M
Tvättmaskinen hoppar! (eller nåja, rör sig en del :) )
Vid centrifugeringen så rör sig tvättmaskinen, har ändå införskaffat mig vibrationsdämpare men den vill ändå röra på sig i sidled.
Någon som har tips på hur man ska göra?
 
Är den ny? Alla transportsäkringar bortplockade?

-h
 
M
Köpte den i jan -07. Självklart är alla säkringar borttagna. Var noga med detta.
Tvättade idag och den var helt stilla när man valde centrifugering på 900 istället för vanliga 1600varv.
 
Gör den så även om du inte har nån tvätt i ? Kan ju vara så att tvätten ligger ojämt och då så blir det gärna att den hoppar runt som en galning(Blev påhoppad av min tvättmaskin en gång pga det hehe ) Så läggs bara tvätten "jämt" i trumman så hoppar den inte. Men det kan ju förstås vara ett annat fel oxå men det är vad jag råkat ut för iaf!
 
De flesta maskiner har avkännare för obalans. Vid obalans så stannar den, tumlar om och fortsätter sedan, förhoppningsvis utan att hoppa.
Denna funktion fungerar efter kvalitet på maskin.
Jag har testat Husqvarna, Miele, Selectro, Whirlpool med varierande resultat. Miele lyckas varje gång.
Kolla hur den beteer sig vid centrifuger, stannar den och tumlar om?
 
M
haddirajan skrev:
De flesta maskiner har avkännare för obalans. Vid obalans så stannar den, tumlar om och fortsätter sedan, förhoppningsvis utan att hoppa.
Denna funktion fungerar efter kvalitet på maskin.
Jag har testat Husqvarna, Miele, Selectro, Whirlpool med varierande resultat. Miele lyckas varje gång.
Kolla hur den beteer sig vid centrifuger, stannar den och tumlar om?


Får kolla när den centrifugerar nästa gång.
Tvättmaskinen är en Electrolux btw.
 
Den ska ha "skakavkännare". Vad har du för golv där den står?
 
M
Den står på klinker.
 
I mitt förra hus hade vi en toppmatad Whirlpool som hoppade en hel del. Jag hade dit en av Whirlpool rekommenderad reparatör som rakt ut sa att Whirlpools maskiner har en uselt usel balanskontroll.

/Fredrik
 
Har du kollat med vattenpass att maskinen står helt plant? Ibland bygger man ju med fall mot en golvbrunn i tvättstugor med klinker.
 
M
ordain skrev:
Har du kollat med vattenpass att maskinen står helt plant? Ibland bygger man ju med fall mot en golvbrunn i tvättstugor med klinker.


Jajamän. Kollade senast i förrgår, har kompenserat fallet med att höja ena sidan med justerskruvarna i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.