Köpte en Huskvarna diskmaskin från Elektrostore i höstas (eller igentligen i somras, men leveranstiden blev löjlig).

När jag hämtade den så skulle de av någon anledning skicka kvittot på posten senare, det kom aldrig (har inte tänkt på det förrän idag).

Idag larmar maskinen att läckskyddet har löst ut. Börjar jaga kvittot, inser efter en stunds letande att jag aldrig fick något kvitto. Börjar leta telefonnummer till Elektrostore för att ringa imorgon.

Och efter lite sökande på nätet visar det sig att de konkat ganska nyligen.

Nu funderar jag, är garantin på Huskvarna en fabriksgaranti som borde gälla även om butiken gjort KK, eller kan jag glömma garantin oavsett om jag hittar kvittot eller ej?
 
Och en olycka kommer aldrig ensam. Vårt kylskåp, även det Huskvarna fast inköpt på Elgiganten tidigare verkar också hålla på och rasa just idag. Temperaturen åker berg o dalbana och ett relä ligger och klickar hela tiden (eller ca 30min åt gången, då går tempen upp till det dubbla, sedan jobbar den ner den igen på någon timma, och så upprepar det sig).
 
Jag handlade precis innan konkursen till bra pris - och skulle även jag få kvittot hemskickat per post - fick dock inte det. Har dock ett handskrivet kvitto. Ska man vända sig till konkursförvaltare eller företaget som tillverkat hällen, i detta fall Electrolux? (utifall den skulle gå sönder..)
 
Har varit i kontakt med Elektrolux service. Skall inte vara ngt problem med Elektrostore och garanti, de tittar på serienumret på maskinen. Får man bara hoppas att ingen legat och tjuvhållit på maskinen i ett par år.

Men efterssom det var ca 20v lev. tid så borde det inte vara så.
 
När jag hade samma problem med min Elux-diskmaskin så fick jag hjälp via telefon. På den maskinen var läckskyddet en "svamp" som blivit blöt och därför löst ut. Genom att torka svampen och den "tallrik" som fångade upp vattnet så gick maskinen igång. Jag fick tipset eftersom jag (precis som du) är ganska hemtam när det gäller maskiner och el. Dock är detta msakinberoende; det finns modeller med icke-reversibla skydd (som måste bytas).

Detta problem var ganska vanligt eftersom folk ofta öppnade maskinen när den var igång och då kunde det rinna lite vatten på sidan/bakom luckan. Numera är jag mer försiktig, inget problem på flera år!
 
Jag kommer helt klart att observera noga hur han gör för att återställa skydet (om vi nu antar att den inte faktiskt läcker).

Efterssom de ändå skall fixa kylskåpet så måste han ju hit i vilket fall som helst.
 
Det här med att elektrostore inte skickar kvitto och verkar sätta det i system är ju lite lustigt.

Undrar om de fifflar över köpen till sitt nya bolag.
 
hempularen skrev:
Och en olycka kommer aldrig ensam. Vårt kylskåp, även det Huskvarna fast inköpt på Elgiganten tidigare verkar också hålla på och rasa just idag. Temperaturen åker berg o dalbana och ett relä ligger och klickar hela tiden (eller ca 30min åt gången, då går tempen upp till det dubbla, sedan jobbar den ner den igen på någon timma, och så upprepar det sig).
Exakt det felet hade jag för några veckor sedan på en Husqvarna QR2210A.

Felet kostade för mig(hade ingen garanti kvar) 2000 att fixa. Kretskortet hade pajat.
Har dock kontaktat husqvarna om detta då jag tycker det är helt orimligt att ett kretskort skall gå sönder i en kyl man haft i drygt 2 år. Det va trots allt ingen lågbudgetkyl vi valde.
 
Det är just den kylen vi har också, 1,5 månad garanti kvar.
Lät på killen som tog emot servicesamtalet som han kände igen beskrivningen.
 
Nu under helgen så har kylen lagt av helt, reparatör skall komma på Tisdag. Vi överlever med en 12V kylbox för tillfället.

Diskmaskinen började fungera av sig själv igen, hade tydligen torkat upp. MEN efter 5 minuters diskning så var det dags igen, larmet gick. Så troligen är det en riktig läcka i den.

Helt klart sista gången jag köper Huskvarna eller något annat elektrolux märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.