hej, läs detta så får ni höra ännu en anledning varför man inte ska anlita polska arbetare och svart arbetskraft.

i fredags lyckades polska byggnadsarbetare åstadkomma ett vattenläckage på uppskattningsvis 3 kubikmeter vatten i fler bostadshuset jag har en lägenhet i. de håller på att totalrenovera en lägenhet på 2a våningen. min lägenhet är på bottenplanet..

det nyrenoverade köket hos tjejen som bor ovanför mig har totalförstörts. det rann/droppade tydligen från hela taket i hennes kök. skåp och vitvaror blev alldeles vattenindränkta, väggfärgen är alldeles förstörd, tak, golv, elen hade slagit av. stackarn köket var alldeles nytt. i hennes badrum fanns det endast vatten i hennes badrumsskåp, så jag förmodar att vattnet runnit i väggarna och tagit sig in genom badrumstätskicktet via skruvarna..

från golvet i hennes kök har vattnet tagit sig ner till min lokal som ligger rakt under. där stog det till en början 1dm vatten men det finns springor i betongolvet så vattnet har runnit ner i betongplattan och "försvunnit" från min lägenhet.

hur är det med skadestånd för föreningen, henne och ev mig?
vem är ansvarig, de polska arbetarna eller han som anlitat dem?
hur ska man gå tillväga? tjejen ovanför mig måste ju tex göra om hela sitt kök igen.
 
tob_ekl skrev:
hej, läs detta så får ni höra ännu en anledning varför man inte ska anlita polska arbetare och svart arbetskraft.

i fredags lyckades polska byggnadsarbetare åstadkomma ett vattenläckage på uppskattningsvis 3 kubikmeter vatten i fler bostadshuset jag har en lägenhet i. de håller på att totalrenovera en lägenhet på 2a våningen. min lägenhet är på bottenplanet..

det nyrenoverade köket hos tjejen som bor ovanför mig har totalförstörts. det rann/droppade tydligen från hela taket i hennes kök. skåp och vitvaror blev alldeles vattenindränkta, väggfärgen är alldeles förstörd, tak, golv, elen hade slagit av. stackarn köket var alldeles nytt. i hennes badrum fanns det endast vatten i hennes badrumsskåp, så jag förmodar att vattnet runnit i väggarna och tagit sig in genom badrumstätskicktet via skruvarna..

från golvet i hennes kök har vattnet tagit sig ner till min lokal som ligger rakt under. där stog det till en början 1dm vatten men det finns springor i betongolvet så vattnet har runnit ner i betongplattan och "försvunnit" från min lägenhet.

hur är det med skadestånd för föreningen, henne och ev mig?
vem är ansvarig, de polska arbetarna eller han som anlitat dem?
hur ska man gå tillväga? tjejen ovanför mig måste ju tex göra om hela sitt kök igen.
Hej !
har för mig att utifrån inträngande vatten får du själv stå för, o sedan stämma den som orsakat felet, dvs byggmästaren, att gå på hantverkarna hjälper nog inte,

Goerana
 
Är det bostadsrätt så ska det räcka att du rapporterar till vicevärden.
Du kan bara bli skyldig för sånt som hänt "inom dina" väggar (har jag för mig).
Alltså, om ett fönster går sönder utifrån och in så står föreningen för det etc.
Kolla det med vicevärden hur som helst, och glöm inte att rapportera in till detta forum sedan!
 
(Jag fattar det som det är fråga om lägenheter i en bostdsrättsförening det gäller)

I ett sådant fall är det ju dels fråga om egendom för viken föreningen har ansvar och dels för vilken den enskilde bostadsrättshavaren har ansvar som skadats.
Av föreningens stadgar framgår hur denna fördelning är.

Jag utgår från att försäkring finns och båda dessa parter skall därför anmäla det inträffade till sitt försäkringsbolag som har att bekosta reparationerna. Ni behöver sedan inte bekymra er om någon sedan kan ställas till svars för skadan.

Det måste naturligtvis tillses att åtgärder med sanering/uttorkning omedelbart sker. Kostnaderna härför täcks också av försäkringarna. Försäkringsbolagen brukar genom saneringsfirma även ombesörja detta och skaffa fram entreprenörer som utför reparationsarbetena.

Den som äger lägenheten läckaget skedde i kan inte ställas till svars och knappast inte arbetarna heller, såvida det inte kan visas att de förfarit vårdslöst. Skulle så vara fallet blir det nog ändå svårt att få ut något med tanke på att de inte är från Sverige och troligen inte har någon ansvarsförsäkring. Ni får förlita er till försäkringsbolagen.

Hoppas det ordnar sig för er.
 
det är en bostadsrättsförening ja.

så det är vår förening som får stå för notan och hoppas på att vårt försäkringsbolag i sin tur kommer betala?

polakerna stängde av fastighetsvattnet på förmiddagen och satte sedan på det vid lunch. jag misstänker att de har gjort installationer med rören i lägenheten och sedan när de blev klara satt på vattnet igen påväg ut för lunch. sen när de kom tillbaka en timme senare har vattnet stått och sprutat pga någon läcka.

några svenska rörkillar kom dit på eftermiddagen och kollade och de sa att det var klåpare som gjort jobbet.

han som äger lägenheten har inte heller sagt till styrelsen om att han ska göra renoveringar, vilket man väl måste om man ska göra omfattande sådana
 
Behövde du verkligen starta tre identiska trådar i tre olika underforum kring detta?
 
Föreningen/dess försäkring får stå för skador/åtgärder på husets väggar, bjälklag m.m. och bostadsrättshavaren/dennes försäkring får stå för skador på väggytor, inredning m.m. som denne svarar för enligt stadgarna.

Om den som låtit utföra arbetena informerat föreningen härom eller inte har ingen betydelse just i skaderegleringshänseende.

Som jag skrev tidigare - anmäl skadorna och låt försäkringsbolagen sköta resten. Det är sådant man betalar försäkringpremien för.
Vad ni sedan får stå för själva är självrisken och ev. åldersavdrag.
 
Det är föreningens stadgar som styr vad föreningen ansvarar för och vad medlemmarna ansvarar för.

Vanligt är att det i stadgarna står att föreningen står för reperationer i lägenheterna pga vattenledningsskada.

Då brukar reglen vara så att skadorna i sin helhet regleras genom föreningens fastighetsförsäkring. Det som sedan återstår att betala är föreningens självrisk, som brukar vara hög vid vattenskador (i min fd förening var den ca 40.000:). Denna självrisk fördelas mellan föreningen och de vattenskadade lägenheterna i förhållande till skadornas omfattning (förutom självrisken står medlemmen oxå för åldersavdrag på det medlemmen har kostnadsansvar för (kallas ofta det inre underhållet).

Personligen skulle jag inte vilja betala någon självrisk om grannen var skyldig till att min lägenhet blev vattenskadad.
 
tob_ekl skrev:
några svenska rörkillar kom dit på eftermiddagen och kollade och de sa att det var klåpare som gjort jobbet.

han som äger lägenheten har inte heller sagt till styrelsen om att han ska göra renoveringar, vilket man väl måste om man ska göra omfattande sådana
Börja med att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag, men var mycket tydlig att meddela dem vilken lägenhet som orsakat skadan, och namnet på den svenska rörfirman som påstår att arbetet inte utförts fackmässigt. Tricket är att få ditt försäkringsbolag att gå på din granne så du inte behöver göra det själv.

Normalt sett har grannen fullt ansvar för skador som uppstår till följd av hans handlingar, såvida han inte kan visa att ombygganden utförts fackmannamässigt, så både ni och föreningen _kan_ gå på honom för skadorna.

Sen är problemet om han säger nej. Hur långt har du lust att strida i domstol och riskera att betala rättegångskostnader om du inte får rätt? Speciellt om din enda riktiga kostnad kommer att vara självrisken på hemförsäkringen?
 
Hade ringt polisen direkt.
För att ta reda på fukten som
sitter i bjälklagen är det säkert bara
rivning som gäller.
Är det ett äldre hus så kan fyllningen bestå
av allt möjligt som suger i sig mycket vatten.
Har han som renoverar sin lägenhet tagit på
sig ansvaret?
Ta kontakt med ditt försäkrings bolag dom talar
säkert om hur du ska gå tillväga.
Måste säkert ta ditt ett fukt företag för en analys
av fukten.

Mvh Putte
 
tob_ekl skrev:
hej, läs detta så får ni höra ännu en anledning varför man inte ska anlita polska arbetare och svart arbetskraft.

i fredags lyckades polska byggnadsarbetare åstadkomma ett vattenläckage på uppskattningsvis 3 kubikmeter vatten ...
Jag undrar om orsaken till att du beskriver arbetarna med deras nationella tillhörighet är att du tror att polacker har det i sig att utföra ett dåligt jobb? Du säger rakt ut att man aldrig ska anlita polacker att utföra ett jobb, gäller det enbart polska medborgare eller följer denna smitta med sig även till polacker bosatta i Sverige och med svenskt medborgarskap?

Den enda slutsatsen jag kan dra av din historia är att man aldrig ska anlita klåpare att göra ett jobb man vill ha gjort ordentligt. Men klåpare är ingen nationellt skyddad titel utan finns överallt. I Polen, Sverige och resten av världen.

/Kalle
 
Att de råkar vara från Polen har som sagt troligen inte så mycket med problemet att göra. OM DET är så att de arbetade svart, så kan det däremot bli en del problem för den bostarättsinnehavare som anlitat dem. De har då troligen ingen ansvarsförsäkring. I värsta fall så kan bostadsrättsinnehavaren bli personligen ersättningsskyldig för samtliga skador på fastighet och grannlägenheter.

I föreningen där jag var ordförande för ca. 15 år sedan hade vi ett liknande fall. En kille byggde om sitt kök en koppling hoppade ur, det stod fullt vattentryck som spolade ut i lägenheten under ca 6 timmar. I lokalen under fanns det en stor reklambyrå som just veckan innan hade invigt sina nya lokaler efter en mångmiljonsombyggnad. Allt var förstört.

Denna soppa höll 3 försäkringsbolag på att utreda under minst 3 år, de var fortfarande inte klara över skuldfrågan när jag lämnade föreningen, då efter 3 år pågick fortfarande visst saneringsarbete. Räkningen låg i klassen över 5 miljoner.

Här hade en rörmokare varit inblandad, men han hävdade att han inte hade gjort den koppling som hoppade av, han hade bara monterat avstägningskranar och den boende hade gjort resten. Kopplingen som hoppade av kom från IKEA. Så det var föreningens försäkringsbolag, rörmokarens och den boendes hemförsäkring (ansvars delen). Som bråkade om skulden. Som en Joker kom någon på efter flera års tragglande på att IKEA kunde ställas till ansvar för den dåliga kopplingen, så då blev det en fjärde part med i kriget.
 
Kalleman skrev:
Jag undrar om orsaken till att du beskriver arbetarna med deras nationella tillhörighet är att du tror att polacker har det i sig att utföra ett dåligt jobb? Du säger rakt ut att man aldrig ska anlita polacker att utföra ett jobb, gäller det enbart polska medborgare eller följer denna smitta med sig även till polacker bosatta i Sverige och med svenskt medborgarskap?

Den enda slutsatsen jag kan dra av din historia är att man aldrig ska anlita klåpare att göra ett jobb man vill ha gjort ordentligt. Men klåpare är ingen nationellt skyddad titel utan finns överallt. I Polen, Sverige och resten av världen.

/Kalle
Vill bara skriva om detta jag var med om för några år sedan! Jag var i Polen och arbetade med ett husbygge. På översta våningen fanns en uppsamlingsanordning för regnvatten med ett evakueringsrör hängandes ut över balkongräcket för att leda ut vattnet ur byggnaden. Vid ett häftigt skyfall samlades vattnet alldeles intill husgrunden och det var tyvärr inte bättre än att det var upptaget ett hål där också så allt regnvatten forsade utblandat med sand rakt in i källaren. Länge höll ett 10-tal polacker på att försöka täppa till hålet, gräva diken och fördämningar. Jag och min jobbarkompis stod bara och tittade på dom innan vi knatade upp på översta våningen och flyttade röret 1 meter så allt vatten istället hamnade där det rann ifrån byggnaden. Polackerna stod bara och tittade och undrade vad som hände innan det gick upp för dom att det var en mycket bättre idé.

Lite skeptisk är man allt till dom!
 
nej jag håller med kalleman, det var fel skrivet av mig om polacker. svenska hantverkare kan också göra fel.

jag har hört andra historier om polackjobb. vissa kanske lite höna av en fjäder.

min fru bor i gdansk så jag har varit där åtskilliga gånger och sett hur det ser ut. men det är stor variation på jobben där, vissa är riktigt fina, vissa är riktiga klåparjobb.

felet här är väl kanske svennar som försöker snåla och komma undan billigt, och anlita ocertifierade polacker svart.
 
Något liknande inträffade i ett hus där en bekant till mig bor. Granne på våning 4 hade lämnat tvättmaskinen på och gått hemifrån. Maskinen, som inte stod i ett våtutrymme, började läcka, ingen läckagevakt fanns (som hade kunnat stänga av vattnet automatiskt) och det stod och rann i fyra timmar, ända ner i källaren. Min bekant bodde på våning 1 och fick rätt omfattande skador.

Att inte ha läckagevakt på en tvättmaskin som står i ett rum utan golvbrunn anser jag vara vårdslöst. Jag rådde min bekant att stämma ägaren till tvättmaskinen, men hon ville inte bråka, utan fick själv betala renoveringen av lägenheten (d v s alla ytskikt: golv, väggar och tak). Fuktskadorna i väggarna stod bostadsrättsföreningens försäkringsbolag för (men den försäkringspremien höjdes nästa år). Försäkringsbolaget hade kunnat kräva ägaren av tvättmaskinen regressvis (p g a dennes vårdslöshet) - men jag vet inte om man gjorde det.

I det här fallet riskerar den som anlitat de klantiga hantverkarna (oavsett deras nationalitet är bostadsrättsinnehavaren ansvarig för deras arbeten) att få betala skadorna via sin försäkring. Försäkringsbolaget kan dock vägra ställa upp om arbetena inte gjorts på föreskrivet sätt eller om ägaren inte kan visa upp faktura på det utförda jobbet. Ägarens möjligheter att stämma arbetarna är också begränsade om det inte finns faktura eller annat bevis på att jobbet beställts och utförts.

Slutsatsen är att alltid göra VVS och el-jobb så att man kan visa upp en faktura om problem uppstår efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.