Håller på och bygger ett badrum med en angränsande tvättstuga/pannrum. Tvättstugan är försedd med tätskikt på väggarna och badrummets väggar ska förstås också förses med tätskikt. För att det inte ska låta så mycket från tvättmaskin och värmepumpen in till badrummet vill jag isolera väggen (45x145mm reglar). Kan man göra det med tanke på att det blir tätskikt på båda sidor eller är det en big no-no?
 
R Ronny Larsson skrev:
Håller på och bygger ett badrum med en angränsande tvättstuga/pannrum. Tvättstugan är försedd med tätskikt på väggarna och badrummets väggar ska förstås också förses med tätskikt. För att det inte ska låta så mycket från tvättmaskin och värmepumpen in till badrummet vill jag isolera väggen (45x145mm reglar). Kan man göra det med tanke på att det blir tätskikt på båda sidor eller är det en big no-no?
Tvättstugan kräver tätskikt på golv och 10cm upp på väggnormalt
 
Johhhan
Vad jag förstått, bör det funka om man lägger till korslagda reglar, som medger fukttransport till väggyta med större genomsläpplighet för fukt (vanlig innervägg). Väggen ska ha stålreglar för att undvika organiskt material.

För att följa branschreglerna, ska en dubbelsidig våtrumsvägg fuktsäkerhetsprojekteras, dvs man ska låta en expert på fuktriskanalys utvärdera lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.