Hej!

Vi köpte ett hus i augusti i år och tänkte höra vad som räknas som ”omfattande renovering” för att kunna värdera om huset tidigare än efter fem år. I besiktningsprotokollet beskrevs huset som ett totalt renoveringsobjekt då allt i huset var original från byggåret 1980.

Vi har nu bytt kök och planerar för att renovera båda badrummen och tvättstugan. Golvet har bytts på undervåningen. Skulle banken kunna gå med på en förhandsvärdering för att på så sätt kunna finansiera badrummen? Räknas kök + två badrum + golv + tvättstuga som omfattande renovering? Jag ska givetvis ringa banken och fråga men tänkte höra andras erfarenheter först.

God fortsättning!
 
Du kan värdera om hur ofta du vill. Det är bara det amorteringsgrundande värdet som inte kan uppdateras utan vissa villkor.
 
  • Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nej, det gör det inte. Har pratat med vår bank (Nordea) då vi är i samma sits (bytt kök, tre badrum, alla ytskikt..). Inte en chans var svaret. Det är bara stora tillbyggnader som gör att man får värdera om i förtid. Kan ju inte skada att fråga förstås.
 
Vi köpte ett hus 2020; installerade en murspis 2021 som enligt mäklarens omvärdering höjde värdet på huset en hel del. Vi kunde med den nya värderingen som grund lägga om lånen hos Länsförsäkringar och kom ut med lägre amortering än innan.

Så prata med banken, och kanske med flera banker.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad jag hört (SEB o Danskebank). Så är det endast stora utbyggnader som kan ändra på amorteringen. Iallafall de gränser som finns kopplat till belåningsgrad. Det ska väl vara en signifikant förändring. Har t.o.m. hört om folk som köpt riktiga ruckel, bombad ALLT med en firma och renoverar upp inne och ute. Huset är i princip helt nytt. Men då boytan är samma och allt är ”kosmetiskt och samma som innan” så har de inte fått värdera om huset.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag hört (SEB o Danskebank). Så är det endast stora utbyggnader som kan ändra på amorteringen. Iallafall de gränser som finns kopplat till belåningsgrad. Det ska väl vara en signifikant förändring. Har t.o.m. hört om folk som köpt riktiga ruckel, bombad ALLT med en firma och renoverar upp inne och ute. Huset är i princip helt nytt. Men då boytan är samma och allt är ”kosmetiskt och samma som innan” så har de inte fått värdera om huset.
Alltså vi vill ju inte ändra ränta eller så utan vi vill få ut pengar till att finansiera badrummen :)
 
N Nyahusägarn skrev:
Alltså vi vill ju inte ändra ränta eller så utan vi vill få ut pengar till att finansiera badrummen :)
Vad har ni för belåningsgrad och lönekvot idag?
 
N Nyahusägarn skrev:
Alltså vi vill ju inte ändra ränta eller så utan vi vill få ut pengar till att finansiera badrummen :)
Det borde inte vara några problem att låna lite mer då värdet lär ha ökat.
 
Vi har SBAB, inga problem att låna mer på huset för renovering osv. 2ggr har vi gjort det inom den här 5års perioden.
 
Hej!

Jag gjorde en omvärdering av mitt hus 2 år efter köp. Fick upp värdet med 400K. Allt jag gjorde var att ringa min bank (SBAB) och hade en värdering över telefon med dom tror kanske att jag hade fått lite mer om jag tog in en mäklare men hur som haver, detta var grattis och jag var nöjd för stunden.
 
N Nyahusägarn skrev:
Alltså vi vill ju inte ändra ränta eller så utan vi vill få ut pengar till att finansiera badrummen :)
det är skillnad på att belåna huset (öka sin belåningsgrad) och värdera om huset för att minska amorteringen. Som jag förstått det så är de frikopplade. Om du ligger på tvingade 2% amortering och vill öka lånet och ligger kvar på 2% amortering så är det säkert ok förutsatt att den ekonomiska kalkylen ser bra ut. Där kan ju både huset ha ändrats i värdering eller era löner ökat.

Men vill du behålla ditt lån men värdera om huset för att komma ner i 1% amortering så är det svårar som jag förstått det.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.