E
Vi planerar att bygga om det gamla bykhuset till en bastu. Nu är det en ofodrad byggnad med en rostig skorsten till det gamla bykkaret, men behöver man göra så mkt egentligen för att det ska fungera? Vi tänkte köpa ett vedeldat aggregat och för min del räcker det med bastun så kan vi duscha i huset, men sambon vill att vi bygger duschavdelning och omklädningsrum när vi ändå håller på.

Vad isolerar vi väggarna med och räcker det med att lägga trall på det befintliga betonggolvet om vi målar det eller ska vi isolera golvet med? Vilka krav är det på fönster i bastun, räcker det med vanligt glas eller finns risken att temperaturskillnaderna knäcker det om man bastar på vintern?
 
Klart ni ska ha tvättplats (dusch är inte nödvändigt) och omklädningsrum. Lösa trallar och omålad betong. Väggarna reglas och isoleras med gullfiber eller liknande. Finns innertak isolera där också eller spika upp ett innertak. Sätter du panel på väggarna se till att det inte går ner till betonggolvet, snesåga panelen dertill så du får en droppkant. Jag har bara vanligt fönster i min bastu och det håller.
 
Hemmakatten
I ett hus som bara fungerar som bastu behövs ingen isolering!! Pm man har ett omklädningsrum så kanske man vill ha det. Men normalt sett för en fristående bastu, oavsett om den används på vintern och/eller sommaren, så skall ingen isolering användas. Om man har två rum, bastu och relax, kan man ha bastuugn i bastun och öppen spis i relaxen. Det blir varmt på mindre än en timme. Isolering i ouppvärmda hus rekommenderas ej.
 
Ska ni ha rinnande vatten behövs nog isolering och uppvärmning så inte rören spricker. Å andra sidan kan ni nog slippa det om ni hade tänkt er en enklare lösning med vatten från trädgårdsslangen eller liknande.

/fredrik
 
tussee skrev:
Klart ni ska ha tvättplats (dusch är inte nödvändigt) och omklädningsrum. Lösa trallar och omålad betong. Väggarna reglas och isoleras med gullfiber eller liknande. Finns innertak isolera där också eller spika upp ett innertak. Sätter du panel på väggarna se till att det inte går ner till betonggolvet, snesåga panelen dertill så du får en droppkant. Jag har bara vanligt fönster i min bastu och det håller.
Omålad betong ger efter ett tag dålig lukt eftersom det kryper ner smutsvatten i betongens porer.
 
Där har du nog rätt Bror men detta att måla brukar innebära att det smyger ner vatten och sedan flagnar snart färgen.
Nu gissar jag men en fuktspärr (flytspackel) eller liknande kanske skulle vara en lösning, någon som vet?
Nog skulle jag föredra en isolerad bastu men med tillräckligt stort aggregat och gott om ved så kan man spara isolering.
 
Lägg en klinker/stenyta på betonggolvet så blir det snyggt och hållbart, samt lätt att hålla rent. Använd mörk fog.
 
Det är nog bäst att börja med en fuktspärr och välja frostsäker klinkers.
 
Försök bara inte att använda flytspackel som fuktspärr...
 
OK, jag trodde att dagens golvspackel hade funktionen av en fuktspärr. Hur gör man annars ?
 
K
De flesta golvspackel tål inte ens vatten så stirra dig inte blind på namnet.
Inte heller alla går att måla eller lämnas "öppna" utan måste beläggas.
 
E
Vad roligt att tråden fanns kvar lagomt tills jag satte mig ner för att försöka hitta mer info om bastubyggen. :)

Det gamla bykhuset är en helt fristående byggnad och vi har en grävd brunn intill där vi planerar att ha en dränkbar pump för att kunna vattna trädgården på sommaren och för ev dusch när vi bastar. Det står en jättestor, gammal varmvattenbererdare i bykhuset som vi ska slänga ut innan vi sätter igång med byggandet och vi skippar nog som sagt isoleringen eftersom det inte används annars.

Eftersom vi ska ha vedeldat så kommer vi att kolla efter olika lösningar där man värmer duschvattnet mha värmen från aggregatet, vi kommer även att tömma beredaren efter varje gång så tanken är inte att det ska stå något vatten i varesig rör eller behållare när bastun inte används. :D

Verkar det vettigast att lägga först klinker på golvet och sedan trall så man slipper kalla golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.