Hej! Bor i ett enplanshus med källare byggt 1967. Skulle nu vilja riva denna gulmarkerade vägg mellan kök och vardagsrum. Går det att utifrån nedanstående ritningar avgöra om väggen i fråga är bärande eller ej?

Ritning av enplanshus med markerad vägg mellan kök och vardagsrum för diskussion om bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritningar från 1967 med en gulmarkerad vägg mellan kök och vardagsrum för diskussion om bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för all input!
 
Nej, den gulmarkerade väggen är inte bärande.
De väggbitar som går i mitten på markplanet längs med långytterväggarna kan vara delvis ”bärande”.
Den längsgående väggen i källaren är en ”hjärtvägg”, den är bärande, eller ja, den kan ta upp mellanbjälklaget om skarvarna i mellanbjälkreglarna ger vika.


Vårt mellanbjälklag är några mm över hjärtväggen. Hjärtväggen är uppbyggd efter att spåntaket är monterat.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Om man börjar i källaren så har du en bärande 16 meter lång mittvägg i källaren som håller upp ditt golvbjälklag. Jag vet inte om du har siporex, betong eller träbjälklag, men en spännvidd på 7.7 meter indikerar att du har en hjärtvägg. Dessutom har du en kraftig vägg på 7.7 meter mitt i källaren, och den skulle kunna agera som lastupptagande vägg för marktrycket. Den hade förvisso inte behövt gå igenom hela huset.

Vad gäller takstolarna så _kan_ de vara byggda så att du inte behöver någon hjärtvägg på boplanet, dvs all last från taket går ner i långsidornas yttveräggar.

Men OM du har en hjärtvägg i boplanet som tar upp last så är det rimligen den väggen går rakt ovanför källarens hjärtvägg. som skär genom hela huset. Då kommer såklart frågan vad som stöttar upp takstolarna mitt i vardagsrummet och sovrummet som är 14,5m2. Har du någon synlig balk i vardagsrum respektive sovrum på 14,5 m2?

Den gulmarkerade väggen har ju inget stöd nere i källaren så mina fem ören är att den INTE är bärande, men lova, kan jag inte.

Allt detta är spekulationer och måste (tyvärr) kontrolleras genom att klättra upp på vinden. Takstolarna behöver undersökas. Det kan räcka som underlag, men en originalritning/dokumentation på takstolarna är ännu bättre.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
Om man börjar i källaren så har du en bärande 16 meter lång mittvägg i källaren som håller upp ditt golvbjälklag. Jag vet inte om du har siporex, betong eller träbjälklag, men en spännvidd på 7.7 meter indikerar att du har en hjärtvägg. Dessutom har du en kraftig vägg på 7.7 meter mitt i källaren, och den skulle kunna agera som lastupptagande vägg för marktrycket. Den hade förvisso inte behövt gå igenom hela huset.

Vad gäller takstolarna så _kan_ de vara byggda så att du inte behöver någon hjärtvägg på boplanet, dvs all last från taket går ner i långsidornas yttveräggar.

Men OM du har en hjärtvägg i boplanet som tar upp last så är det rimligen den väggen går rakt ovanför källarens hjärtvägg. som skär genom hela huset. Då kommer såklart frågan vad som stöttar upp takstolarna mitt i vardagsrummet och sovrummet som är 14,5m2. Har du någon synlig balk i vardagsrum respektive sovrum på 14,5 m2?

Den gulmarkerade väggen har ju inget stöd nere i källaren så mina fem ören är att den INTE är bärande, men lova, kan jag inte.

Allt detta är spekulationer och måste (tyvärr) kontrolleras genom att klättra upp på vinden. Takstolarna behöver undersökas. Det kan räcka som underlag, men en originalritning/dokumentation på takstolarna är ännu bättre.
Stort tack för svar! Nej, det finns inga synliga balkar i vardagsrummet eller sovrummet.

Hittar ingen originalritning på takstolarna. Men så här ser de ut. Går det att dra några ytterligare slutsatser med hjälp av dessa bilder?

Vy över vinden med takstolar och spånskivor, dåligt belyst och utan synliga balkar i bostadsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och träkonstruktion synliga på vinden utan synliga balkar i vardags-/sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion av takstolar med metallplattor i en mörk vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar på en vind med synlig isolering och en upphängd lampa, byggmaterial på golvet, utan synliga balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som våra takstolar.
Våra räknas som självbärande, men de sackar ner lite på mitten.
Vi har 7 meter spännvidd i vardagsrummet, det är tre takstolar utan någon vägg under.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Den gula väggen är med stor sannolikhet inte något som stöttar takstolarna. Väggen du vill riva går ju i parallellt med takstolarna - inte tvärs takstolarna. OM du sedan mäter från yttervägg till gul vägg, och sen gör samma sak uppe på vinden så är nog sannolikheten stor att den gula väggen går någonstans mellan två takstolar (ja, jag gissar hejvilt här).

Jag kan nog dra till med att takstolarna är självbärande, dvs endast vilar på ytterväggarna. Men som sagt, den detaljen måste en konstruktör verifiera. Om du INTE har någon balk som stöttar upp takstolarna som går i vardagsrummet så pekar mycket på att takstolarna är självbärande. Om så är fallet kan du gå bärsärk på alla innerväggar :)
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…

Bästa svaret

Ska man vara riktigt riktigt petig så behöver inte en utebliven balk i vardagsrummet betyda att takstolarna är självbärande. Den balken som eventuellt håller upp takstolarna i vardagsrummet kan sitta på ovansidan av takstolens underarm, inne på vinden.

Ritning av ett husplan med markerade väggar och anteckningar om balkar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Takstolarna av fackverkstyp innebär att inga mellanväggar på bottenvåningen är bärande. Tvärgående väggar är stabiliserande, men det gäller främst de som finns i mitten av huset.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Takstolarna av fackverkstyp innebär att inga mellanväggar på bottenvåningen är bärande. Tvärgående väggar är stabiliserande, men det gäller främst de som finns i mitten av huset.
Tack för svar! Förstår jag det rätt att de stabiliserande väggarna är de som går på tvären i förhållande till takstolarna, vilket alltså inte innefattar den gulmarkerade väggen?
 
Ja så är det i de flesta fallen, men man måste ju tänka efter lite själv också.
Det var därför jag gjorde en utläggning om olika möjliga scenarion där den gula väggen i värsta fall skulle kunna vara en stöttande vägg. Kanske inte just i ditt fall där det kan ses som nära nog osannolikt att den har någon sådan funktion.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
De stabiliserande väggarna är de som går parallellt med takstolarna. Den gula väggen står så nära gavelväggen att man inte behöver tänka på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.