Hej,

vi har nyss köpt hus. I beskrivningen av köpet står det hus med uppvärmt garage.

nu har vi flyttat in och upptäcker att värmepumpen inte är fungerande i garaget.
säljare säger att pumpen fungerade när han städade ur garaget men vi har inte sett att den fungerat sedan inflyttningen…

vi har anlitat tekniker som kom och utdömde värmepumpen direkt på plats. Den fungerar inte och är av äldre standard.

Nu har vi alltså köpt ett hus som inte stämmer med beskrivningen av köpet. Är det inte rätt?

mäklare hänvisar oss nu till att kontakta Mäklarsamfundet?

Någon som vet hur vi skall gå tillväga i detta? Vi köpte huset nyligen.

Tacksam för all hjälp.
 
Ord står mot ord. Rent spontant så skulle jag försöka göra en ekonomisk uppgörelse med säljaren, där ex han står för 50% för en ny pump.

Kan inte se hur mäklarsamfundet skulle ha något med detta att göra.
 
Hur gammal är pumpen. Värdet på den är sannolikt inte särskilt stort. Men visst håller jag med om att den ska funka vid tillträdet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fungerade den vid besiktningen?

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hemförsäkring? Tekniskt sett säljer säljaren att den fungerade och nu är den trasig. Ni borde kunna få ersättning med åldersavdrag - självrisken
 
A ArneTW skrev:
Fungerade den vid besiktningen?

/ATW
Det här är knäckfrågan! Det hade varit enkelt att starta värmepumpen när ni besiktade huset (eller redan på visningen) för att få veta om den fungerade. Gjorde ni det?

Vad står det i kontraktet om skador och fel som uppstår mellan kontraktsskrivning och tillträde? Är värmepumpen alltså så gammal att den kunde ha havererat när som helst?
 
Det kvittar väl om den testades då. Säljaren säger ju att den fungerade.
 
  • Haha
  • Gilla
Frida .s och 1 till
  • Laddar…
Det är klart att säljaren säger det. Som husköpare är det dock i ens eget intresse att ta reda på så mycket som möjligt om det hus en ska köpa. Att så långt det är möjligt undersöka om viktiga funktioner är OK före köpet, är ett bra sätt att slippa obehagliga överraskningar.
Det ger också ett starkare case mot säljaren vid en konflikt, att kunna säga att du kontrollerat funktionen före köpet. Annars är en helt utlämnad till vad säljaren lovar med eller utan heder och samvete.
 
Rent juridisk så ansvarar säljaren för saker som går sönder innan tillträdet. Problemet är att ni inte kan kräva en ny värmepump utan bara en i motsvarande skick och ålder, så det blir i praktiken inte så många kronor att bråka om.
 
  • Gilla
Götesjö och 4 till
  • Laddar…
Exakt när packade pumpen ihop...

Som TS skriver kan det tolkas som den funkade vid inflyttning men sedan aldrig igen...

Oavsett så kanske säljaren ger en peng av god vilja men annars är det nog bara att välkomna TS till världen av eget ansvar som husägare.

/ATW
 
B
En LL värmepump håller ofta i drygt 10år. Om den kostar runt 15 k ny, så är det inte många kronor att bråka om egentligen. Antar att inte installerat en värstingmaskin i garaget. En ny lär du ju inte få av säljaren.

Jag hade nog vädjat till säljaren om en ersättning på kanske 2 -3 kkr om den är äldre än 7år, och 5-6 kkr om den är nyare än 5år.

Det tar energi att bråka också, och det är inte säkert att man vinner heller. Rör det sig om så små pengar skulle jag nog inte bränna ut min energi på det.

Som säljare hade jag gått med på att hjälpa köparen i ungefär motsvarande grad.
 
  • Gilla
Knight och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En LL värmepump håller ofta i drygt 10år. Om den kostar runt 15 k ny, så är det inte många kronor att bråka om egentligen. Antar att inte installerat en värstingmaskin i garaget. En ny lär du ju inte få av säljaren.

Jag hade nog vädjat till säljaren om en ersättning på kanske 2 -3 kkr om den är äldre än 7år, och 5-6 kkr om den är nyare än 5år.

Det tar energi att bråka också, och det är inte säkert att man vinner heller. Rör det sig om så små pengar skulle jag nog inte bränna ut min energi på det.

Som säljare hade jag gått med på att hjälpa köparen i ungefär motsvarande grad.

Precis sen får du säkert nån tusenlapp från hemförsäkringen
 
Jag sålde ett hus med fungerande tvättmaskin, den gick sönder vid köparens första tvätt.
Jag köpte en ny maskin till köparen.
Jag skulle gjort samma sak i detta fall om jag utlovat att den fungerade.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Försök få bidrag till en ny pump av säljaren. Men jag tror inte att dte är värt att driva rättsligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När man köper fastighet, vilket jag uppfattar det som att ni gjort (och inte t.ex. köpt ett hus som är en bostadsrätt), har man som köpare en mycket långtgående undersökningsplikt. Det verkar på det du skriver om teknikern som att det synts på pumpen ifråga att den är gammal/sliten, och det har ni säkert haft möjlighet att upptäcka vid visning/vid er undersökning. Möjligen kunde ni ha ett rättsligt ben att stå på om ni fått någon särskild utfästelse från säljaren om att pumpen fungerar (även det är dock tveksamt om pumpen nu är så gammal att den skulle klappa ihop när som helst), men som några redan skrivit här brukar det inte vara något som är värt att dra rättsligt, särskilt inte när det rör sig om så låga värden.

Så den "juridiska vägen" ska ni kanske inte satsa på eller hota med, men att resonera med säljaren kan man ju alltid försöka att göra. Kanske ger det något, så som föreslagits här i tråden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.