Är det fler som råkat ut för att hålen i IKEA:s stommar är borrade i fel höjd, eller inte alls?

Monterade vårt nya kök i helgen, och på en del (till ett "hörnkarusell"-skåp) fattades samtliga hål i ena änden av en bit. Vi lyckades på något sätt borra egna hål som hamnade precis där de skulle och med rätt mått, så det ordnade sig ändå. Men nu har vi upptäckt att i en av stommarna till fullutdragslådorna sitter hålen på fel höjd, vilket gör att skenorna till lådorna hamnar fel. Trist!

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak? Hur löste ni det? Just vad gäller utdragslådorna borde det ju vara ganska viktigt att de hamnar på m.m. rätt i förhållande till stommen och till varandra, antar jag?
 
Min erfarenhet av IKEA prylar är att om hål sitter fel så beror det på att man själv gjort något fel, typ vänt en bit fel eller liknande.

Om de verkligen sitter fel så måste du ju reklamera, det är icke trivialt att få dit hålen rätt för en utdragslåda.
 
Håller med dig, första reaktionen var att "vi måste ha vänt något fel"! Men dom sitter faktiskt fel, och hålen fattades verkligen på en annan bit.

Vi har skickat foton till IKEA förstås och dom bekräftar att det är en fabrikationsmiss, och vill ha fram leverantörsnumret. Men riktigt hur vi ska fixa det funderar dom (och vi) på idag. Måste i alla fall säga att de varit väldigt trevliga och hjälpsamma hittills.

Var mest nyfiken på om det är ett vanligt fel, för precis som du hempularen har jag innan detta bara råkat ut för att jag själv gjort fel när jag monterat, inte att det faktiskt varit fel på grejerna.
 
P.S. Att reklamera är ju inte heller så lätt i det här läget, när allt är monterat på plats, alla skåp fästa i varandra och i väggarna. Och el och vatten är draget. Någon lösning utan att flytta stommarna får det allt bli.
 
Annars brukar IKEA vara väldigt bra och snabba vid reklamationer. Senast var en flisa borta på ovansidan av tv-bänken vi köpt. Vi köpte den en fredag, jag ringde och klagade samma dag och på måndagen ringde det på dörren. Det var IKEA med en ny skiva. Otrolig service :)
 
Skruvade ihop två sådana skåp häromdagen, men mina var helt i sin ordning.. :)
Idag skall jag dock försöka få till luckorna, de har jag fått tillverkade av ett lokalt snickeri.. Antar att det kan bli lite meckande med just hörnskåp och hur jag skall göra infästningarna till gångjärnen!

Håller med om berömmen till IKEA:s reklamationer och byten, funkar alltid smidigt tycker jag.
 
För typ 10år sedan så var de inte speciellt bra, la ett laminatgolv där sista paketet hade felaktig nyans... artikelnummer etc var rätt, tagna ur samma hög... tog 3 månader x samtal till kundtjänst innan de konstaterade att det inte fanns några loggar på mina klagomål...(!) då brann det totalt för min del, diverse garantier om "PR" ordnade fram golvläggare på 48h, som fick riva ut och lägga in nytt. Plus lite andra ersättningar. (blir irriterad nästintill förbannad igen, renoveringslustan kan lätt få sig en knäck av motgångar... efter 3 månader är man inte sugen på att ens köpa en pensel...)

Så frågan hur du ska lösa detta, är det fabrikationsfel så ska de ha ett gäng köksbyggare där innan helgen för att smacka upp ett nytt kök. Plus ersättning för middagar ute. Mindre än så hade jag inte nöjt mig med. Ingen ide att vara "svensk" o göra om mitt misstag, att tro att någon ska ordna till det när man ursäktande ringer och förklarar att något förmodligen är fel. Där lösningen i bästa fall att du får ställa dig i kö till reklamationen med ett helt kök...

Sekreteraren till marknadschefen kan ta beslut på stående fot, med full befogenhet.
 
Nu är allt på plats, IKEA:s kundtjänst föreslog att vi skulle försöka vidga hålen någon/några mm uppåt, och det gick faktiskt!

...man vågar ju inte riktigt börja testa med sånt på egen hand, men på direkt uppmaning från skåptillverkaren är det ju en annan femma...

Måste återigen säga att uppbackningen från IKEA:s kundtjänst varit riktigt bra.
 
Jobbar med att tillverka Faktum-stommar och garderober åt IKEA och leverantörsnumret står på VARJE förpackning! :)
Förstår dock inte varför de skulle ha fram det innan de kan hjälpa er? Borra upp hålen brukar aldrig vara något problem och tyvärr så blir det ju fel på något skåp här och där då borrarna slits ut och hamnar snett... :)
Vi kan faktiskt inte kontrollmäta varje del för sig utan får ta stick-prover... :)
Lycka till med ditt nya kök!!!
 
musli30 skrev:
Jobbar med att tillverka Faktum-stommar och garderober åt IKEA och leverantörsnumret står på VARJE förpackning! :)
Förstår dock inte varför de skulle ha fram det innan de kan hjälpa er? Borra upp hålen brukar aldrig vara något problem och tyvärr så blir det ju fel på något skåp här och där då borrarna slits ut och hamnar snett... :)
Vi kan faktiskt inte kontrollmäta varje del för sig utan får ta stick-prover... :)
Lycka till med ditt nya kök!!!
Kuriosa som inte har med ämnet att göra: Vilket märke på era verktyg använder ni? Festool, Bosch, nåt annat?
Passar egentligen bättre under verktygsdelen i detta forum med denna fråga.
 
musli30 skrev:
Förstår dock inte varför de skulle ha fram det innan de kan hjälpa er?
Nä, det skulle dom inte heller. Vi fick hjälp på en gång, men dom ville gärna ha numret också, för att kunna följa upp det antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.