Går i tankarna att öppna upp mittendelen av huset men det jobbiga är att det är en trappa där plus bärande väggar i sutterängplan(tror jag, markerade dem i bifogad bild, grön färg)... Så som jag förstått, om man ska öppna upp blir det mha balk och kanske förstärkning men vi blir ändå inte av med trappan ner i mitten om man nu inte gör en lucka och det blir ändå rätt opraktiskt...

men.. om vi kan bygga förstärkningen ifrån grunden på källarplan upp takstol mha cylinder eller stående balk och förstärka, kanske det skulle vara möjligt att i steg 2 bygga en spiraltrappa runt den bärande balken. kanske helgalen ide men vad tycker du? är det genomförbart?
 
  • Ritning av husplan med markerade bärande väggar och förslag på spiraltrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var vill du ha det nya trapphålet? Vad består bjälklaget av, trä eller betong?
 
J justusandersson skrev:
Var vill du ha det nya trapphålet? Vad består bjälklaget av, trä eller betong?
vill placera nya trapphuset där den röd-molningen är, så nära murstocken som möjligt, huset är från 1956 med källare. Bjälklag (om jag förstår terminologin rätt) är i trä.
 
Oberoende av om bjälklaget är av trä eller betong behövs någon typ av förstärkning runt trapphålet. Att en förstärkning skulle vila på trappspindeln är kreativt men inte praktiskt. Det går säkert att lösa i ditt fall men för att veta hur måste man krypa mycket närmare detaljerna. I ett souterränghus från 1956 skulle jag ha svurit att bjälklaget var av betong, men trä är lättare att hantera så det är ingen nackdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.