Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
D Dayangel skrev:
Rätta mig gärna med bättre källor nu om jag har fel. Men vetenskap och myndigheter är väl helt överens om att det är mängder av alla vaccinerade, alltså den större delen av befolkningen, som sprider smittan mest just nu. Ovaccinerade sprider mer per capita absolut, men samhällsspridningen sker av "alla". Stäng ner igen och dra tillbaka alla pass som Finland, det är det enda rätta.
De flesta insatta är överens om att en ovaccinerad sprider smitta mer än en vaccinerad.
Göra som Finland...ja kanske det vore bra?
Förstår inte folk som absolut måste åka på nöjesresor utomlands under pandemin.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
De flesta insatta är överens om att en ovaccinerad sprider smitta mer än en vaccinerad.
Göra som Finland...ja kanske det vore bra?
Förstår inte folk som absolut måste åka på nöjesresor utomlands under pandemin.
Jag motsade inte detta. Men eftersom majoritet nu är vaccinerade så är det tillika dom som också driver smittan, inte i huvudsak den minoritet som är ovaccinerad.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Vi läser nog lite olika.
Det jag ser är att det faktiskt är han som kallar andra ointelligenta etc och får sen tillbaka lite.
Han skulle heller inte ta råd från någon undersköterska eller vad det var (lite jobbigt att leta rätt på exakt skrivning på mobilen). Personen var visst inte undersköterska utan läkare.
Inte för att det spelar någon roll, både läkare och undersköterskor behövs och båda har troligen betydligt bättre koll i medicinska frågor än DanielF, men framförallt visar han upp en vidrig människosyn med sådana inlägg.
Stämmer delvis... låt mig förklara.

En av ovanstående personer försökte förklara för mig att de han påstod skulle "normalbegåvade" personer förstå. Där började den striden, jag kommer inte vända andra kinden till.

Person 2 "läkaren" hade en uppfattning att alla som jobbar inom vården har bättre kunskaper om Covid än andra personer per automatik. Sen började han vifta med sin titel, dvs att han var läkare. Jag förklarade att alla yrken har bra och dåliga yrkesmän och att en titel förutsätter inte att man kan leverera goda råd.

Jag kastar aldrig den först stenen, men jag kastar tillbaka.

Att jag inte anser att vårdpersonals (undersköterska i detta fall) råd trumfar min egen bedömning betyder inte att jag har en vidrig människosyn. Har jag en vidrig människosyn om jag inte tar Kalles Bygg och måleri AB's råd om hur jag ska måla ett porträtt till en konstutställning?
 
S
F frasen_36 skrev:
De flesta insatta är överens om att en ovaccinerad sprider smitta mer än en vaccinerad.
Göra som Finland...ja kanske det vore bra?
Förstår inte folk som absolut måste åka på nöjesresor utomlands under pandemin.
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
 
MaxHugo
S DanielF skrev:
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
Du har helt rätt. Inte bara de, största delen bil olyckor senaste månaderna har varit av vaccinerade medborgare :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
pmd och 9 till
  • Laddar…
J
D Dayangel skrev:
Jag motsade inte detta. Men eftersom majoritet nu är vaccinerade så är det tillika dom som också driver smittan, inte i huvudsak den minoritet som är ovaccinerad.
Det är dock fortsatt de ovaccinerade som står för större delen av sjukhusbelastningen... som är själva orsaken till att smittspridningen har sån betydelse....
 
  • Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det är dock fortsatt de ovaccinerade som står för större delen av sjukhusbelastningen... som är själva orsaken till att smittspridningen har sån betydelse....
Hur många av dem som ligger där kan ej ta vaccinet pga. Andra sjukdomar?
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det är dock fortsatt de ovaccinerade som står för större delen av sjukhusbelastningen... som är själva orsaken till att smittspridningen har sån betydelse....
Det motsades inte heller. Jag bemötte bara frasen om att det uttryckligen bara var de ovaccinerades fel att smittan fortsätter spridas.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
S DanielF skrev:
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
Även högerhänta
 
Fairlane Fairlane skrev:
Skojar du nu eller? Vaccinet är väl uttestat, mycket mer än många andra vaccin och mediciner.
Vaccinet är sedan länge godkänt. Det har varit godkänt i EU sedan ett år tillbaks, och har aldrig varit nödgodkänt i EU. I UK och USA nödgodkändes det lite tidigare, men även där har det nu varit godkänt länge. Jösses att den myten aldrig dör...
Fairlane Fairlane skrev:
Skojar du nu eller? Vaccinet är väl uttestat, mycket mer än många andra vaccin och mediciner.
Vaccinet är sedan länge godkänt. Det har varit godkänt i EU sedan ett år tillbaks, och har aldrig varit nödgodkänt i EU. I UK och USA nödgodkändes det lite tidigare, men även där har det nu varit godkänt länge. Jösses att den myten aldrig dör...
Det är väl inget att bråka om men godkännandet är sk "villkorat godkännande" vilket i sig betyder att det är godkänt 1år i taget om vi nu kollar pfizer tex. Mer information väntas kring verkan och biverkningar o annat då man inte riktigt vet tillräckligt. Samma tillvägagångssätt sker på vissa andra läkemedel med. Tillståndet kan dras in ifall något tokigt visar sig. Jag är inte så intresserad av detta visserligen, dock finns allt att läsa hos läkemedelsverket för den som vill. Nödgodkännande använder inte EMA utan nyttjar rutinen "villkorat" i fall man ser att det är bråttom.
Egentligen blir ju då slutsatsen att "mer information väntas". Juli 2024 skall slutstudien vara klar på pfizer. Men visst kan det vara bra ändå men vi vet inte allt än bara... Grejen med detta vaccin är väl det att så väldigt många får detta vaccin medan andra villkorade läkemedel ges till mindre grupper. Visst har jag vaccin i kroppen men visst är lite otrevlig tanke om någon miss visar sig.
 
S DanielF skrev:
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
Det är korrekt, men vad vill du ha sagt med det?
Precis som att folk MED körkort står för ett större antal trafikolyckor än folk UTAN körkort - är det ett argument för att avskaffa körkort kanske???
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
Ovaccinerade sprider mer och belastar sjukvården mer.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är korrekt, men vad vill du ha sagt med det?
Precis som att folk MED körkort står för ett större antal trafikolyckor än folk UTAN körkort - är det ett argument för att avskaffa körkort kanske???
Tror Daniel, precis som jag, lutar mer åt Finlands exempel.. avveckla vaccinpassen (inte vaccinet) eftersom smittan fortsätter spridas, om en i kanske lite olika grad, oavsett om du är vaccinerad eller ovaccinerad. Det är ju ren idioti att låta folk stå packade som sillar inne på krog m.m. bara för att dom visat upp ett pass.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
Det är många som rättat dig när du haft fel, det har inte funkat hittills…
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det är många som rättat dig när du haft fel, det har inte funkat hittills…
Precis. Man kan vända till vilka siffror man vill. Tex dör fler som hoppar ut från flygplan med än utan fallskärm.
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.