Hej,

Håller på med köksrenovering och tänkte testa på att kakla (för första gången) mellan bänkskiva och väggskåp. Men behöver lite tips…

Elektriker har varit här och dragit fram för eluttag som ska sitta på den kaklade väggen (infräst). Så från väggen som ska kaklas kommer sladdarna ut så att säga. Elektrikern har inte satt några dosor eller liknande, utan kommer och gör klart när väggen är klar. Men hur ska jag kakla kring sladdarna?
 
  • Elledningar sticker ut från en vägg som förberetts för kakling, utan dosor installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga elektrikern.
Om det skall sitta vägguttag där så räcker det med ett hål för kablarna i en kakelplatta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nja.. du säger att uttaget ska sitta infräst? Det tolkar jag som att det borde sitta en dosa där, och det borde isåfall göras innan kakling. Nu är det förberett för utanpåliggande uttag skulle jag säga, och då räcker det med hål för sladdarna
 
Är det vinkeln mellan vägg och överskåpets undersida vi ser? Då är det sannolikt alldeles utmärkt förberett för en hörnbox, som ju är en form av utanpåliggande uttag. Ett hål på 16-20 mm att dra kablarna igenom så nära underskåpets undersida som möjligt blir perfekt!
 
Tack för svar pjkw och nyrostad!
Det stämmer att det är överskåpet man ser och det är tänkt för utanpåliggande uttag (dålig beskrivning av mig).

Då ska jag satsa på att göra hål i kaklet för sladdarna. :)
 
tommib
N Nyrostad skrev:
Är det vinkeln mellan vägg och överskåpets undersida vi ser? Då är det sannolikt alldeles utmärkt förberett för en hörnbox, som ju är en form av utanpåliggande uttag. Ett hål på 16-20 mm att dra kablarna igenom så nära underskåpets undersida som möjligt blir perfekt!
Nej, det blir det inte. Flexslangarna ska nämligen gå in hela vägen i hörnboxen. Det ser ut som att man antingen måste ta upp två hål i kaklet (och hörnboxen, om den nu räcker ner till det nedre röret) eller att man får montera ett stående utanpåliggande uttag där. Man kan också byta enkelledarna mot kabel och då går det bra att kabeln ligger fritt sista biten till hörnboxen.

Har det verkligen praktisk betydelse? Kanske inte men det är fel att dra lös FK bakom kaklet. En seriös elektriker vet detta. Fråga elektrikern hur hen har tänkt att det ska installeras ett uttag där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.