Hej alla skickliga. Har 1,5h på mig innan färjan åker hem igen från skärgårdsön där jag befinner mig. Mitt värmesystem levererar bara 8 grader trots att jag kallar på mer. Har en elpanna kopplat till LK golvvärmesystem.

Kan jag har för högt tryck i expansionskärlet?
Har luftat på golvvärmen, ingen luft. Kommer bara vatten.

Förra veckan så provade jag att pumpa i mer luft i expansionskärlet, hade ingen bra tryckmätare så killgissade bara.
 
Går elpannan och cirkpumpen. Finns det någon tempmätare på elpanna så man kan se om den är varm
 
V Vector skrev:
Går elpannan och cirkpumpen. Finns det någon tempmätare på elpanna så man kan se om den är varm
Ja elpannan har kräm, tempmätaren står på ca 6 grader. Nu provade jag att ta ned pannan på en lägre effekt och då kommer värmen lite. Vad kan det bero på?
 
Fabrikör Stava Fabrikör Stava skrev:
Ja elpannan har kräm, tempmätaren står på ca 6 grader. Nu provade jag att ta ned pannan på en lägre effekt och då kommer värmen lite. Vad kan det bero på?
Värmesystemskontrollpanel med tryckmätare, termostat, larmindikatorer och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JO, o cirkpumpen går, det låter när man trycker in mejseln så jag tänker att rotorn snurrar
 
Kontrollera så att alla säkringar är hela, huvudsäkringar & gruppsäkringar.
Om du har spänningsprovare, mät så att du har 400V mellan faserna in i pannan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kontrollera så att alla säkringar är hela, huvudsäkringar & gruppsäkringar.
Om du har spänningsprovare, mät så att du har 400V mellan faserna in i pannan.
alla säkringar ok. Har dock ingen spänningsprovare.
 
B
Kan vara termostat eller överhettningsskydd med. Skulle nog behöva mäta upp spänning för att se vart det felar.
 
Hur vet du att alla säkringar är hela?

Om en/två huvudsäkring(ar) har gått så kan andra saker tex belysning i bostaden fungera tillfredsställande.

Bryt alla säkringar till elpannan och andra belastningar som går på två/tre faser. Kontrollera så att belysning på vardera fas fungerar.
 
B BSOD skrev:
Kan vara termostat eller överhettningsskydd med. Skulle nog behöva mäta upp spänning för att se vart det felar.
Nej termostaten är ok. Överhettningsskyddet har ej löst ut.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur vet du att alla säkringar är hela?

Om en/två huvudsäkring(ar) har gått så kan andra saker tex belysning i bostaden fungera tillfredsställande.

Bryt alla säkringar till elpannan och andra belastningar som går på två/tre faser. Kontrollera så att belysning på vardera fas fungerar.
Ja alltså de ser ok ut uti elskåpet. Har knivskärningar inomhus. 3 st 25a ute i elskåpet
 
B
Drar kontaktorn till elpatronen?

Högt tryck borde det inte vara, då borde säkerhetsventilen ha läckt ut lite vatten bara.
 
Signalpärlan i diazedsäkringar (huvudsäkringarna) kan sitta kvar fastän säkringen är trasig.

Nej, du har inga knivskärningar inne, utan det är dvärgbrytare.
Det är inte säkert att vipparmarna faller ner när säkringen löser ut.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Signalpärlan i diazedsäkringar (huvudsäkringarna) kan sitta kvar fastän säkringen är trasig.

Nej, du har inga knivskärningar inne, utan det är dvärgbrytare.
Det är inte säkert att vipparmarna faller ner när säkringen löser ut.
Aha. Kanske har en huvudsäkring gått då. Ska kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.