneringskupongerna när vi pratade om detta. Idag är jag ganska säker på att de har försvunnit i någon flytt eller så.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Palme var oentusiastisk när det gällde löntagarfonderna. Kjell-Olov Feldt tyckte de var "ett jävla skit". Det var LO som drev på.
Haha fin dikt det där. LO och sossarna är samma politiska organ. Speciellt på 70 och 80 talet.

Det var ju inte bara löntagarfonderna som var problemet även om de var det värsta. Vi hade över 50 procent bolagsskatt, galet hög marginalskatt osv.

Undrar vad som hade hänt om Palme inte blev mördad. Hade reformerna införts. Ingen som vet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag minns att ransoneringskort trycktes upp, men jag har inget minne av att de faktiskt användes. Wikipedia skriver att ransonering av (bl.a.) bensin infördes i januari 1974 och avskaffades under första kvartalet samma år, vilket tyder på att ransoneringarna aldrig kom igång eller eventuellt fanns under en mycket kort period.
Kan nog stämma. Jag tankade mopeden i Konsum sommaren -74 utan kuponger.

Där kommer vi oxå in på nått man glömt bort. Man stannade vid en bensinpump, lyfte handtaget och tankade, gick in i butiken och betalade. Det hela handlade om att folk var ärliga och betalade. Vår affär hade inte ens nått räkneverk inne i butiken, man fick själv berätta hur mycket man tankat.
Egentligen skulle kassörska gå ut och läsa av, nollställa, gå in o ta betalt, men de litade på folk istället.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Eftersom Anders inte kan avhålla sig ifrån politik, så får jag väl "citera" Ulf af Trolle
"...höga skatter? Det är inget problem, jag tjänar så mycket så jag får dra av allt...".
 
  • Haha
  • Gilla
Pel063 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Isakare Isakare skrev:
Kan nog stämma. Jag tankade mopeden i Konsum sommaren -74 utan kuponger.
Läser ni inläggen ovan?

"I januari 1974 infördes ransonering på energi i Sverige till följd av oljekrisen. Bensin såldes bara mot ransoneringskort, för eldningsolja till uppvärmning infördes särskilda kvoter och för elförbrukningen inrättades särskilda restriktioner. Begränsningarna blev kortvariga och avskaffades successivt fram till början av mars. Ransoneringen av bensin slopades redan efter tre veckor."

https://www.byggahus.se/forum/threa...t-de-har-funnits.423481/page-340#post-4547111
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
L lat skrev:
Eftersom Anders inte kan avhålla sig ifrån politik, så får jag väl "citera" Ulf af Trolle
"...höga skatter? Det är inget problem, jag tjänar så mycket så jag får dra av allt...".
Ja, det var ju det mest bisarra, att ju rikare du var, desto lättare var det att utnyttja systemet. Medan arbetar- och medelklass skattefuskade för att komma runt det.

Allt medan det ljögs friskt om solidaritet.

Det var inte bättre förr.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Eftersom Anders inte kan avhålla sig ifrån politik, så får jag väl "citera" Ulf af Trolle
"...höga skatter? Det är inget problem, jag tjänar så mycket så jag får dra av allt...".
Om inte annat höll Astrid Lindgren med Anders om att skatterna var lite höga på den tiden.
 
Har en kollega på jobbet som tjänstgjort i Afghanistan och nu är med i hemvärnet för att få panga lite på fritiden. Han har fått en AK4d, med Spuhr-stock och lite andra trevliga tillbehör så man kan bli tilldelad bra grejer även i hemvärnet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har en kollega på jobbet som tjänstgjort i Afghanistan och nu är med i hemvärnet för att få panga lite på fritiden. Han har fått en AK4d, med Spuhr-stock och lite andra trevliga tillbehör så man kan bli tilldelad bra grejer även i hemvärnet
'Saker som vi glömt bort att de har funnits' vad tänkte du på Malmgren?
 
Tills man själv, nära anhörig eller sina barn har behövt sjukvård tycker många det är höga skatter.
Har 2 ganska nära vänner som gnällt på skatter, bådas barn har behövt sjukvård som har varit fantastisk nu är det rätt ok att betala skatt åt dom...

Var vad det Sahlin sa, att det var häftigt att betala skatt :D

Men tyvärr går ju skattepengarna till mycket galenskap... Men även till mycket bra, det är lätt att glömma
 
  • Gilla
Pel063 och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
'Saker som vi glömt bort att de har funnits' vad tänkte du på Malmgren?
Ovan diskussion om hemvärnet och utrustning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.