Min fru och jag bor i ett enplans LB-hus byggt 1968, det är drygt 100 m2 och står på krypgrund. Vi flyttade in i somras och under hösten och vintern har vi märkt att värmesystemet inte riktigt har hängt med. Elementen är av en gammal etthålsmodell (se bild) som är kopplade till en liten fjärrvärmecentral. Trots att jag luftat flera element blir de inte särskilt varma och golven är ganska kalla. Vissa vred är trasiga, nåt av dem går att vrida med tång medan nåt sitter fast. Enligt en lokal VVS-firma finns inga reservdelar till elementen så jag antar att vi är körda där, speciellt om det är någon del som är igentäppt. Det verkar dock som om Lenhovda-fabriken har en del delar men frågan är hur bra det är att börja våldföra sig på de gamla rören för att få loss de gamla ventilerna.

Eftersom vi ändå planerat att lägga om golven så kom tanken på golvvärme på tal. Idag ligger det råspont med plastmatta i hela huset och på flera ställen är det rätt ojämnt så jag misstänker att vi måste riva upp en hel del och räta upp det. Det borde inte vara något problem att lägga spårat golvspån istället men sen måste man ju dra fram rören också. Fjärrvärmecentralen sitter på husets kortsida och rören måste då dras tvärs igenom alla bjälkar i bjälklaget. Dagens elementrör är naturligtvis dragna där innan råsponten las på men det är ju skillnad på att dra 1-2 eller 14 genom bjälkarna. En röris föreslog att vi skulle dra nya rör till elementen genom krypgrunden och byta till moderna tvårörs-radiatorer så då borde det väl gå att dra golvvärmerör där också?

Bjälklaget består av 45x200 mm stående bjälkar med c/c 450 mm. Isoleringen består av lös stenull (?) som sett sina bästa dagar så river jag upp råsponten är det ju rimligt att byta den samtidigt. Jag har läst att man rekommenderar 250 mm isolering under golvvärme men samtidigt vill man ju inte ha för kallt i krypgrunden av kondens-skäl så det kanske är en smäll man får ta? Att byta till golvvärme i ffa köket skulle göra det väldigt mycket lättare att bygga om köket framöver när vi inte behöver ta hänsyn till de gamla elementen. De senaste dagarna har det varit 7-8 °C i krypgrunden (runt nollan utomhus, plus/minus några grader). Till våren kommer jag att lägga ny plast, täppa igen ventilerna och sätta in en fläkt där nere.

Vad säger panelen, är det görbart?

Gammal etthåls-radiatorventil mot en vit vägg med skriven text "MAX/MIN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar c/c avstånd på bjälklag med gammal stenullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det kryphöjd i krypgrunden? Och kommer man åt alla rummen underifrån?
 
Du behöver inte dra alla golvslingorna hela vägen till fjärrvärmecentralen.
Om det underlättar så kan man sätta fördelaren någon annanstans i huset och bara dra två rör för matning mellan fördelare och värmekälla.
 
1968 och ett sådant 1-rörssystem , röret upp från golvet är delat ini och nere under golvet är det i röret som matar en förträngning som gör att en del av flödet går upp i elementet. och en del går förbi. Som en ev akut sak, din crkpump som sitter i FJV-centralen vilken fart har den, sen finns nog ett filter med som sitter före växlaren på returen från elementen . Leta reda på filtret och rensa. till att börja med
 
I InsidersUnited skrev:
Är det kryphöjd i krypgrunden? Och kommer man åt alla rummen underifrån?
Ja och ja, men bara 40-45 cm fri höjd där nere. Det enda som oroar mig är att det ligger fibercementskivor i trossbotten och med tanke på byggår, fasadbeklädnad och takmaterial så skulle det inte förvåna mig om det är eternitskivor. Har tagit en bit och skall skicka på analys, får se vad de säger.
L lordi skrev:
Du behöver inte dra alla golvslingorna hela vägen till fjärrvärmecentralen.
Om det underlättar så kan man sätta fördelaren någon annanstans i huset och bara dra två rör för matning mellan fördelare och värmekälla.
Det skulle väl vara i köket i så fall, under diskbänken kanske. Jag vet inte om det tjänar så mycket till dock, man måste ändå korsa ett antal bjälkar för att komma ut till övriga rum. Tyvärr har vi nyss totalrenoverat badrummet, annars hade det varit en möjlig plats lite mer centralt i huset.
J jonaserik skrev:
1968 och ett sådant 1-rörssystem , röret upp från golvet är delat ini och nere under golvet är det i röret som matar en förträngning som gör att en del av flödet går upp i elementet. och en del går förbi. Som en ev akut sak, din crkpump som sitter i FJV-centralen vilken fart har den, sen finns nog ett filter med som sitter före växlaren på returen från elementen . Leta reda på filtret och rensa. till att börja med
Hade fjärrvärmetekniker här i somras som gick igenom centralen och bytte lite delar för att få fart på varmvattnet, jag hoppas att de tittade på filtret också. Vissa element blir rejält varma, andra blir bara ljumma.
 
VV-delarna ligger utanför värmen, varma ljumna efter varandra eller här och där
 
J jonaserik skrev:
VV-delarna ligger utanför värmen, varma ljumna efter varandra eller här och där
Blandat, i princip vartannat element är varmt och vartannat ljummet.

Pumpen står i mittenläget av tre.
 
Om det inte är så att det bara är radiatorventilerna som har fastnat så är risken stor att "fördelningsläppen" i T-röret har rostat bort, så att delflödet inte går upp i radiatorn.
 
För att göra en lång historia kort och lite i akut läge, gasa på pumpen till max 3 så trycker pumpen flödet hårdare. Sen det med termostaterna, det går att lossa den blanka muttern vid röret men stämg av pumpen och släpp på trycket innan , inte säker på om det finns vatten bakom där. annars ser dom lika ut som moderna med en pigg innanför och dom bruka kärva en del. Där finns nog andra här som har bättre koll på det på forumet, så avvakta så kanske det kommer in någon som vet bättre.
 
Det var lite kyligt här inne när det var som kallast för några veckor sedan, typ 18,5 grader när det var -12 ute men annars fungerar det hyfsat. System med enbart utegivare kan ju vara lite tröga och efterslänga vid snabba variationer i utetemp.

Det jag undrar är eg om det överhuvudtaget är görbart att dra golvvärme genom krypgrunden? I teorin borde vi ju isf kunna montera en stor fördelare och sen dra fram rum för rum när vi renoverar dem, eller hur?
 
Ja det går, men allt måste isoleras i en låda med ca 30 cm eller tjockare isolering , det blir annars en stor förlustdel på värmen. lite stökigt att bygga låda under.
 
Ok, det var mer än jag hade räknat med. Inte omöjligt men definitivt jobbigt där nere.
 
Är det många olika rum och något stort
 
J jonaserik skrev:
Är det många olika rum och något stort
Kök och vardagsrum blir ca 20 m2 var efter renovering, i andra änden av huset från fjärrvärmen. Två radiatorer i varje rum. Tre sovrum på 7-14 m2 med var sin radiator och ett blivande kontor på några m2 med en radiator. Hall i L-form, 12-14 m2, utan värme.

Skall leta upp en skiss senare ikväll.
 
Är ett stort projekt att lägga golvvärmeslang underifrån krypgrund men det går absolut. Och JA det funkar med bara 200mm isolering i bjälklag. Du får räkna med att jobba emot gravitationen men köp/hyr en elektrisk stiftpistol med grövre stift. Sen kan du kolla först och främst - att där matningsröret passerar genom golvåsarna hur stort hålet är. För att, det är där du kommer måsta passera med slangen (enklast slippa borra en massa hål i golvåsarna)

Men varva upp CP full gas, dessa enrörsystem behöver högt flöde för att orka cirkulera upp vattnet på de sista raddarna.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.