Hej.
Jag ska bygga ett nytt kök i ett radhus från 1966.
Dom gammla skåpen är spikade i väggen och taket får att sitta på plats.

Det jag undrar nu är, hur sätter jag upp mina nya skåp bäst?
En kompis sa att man ska fästa skåpen i tvärgående reglar men det verkar inte finnas några sådana. Jag har iofs inte plockat bort gipset för att kolla, men det ekar oroväckande i tomt när man knackar i gipset.

Måste jag ta bort allt gips, spika dit kortlingar och på med nytt gips innan jag kan sätta upp skåpen? Eller kan man fästa skåpen i dom vanliga reglarna som är cc 60?

Tacksam för svar.
 
Borde man inte bara kunna sätta en längsgående list/regel precis under skåpen? Dvs en du fäster på längden i reglarna som finns bakom gipset, som man sedan "ställer" väggskåpen på, så att dom får ordentligt med fäste där tyngden hamnar.
Till detta använde vi en tunn 90graders metall-list som bara var 1x1 cm vilket försvann helt när skåp + dekorlist fanns på plats i min systers kök.
Sen fäster man ju bara skåpen i överkant med ordentligt pluggade skruv.
Tycker det känns tillräckligt i alla fall, men det viktiga är ju att få tag i reglar bakom gipset för listen.
Nu är jag varken snickare eller köksexpert, men så löste vi monteringen i ett kök med enkla 12mm gipsplattor för att det skulle hålla :)

Du har ju med största sannolikhet reglar med 60cm mellanrum bakom gipset, som håller dom på plats (reglar som går från golv till tak, och då 60cm mellanrum på bredden). Gå från "bägge håll" och mät 60, från ena hållet borde du kunna hitta reglar tycker jag... där kan man ju fästa en metalllist/regel.
 
GustavL:s tips fungerar ju bra. Beroende på skåpens bredd i förhållande till reglarna så kan det även fungera utan en list att ställa skåpen på eftersom väggskåpen även ska fästas ihop med varandra. Kan man träffa bra i cc 60-reglarna så sitter nog skåpen uppe.

Ett alternativ är att ersätta gipset (eller sätta utanpå det) med osb-skiva så blir det lite mer att dra i.
 
Tack för svaren.
Någon annan som har varit i samma situation?
Hur löste ni det?
Vore ju trist om skåpen trillade ner :)
 
Vanliga gipsplugg typp mollyplugg funkar faktiskt. Även om det känns tveksamt. Det är då mycket viktigt att man monterar dem med "specialverktyg" som drar ihop pluggen. Annars låter man ju ofta skruven göra det jobbet, men det blir inte lika bra.

Jag föreslår att du dels försöker sikta på de lodräta reglarna, där det inte går så kör du med mollyplugg. Sätt också för säkerhets skull en list under skåpen som de får vila mot.
 
Jag hade tvärgående entumsreglar som det gamla köket satt i, men den var ju på tok för låg då vi satte de nya överskåpen nästan vid taket. Så jag gjorde som föreslaget att jag satte en rejäl skruv i den stående regeln upptill i skåpet, en nertill och en i entumskortlingen, plus att jag såklart fäste ihop skåpen med varandra. Det borde sitta. "Den rejäla skruven" var väl en 4tums gissar jag, så den går nästan igenom den lodräta 2x3tumsregeln...
 
ett enkelt tips är att skära ut gipsen där dom nya skåpen ska fästas och ersätta det med 12 mm plywood eller 11 mm osb som du skruvar fast i dom stående reglarna
 
Fredrik.engdahl skrev:
ett enkelt tips är att skära ut gipsen där dom nya skåpen ska fästas och ersätta det med 12 mm plywood eller 11 mm osb som du skruvar fast i dom stående reglarna
Skär man nu bort gipsen kan man ju lika gärna lägga dit kottlingar på rätt ställe.
 
Upptäckte igår att det faktiskt sitter en spånskiva bakom gipset.
Träffa reglarna och tokskruva i spånet känns ju som en bra lösning.
 
snuttjulle skrev:
Skär man nu bort gipsen kan man ju lika gärna lägga dit kottlingar på rätt ställe.


du slipper ett moment nämligen skruva/spika dit kortlingar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.