Okej. Huset är byggt och vi har bott i huset ett år. En av grannarna har överklagat handläggningen av bygglovsärendet då de anser att bygglovet innebär åtaganden som inte utförts av oss. Byggnadsnämnden samt länsstyrelen av avslagit grannens överklagan och anser att den är grundlös.

Vi vet att grannen kommer att driva fallet vidare till högsta instans eftersom grannen gjorde samma sak när fastigheten på andra sidan om honom byggdes (utan lycka).

Vi har en ansökan om bygglov för garage och carport inne, men är övertygade om att grannen överklagat både storlek och placering (trots att det är minsta modellens garage). Vi hoppas dock på lite rättvisa där eftersom grannens egen carage och carport är placerade näramare vår tomt än tillåtet, samt att det överskrider maximal byggyta för tomten. Så, eftersom grannen byggt så tror vi att även vi kommer att ha viss lycka hos nämnden.

Problemet kvarstår dock: Vi har grannar som härstammar från ett mycket varmt ställe och nu har de rustat till krig. Utöver att de överklagar allt vi gör har de nu börjat markera sitt missnöje mer konkret. Trots en stor tomt, som de inte använder, travar de sopsäckar och högar med trädgårdsavfall på tomtgränsen mot oss (inget staket finns). Uppenbarligen í avsikt att illustrera sitt missnöje.

Vad fasen skall vi göra?

Vi har provat allt: Anpassat husets ritning efter grannens önskemål. Kommit med olika förlag om lösningar med det han nu överklagar gällande vårt bygge - inget duger. Han vill uppenbarligen bara vara tvärtemot.

Ett staket får vi bygga utan bygglov, och så skall göras. Men vi vill ha något liknande spalje mot delar av tomtgränsen också för att skärma av grannen. Men att ansöka om ett bygglov är inte aktuellt (se ovan!). Och kommunen tycks inte kunna ge riktlinjer för vad som får byggas i tomtgräns utan bygglov (utöver staket).

Nån som har en kreativ ide? Alla tips mottages tacksamt oavsett om det gäller spalje eller grannbehandling.... ;-)

Tilläggas skall att vi bor centralt i en stad i ett område med tät bebyggelse. Grannen hävdar i sina överklaganden rätt till privatliv: d v s ingen skall ha insyn på hans gård och detta skall vara möjligt utan att plank eller spaljéer hindrar insyn. (Jag antar att han anser sig unik eftersom ingen annan i staden åtnjuter denna förmån).
 
Du kan ju plantera några lagom snabbväxande buskar. Vill du jäklas tillbaka så kan du ju välja något som blir 4-5 m höga. Annars borde det väl räcka med tytp 2m, för att slippa insyn.
 
lindansare skrev:
Trots en stor tomt, som de inte använder, travar de sopsäckar och högar med trädgårdsavfall på tomtgränsen mot oss (inget staket finns). Uppenbarligen í avsikt att illustrera sitt missnöje.

Vad fasen skall vi göra?
Tråkigt med en sådan där granne. Hursom, sopsäckar kan vara en sanitär olägenhet som kommunen säkert efter en anmälan kan anmoda dem att ta bort. Jag utgår från att kommunen också är lite less på vederbörande och kan bli på "er" sida i denna konflikt.

När det gäller insynsskydd så rekommenderas en häck. Det behövs inget bygglov för den, och beroende på höjd och tjocklek bildar den ett effektivt insynsskydd.
 
Ett sista desperat försök kan ju vara att bjuda in dem och ha en riktig röjarfest, ta även med andra grannar för det kan ju lätta upp stämningen lite.
Det kanske är det som skall få stämningen att lätta lite.
 
Detta har avhandlats i många andra trådar om grannosämja och i varje tråd konstateras att ju trevligare man själv blir och ju mer man försöker vara den andre till lags desto mer "skit" får man :(
 
Och jag brukar i dessa trådar dra mitt mantra, att vissa försöker alltid att sätta sig på andra i den mån det går. Men om man står upp mot dem och håller emot så brukar de rikta sitt intresse mot någon svagare... Någon stans går dock gränsen till psykopater, som inte är så trevliga att ha att göra med, allra minst om de upplever att någon hotar deras intressen...

Jag läste någon stans om forskning om framgångsrika strategier när det gällde att hantera den här typen av konflikter (dock ur arbetsplatssynpunkt), kontentan var att om någon är otrevlig mot dig och försöker sätta sig på dig, så ska du sätta mot hårt från första stund. Men i samma ögonblick som de visar en vänlig handling så ska du svara med samma mynt.
 
En häck som sagt verkar vara en lösning, och då kanske helst en vintergrön, t.ex. thuja, växer fort och kan skärma av rejält. Sen tycker jag att ni också borde kolla av med kommunen hur avfall och sopsäckar får placeras på villatomter. Har grannen annars några konstruktiva förslag på lösningar, eller är det bara klagomål? Om han nu tycker att nåt är fel så be honom att ge ett förslag på hur nåt skall lösas, och kanske något konstruktivt kan komma utifrån det sedan när han få sätta sig in i problemet. Man antar ju att de flesta människor är sådana man kan resonera med, även om det ibland verkar finnas en del som bara tänker på sig själva.
 
Upplagring av sopsäckar har kommunen normalt inte tid att bekymra sig över. Det skall gå väldigt långt innan de ingriper mot sådant.

Däremot så skriver de ganska omgående ett brev där "brottslingen" får en chans att bemöta kritiken. Att anmäla sådant förvärrar bara konflikten.

Nu beror det väl iofs på va det är i säckarna, om det är hushållsopor så blir väl laäget lita annorlunda. Fast det vanliga är väl att det handlar om trädgårdsavfall.
 
Vad ni än gör så låt inte grannen diktera vad och hur ni ska bygga. Att ni inte kommer få tillåtelse att bygga närmre tomtgräns än brukligt är ju självklart men utöver de så kan de väl överklaga tills korna kommer hem. Annars slutar det bara med att ni fortfarande har osämja med grannarna *och* ett för litet garage på fel ställe. Kanske flyttar de dessutom snart och då har ni kvart ert garage.

Vi hade riktigt vidriga grannar på vårt sommarställe och gav vi dem lillfingret tog de hela handen. Vi gav deras barn tillåtelse att gena över vår tomt som låg mellan deras och stranden. De tjänade kanske 100 m gångväg på detta. Sommaren efter så gick hela släkten över vår tomt och släpade sina vindsurfingbrädor och båtar över vår uteplats fem gånger om dagen och de hade röjt upp en bred gång i buskaget mellan deras tomt och våran, där barnen tidigare hade krupit genom. Fanns inget vi kunde göra och de struntade blankt i vad vi sa. De stod även och spolade ur sina latrintunnor vid (och framförallt över) tomtgränsen. Vad vi skulle ha gjort istället för att låta barnen gena var att sätta upp taggtråd... Den familjen hade verkligen 666 i pannan allihopa och minsta vänlighet mot dem gjorde bara allt värre.
 
Grannar av den här dimensionen brukar gå under benämningen "konfliktparasiter" , alltså : de mår inte bra om de inte mår dåligt...

De finns överallt, på arbetsplatser, som grannar - tja de är som kirs-kål... :) Jag har inga problem med våra grannar just nu, men vill ändå ha ett insynsskydd - och har snackat med grannen om detta. Då hans tomt ligger betydligt högre än vår har de full insyn över vad vi hittar på och inte. Inte för att vi gör några skumma saker i trädgården, utan kanske för att vi vill vara lite privata och kunna njuta av vår egen trädgård utan att minsta rörelse registreras av grannar. Så vi har dels satt en ligusterhäck (blir väl om den får växa fritt ung 3 meter hög om 20 år, måste klippas och donas med så den är snygg) av avklipp från en annan grannes liguster - det är bara att peta ner grenarna i jorden på höstkanten, billigt och enkelt, - och dels skärmat av uteplatsen med en tujja-häck där vi från början köpte stora plantor 150 cm höga. Billiga var de inte (300:-/st, cc mått för stora plantor 70 cm), men de ger redan nu ett bra både vindskydd och ser trevligt ut, - ÄVEN för grannen som berömt den och verkar nöjd och glad! Alternativet var ett trist plank.

Tidigare funderingar som bitvis verkade omöjliga har jag löst med att snacka med grannarna, fråga vad de tycker och sedan om möjligt kompromissat ifall det gått. Jag har också bett att få komma över på deras tomt och uteplats och se på vår tomt därifrån, och se vad som kanske kan upplevas som störande för dom, sådant vi inte tänkt på men kanske kan ändra på. Deras hus är ju helt nybyggt, så där har det inte växt något ännu som jag behöver förhandla med dom om.

Men konfliktparasiter är av en annan kaliber, så mitt tips är inte billigt men kanske ändå det bästa: häck. Vill du det ska växa snabbare och inte vara vintergrönt kan du ju köra med syrenhäck. Ligustern är förresten INTE vintergrön.
 
Tack för engagemanget!
Ja - att resonera med vederbörande är ju uppenbarligen inte möjligt. Att överhuvudtaget föra en konversation med vederbörande är nästan omöjligt. Vår senaste konversation löd ordagrant såhär:

Grannen: Ni har lovat att insynsskydda ert fönster.
Jag: Vi har insynsskyddande glas som inte går att se ut genom.
Grannen: Jag uppfattar det inte så.
Jag: Det finns inget att uppfatta. Det är insynsskyddande glas.
Grannen: Jag uppfattar det inte så.
Jag: Kom in och titta så ser du att det är en sådan glasruta.
Grannen: Jag uppfattar det inte så.

Alltså; Grannen följer inte direkt normerna för hur ett samtal normalt går till. Det är svårt att prata med människor som bara upprepar en enda fras.

Vad gäller att anmäla grannens avfallshögar är det nog en ganska dålig idé. Grannen är lite bakslug och vill säkert provocera fram en reaktion som han på något sätt vinner på. Alterantivt kommer även ärendet med soppåsarna att nå kammarrätten.

Tack föt tipsen om häckar. Jag skall kolal upp lite hur de ser ut och hur snabbväxande de är och så. Ett staket är annars det som lockar mest. Helst ett plank eftesom det skulle innebära att grannen har plank på alla sidor om sin gård och plötsligt skulle hans går se ut som bakgården på Hall och det skulle bereda mig visst nöje.

Det lilla luriga med konflikten är att en anledning till grannens ilska över allt och inget förmodligen är att grannen tvingades hugga ner hela sin trädgård när vi köpte tomten. Grannen hade utökat sin tomt med två meters bredd och på denna remsa odlat upp häck, småträd och buskar under tio års tid. Så starx innan lantmätaren kom var han ute och högg ner allt för att inte lantmätarens kulle upptäcka försyndelsen. Så grannen har alltså pga oss blivit av med allt han odalt upp på "sin" tomt. Det gör honom förmodligen lite irriterad. "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" passar alltför bra i sammanhanget.

Annars så är vår granne, precis om ni säger, lite noga med hur man bemöter honom. Vissa veckor skall man tydligen ignorera varandra men andra veckor är det vansinnigt viktigt att häsla med en glad ton, i annat fall blir grannen rätt gramse. Det gäller att vara flexibel.
 
lindansare skrev:
Grannen: Ni har lovat att insynsskydda ert fönster.
Jag: Vi har insynsskyddande glas som inte går att se ut genom.
Grannen: Jag uppfattar det inte så.
.....
Jobbigt med sådana grannar.

Men jag förstår inte. Ska DU ha fönsterglas som inte går att se UT genom för att du inte ska se över till honom? Låter lite bakvänt.
 
Japp. Precis så är det. Min granne kräver i x antal skrivelser att min fastighet inte skall ha fönster som vetter mot hans fastighet för det kränker hans privatliv (i centrala staden!). Han vill ha en ostört uteplats (i centrala staden!). Bygglovet tar ingen hänsyn till grannens åsikt, men eftersom en del av huset står närmare grannens tomt än detaljplan medger så har vi lovat grannen och byggnadsnämnden att se till att just detta fönster är insyns/utsynsskyddat. Grannens överklagandekarusell handlar dock om att han vill att vi insynsskyddar alla fönster som vetter mot hans fastighet.
 
Min granne har inga som helst problem med att jag ser hans uteplats från en av mina uteplatser eftersom han då "ser mig samtidigt". Osar lite paranoia....

Det som är ännu lustigare i sammanhanget är att min granne endast mycket sparsamt bor i huset under maj - september eftersom grannen har ett annat sommarboende i närheten av staden. Så det privatliv som kan kränkas finns i praktiken inte.
 
JAg måste bara fråga är det i ett villaområde ni bor???
Om så, så kan man ju undra vad i HEL...TE din granne tänkte med, om alls...
För om man bor i ett villaområde så är det ju bara att gilla att man SER IN till grannen från ett fönster.

Som exempel har jag två våningar och nedanför så är det enplans, om min granne nu inte ville ha INSYN, så är det ju helt fel ställe att bo på.

Då kanske det vore bättre med en stuga i urskogen...

Sedan så kanske jag inte fattar det, men tycker din granne vekar lägga sig i lite VÄL mycket om hur ert hus ska se ut och inte!!!
Vore det inte på tiden att kommunen talade om att han kanske ska sköta sitt och inte lägga sig i en massa saker som han inte har med att göra...

Att han skulle vara sur över att han blev tvungen att hugga ner det han odlat under tio år kan jag inte förstå... Han VISSTE ju om att han lånat marken, och jag kan inte se att det är fel med det, OM man också är införstådd med att när ny ägare kommer så får man släppa ifrån sig det man lånat. men det kan ju vara svårt för en del.

Ja ja jag avundas dig INTE, och i dessa fall känner jag att det är skönt att jag INTE byggt eget hus än!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.